Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pantone Huey eller Spyder2Express?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.morck

Aktiv medlem
OK, efter att fått tillbaks lite bilder från labb och tycker att bla hudtonerna skiljer sig från hur jag tyckte de såg/ser ut på skärmen (tft) har jag gått igenom diverse guider för att med befintliga Adobe Gamma försöka korrigera upp kalibrera skärmen. Tycker fortfarande att det diffar en del och har börjat fundera på att köpa mig eller hyra egen utrustning. Så jag vände kosan mot Internet och försökte läsa lite och fann att man idag kan få tah på rätt billig utrustning för ändamålet. Då tänker jag på Pantone Huey och Spider2Express som båda går att få för under 1000kr. Eftersom jag inte är någon proffs men tar min hoppy på allvarså undrar jag därför om det finns någon som kan säga vad som skiljer dessa åt och om det är någon av dem som är att föredra. Tex verkar ju Pantone Huey bra eftersom den kan korrigera för ljuset i rummet men verkar samtidigt lite "billig" i dess utförande. Spider2Express saknar denna möjlighet men verkar mer robust och kanske framtiddsäker med kommande uppgradering av mjukvara. Så vilka här kan säga något i denna fråga? Någon msom har någon av dessa två och kan berätta om sina erfarenheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.