** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

panoramahuvud

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu tänkte jag iofs mer på den Johan som lystrar till efternamnet Oscarsson, fast jag inser nu att det blev otydligt eftersom du som trådstartare också hette Johan :)

Johan, varför så långa profiler? Det skulle ju bli mycket stadigare om du kapade ner dem till hälften. Inte menat som kritik utan mer som en nyfiken fråga eftersom jag noterat många andra hembyggda huvuden med samma tendenser.

Kapar jag den kan jag inte ta bild rakt upp (zenith)... Inte direkt nödvändigt med ett fisheye, men när jag använder lite längre brännvidder är det bra.

Bilagor

• image001.jpg
    image001.jpg
    46.6 KB · Visningar: 481
Så, här kommer bilderna, setupen som ni ser inbegriper en L-formad sak från manfrotto, Junior Elbow Bracket 341, den har två snabbplattor, en på vardera vinkel, så man kan flytta om det snabbt så man får landskapsmode (bild 4) om man vill fota vanliga bilder på stativet, det går även bra att hålla i då det fungerar som ett extragrepp när man vill ta på fri hand, detta gör detta mångsidigt och lätt tycker jag förutom att jag sparar 2 lapp på köpa riktiga panoramatjofräser.
När man tar zenit-bilderna lägger jag bara kameran på rygg (bild 3) med displayen mot det där objektivskyddet i mitten (filttassar på som skydd) så allt hamnar ungefär i nodalpunkten, här är inte riktigt lika kittsligt.

Bilagor

• _MG_0041.JPG
    _MG_0041.JPG
    49.2 KB · Visningar: 202
  • _MG_0042.JPG
    _MG_0042.JPG
    55.8 KB · Visningar: 197
  • _MG_0043.JPG
    _MG_0043.JPG
    56 KB · Visningar: 200
  • _MG_0044.JPG
    _MG_0044.JPG