Annons

Pantone Huey = tokröd färgton

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Inställningar

Amin Color skrev:
...

Testa och uppdatera programvarat från pantones hemsida om det går.

...

www.colorworkshop.se

Det finns en uppdatering att ladda ner:


"PANTONE huey 1.0.3 Update
Huey 1.0.3 software update is now available!

The following improvements are integrated into huey 1.0.3 software update:

Simplified Chinese language support

Improved calibration on Windows 2000 platform, the profile created will now be selected as the default monitor profile after calibrating with huey.

Updated Windows installer, install/uninstall support in the control panel

Enhanced Metadata stored within the profile, providing descriptive information regarding the custom profile."


Jag tror inte den förändrar någon färg. Jag ser ingen skillnad på min "smutsbeige" skärm efter uppdatering till 1.0.3.

Dock gör jag nu så att jag slår av och på hueyn allteftersom det är fotoredigering eller iskall Windows jag vill se.

Men min skärm, en IBM CRT P97, blir gulbrunbeige - inte röd!
 
clavicl skrev:
Jag är absolut ingen guru på skärmkalibrering annat än att jag suttit och slitit, gråtit, läst böcker, frågat folk, gråtit, svurit, slitit, gråtit, hatat, älskat, svettats, slitit och gråtit i några år med detta och snart kommer färgprofilsmastah Stefan Ohlsson och berättar hur det ligger till.

Får väl göra ett försök då :)

Ett problem är ofta att man har för låg ljusstyrka på sin skärm för att kunna använda 5000K. Kombinationen 5000K och låg ljusstyrka ger skärmar som ser lite gulaktiga ut i de ljusa tonerna. Jag försöker komma upp i en ljusstyrka på minst 120 candela/m2, helst 140.

Om du tycker att det ser gulbeige ut vid 5000K, prova 6500K. Det är inte så farligt att inte använda exakt rätt färgtemperatur, efter som våra ögon är fantastiska på att anpassa sig efter olika färgtemperaturer. Det viktiga är att få en bra profil, en bra beskrivning på hur skärmen skapar färg. Skärmprofilen använder våra program när färgen i bilden översätts till skärmvisningen. Är det en bra profil spelar det mindre roll om du har skärmen inställd på 5000K eller 6500K.

Säger färgprofilsmastah Stefan, som har sin skärm på 5200K
 
Re: Huey

Amin Color skrev:
Men kan nämna att en LCD ska inte ställas om i Kelvin antal. man ska köra den som native kelvin för att det ska bli rätt.
Med mer professionella programvaror kan man typ emulera den kelvin tal man vill köra med genom att skifta i grafikkorts signalen, men det är fortfarande bäst att köra en LCD i dess Native läge.

Helt rätt för alla LCD-skärmar utom de mest avancerade.

Plus det är inte många LCDer som kan köra Kelvin 5000 utan att visa bilden helt fel och galen. Så om hueyn har ställd in i 5000 så kan det vara problemet.

Tror inte programvaran har de möjligheterna, jag tror nämligen inte att den gör en kalibrering, bara en profilering. Därför är det viktigt att ställa in skärmen så bra som möjligt först.

Har du möjligthet att ställa in ljusstyrkan så kan jag rekomendera att du ställer ner Candela light värdet ner till humana värden, och det är runt 100 CD / kvadratmeter.

Varför det? De flesta LCD-skärmar har en svartpunkt runt 1 candela/m2 och då blir kontrastomfånget bara 1 : 100, vilket är alldeles för lågt. Jag ser inga nackdelar i att använda en högre ljusstyrka.

Stefan
 
Hej Stefan och tack för att Du engagerar Dig!

Jag tar det som att jag bör:
- fortfarande ha Adobe Gamma loader borttagen från autostart

- ställa in min LCD-skärm INNAN kalibrering. Görs detta bäst genom att titta på en "testfärgkarta" (med olika kulörer och någon bild på en person så man ser hudtonerna) som man kan ladda hem från olika fotolabb och då genom att ställa in R/G/B-värden på/i skärmen?

- Efter detta gör jag Huey-kalibreringen (eller profileringen som Ni säger) i en miljö där skärmen är den starkast lysande ljuskällan?
 
virgin31 skrev:
Hej Stefan och tack för att Du engagerar Dig!

Jag tar det som att jag bör:
- fortfarande ha Adobe Gamma loader borttagen från autostart

Absolut, annars kan du få fel kurva laddad efter en omstart.

- ställa in min LCD-skärm INNAN kalibrering. Görs detta bäst genom att titta på en "testfärgkarta" (med olika kulörer och någon bild på en person så man ser hudtonerna) som man kan ladda hem från olika fotolabb och då genom att ställa in R/G/B-värden på/i skärmen?

Nja, jag skulle nog bara försöka hitta ett läge i inställningsprogrammet som säger antingen Native White Point eller 6500K, det brukar ofta vara ungefär samma sak på LCD-skärmar. Ställ sedan gamma till Native eller gamma 2,2

- Efter detta gör jag Huey-kalibreringen (eller profileringen som Ni säger) i en miljö där skärmen är den starkast lysande ljuskällan?

Just det och sedan när du bedömer resultatet är det också viktigt att skärmen är den starkaste ljuskällan. Då kommer nämligen ditt färgseende anpassas efter skärmens färgtemperatur.

Stefan
 
Nu så...

Nu tycker jag efter mycket experimenterande och skruvande att jag fått till vad som känns ganska hyfsat,,,

Så här gör jag just nu - tills jag vet bättre:

1. Jag ställer in skärmen på dess standardvärden för 5000 K.

2. Jag kör huey-programmet

a. Väljer rätt skärmtyp (CRT i mitt fall)

b. Ställer både kontrast och ljus på 75 enheter av 100. Jag får inte riktigt till de ljusa och mörka cirklarna, så jag går på andrahandsrekommendationen på 75.

Sedan låter jag huey göra jobbet. Testbilden i slutet med färgerna och ansiktet ser då riktigt bra ut - klart bättre med huey-korrigeringen påslagen än avslagen.

Samma intryck ger skärmen i sin helhet. Avslagen korrigering ger en röd hinna över allt. Påslagen ger naturliga färger känns det som. inte lika smutsigt som igår (tillvänjning?) - fast jag saknar mitt gamla isklara, kalla, blå Windows...

Men, Tom, det är med avslagen korrigering jag får rött nu! Och det är första gången jag ser en röd hinna (min ojusterade, 5000 K-inställda, kanske lite trötta CRT-skärm).


En fråga slutligen: - Finns det någon bra färgtestbild att hämta på nätet?
 
Re: Nu så...

BAn skrev:
En fråga slutligen: - Finns det någon bra färgtestbild att hämta på nätet?

Crimson har ett par bilder, som man kan ladda ner och sedan också få som en utskrift från deras Lambda. Kollar du på dessa bilder i ett bra ljus och de inte stämmer överens, då är det nog något knas på din profilering.

Stefan
 
ÄNTLIGEN!!!!

Tack alla Ni som har engagerat Er i denna tråd och framförallt Ni som trodde det kunde bero på att kalibratorn (Pantone Huey) var defekt.

Fick utan problem kalibratorn utbytt (tack Scandinavian Photo och Er leverantör) och med utbyteskalibratorn funkar allt nu PERFEKT! Jag är så glad :)

Med den kalibrerade inställninge är nu resultatet att:

- ljusstyrkan sänktes något
- kontraster/skuggpartier har MYCKET bättre omfång nu
- vitt känns nu vitt istället för gul-vitt som det uppenbarligen var förut

Är supernöjd med Huey'n, det är som flera har påpekat inte den bästa/mest komplicerade produkten för ändamälet, men den har helt klart gjort min skärm trevligare att jobba framför.

Tack för Er hjälp och ha det bra!
 
Varför låg candela

Hej Stefan

Angående din fråga varför jag skulle köra i lägre är att personligen och många jag känner får ont i ögonen när vi arbetar med för hög candela.
Jag har personligen min Apple 20" widescreen skärm inställd på det absolut lägsta candela som går och det är ca 88 candela / kvadrat meter.

Genom att använda mig av native gamma och native kelvin får jag ner Svart punkten till under 0.2 candela.

Och det vi har märkt är att man får ner svartpunkten betydligt om man går ner i vitpunkten.
Samma skärm när den körs runt 120-140 candela går upp i 0.5 candela i svartpunkten så om vi ska räkna så tycker jag man får fler fördelar än nackdelar.
Plus att det blir betydligt mer neutralt mot utskriften, för en LCD ser ju riktigt imponerande ut i 120-140 candela, medan en CRT i 85-100 candela brukar se ganska neutral ut gentemot utskrifter när man jämför i vanligt dags ljus eller i god belyst rum.

och med neutralt så menar jag inte gråtonerna, jag menar att bilden är mer neutrala än aggressive.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se
 
Re: Varför låg candela

Amin Color skrev:
Hej Stefan

Angående din fråga varför jag skulle köra i lägre är att personligen och många jag känner får ont i ögonen när vi arbetar med för hög candela.
Jag har personligen min Apple 20" widescreen skärm inställd på det absolut lägsta candela som går och det är ca 88 candela / kvadrat meter.

Hur mörkt har du då i rummet för övrigt? Om du tycker att det krävs att man ska ner till 88 cd/m2 för att inte skärmen ska vara för ljus måste du ha bra mörkt i ditt arbetsrum.

Stefan
 
Det fallande ljuset mot min monitor är på ca 140 Lux
Temperaturen är på ca 4500 Kelvin.

Så inte riktigt 5000 men det duger.

Och 88 cd/m2 fungerar utmärkt för mig i detta arbetsrum.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se
 
Amin Color skrev:
Det fallande ljuset mot min monitor är på ca 140 Lux

Då har du det inte för mörkt, snarare lite ljust. Optimalt ligger ljuset på 32-64 lux. Själv ligger jag på det övre värdet, just eftersom jag har mina skärmar på 120 - 140 CD/m2. Hittar en bra balans mellan ljuset i rummet och ljuset på skärmen på så sätt. Skulle jag gå ner så lågt som 88 cd/m2 skulle jag tappa bort lite av mina skuggor.

men fungerar det för dig är det ju OK.

Stefan
 
Hej Stefan

Som jag skrev, det är vad jag har personligen men jag rekomenderade ca 100 cd/m2

Jag är personligen för känslig för att sitta framför en ljusstark skärm så det är därför jag har dragit ner så pass.

Men tycker att 100 cd/m2 är bland dem bästa lägena.
Och även Eizo Coloredge serien har en Candela inställning i programvarat som motsvarar ca 85cd/m2 i ljusa partiet och 0.2cd/m2 i mörka.
Det blir det när man väljer att man vill ha det bästa svärta.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se
 
Amin Color skrev:
Och även Eizo Coloredge serien har en Candela inställning i programvarat som motsvarar ca 85cd/m2 i ljusa partiet och 0.2cd/m2 i mörka.

Men jag väljer ju själv vad jag vill ha för ljusstyrka i ColorNavigator, både på svart- och vitpunkt. Var hittar du denna förhandsinställning?

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.