Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

panoramahuvud

Produkter
(logga in för att koppla)
har nu gjort både en prototyp, lärt mig av mina misstag och sedan gjort en "riktig" variant. Den är nästan färdig nu, ska bara in med två enkla skruvar mellan basen och sidan.

här är en testbild: http://i33.tinypic.com/23vau87.jpg

0,0000000% stitching error vad jag kan se. ihopsydd från 5 bilder med kameran horisontellt. kommer lägga in några 360x360 när den är 100% färdig. (har redan gjort några 360x360 med min prototyp)
 
hej!

hade tänkt göra ett sådant: http://www.worth1000.com/tutorial.asp?sid=161123
säg att jag skiter i en "swivel" eftersom jag redan har ett pan/tilt-huvud.

alltså utrustning jag behöver (som jag inte har/inte vet var jag kan köpa):

2 st vingmuttrar (eller liknande, något tips?) som passar i 1/4"-skruvarna (dessa för att skruva fast kameran till huvudet och basen till pan/tilt-huvudet)


det lär väl vara det enda som kan vara svårt att få tag i, någon som vet var det finns, på internet eller i fysisk butik? sen finns det något annat än vingmuttrar att använda som kanske är lättare att få tag i i rätt storlek? (troligtvis inte men man kan ju kolla)

Allt vad har med skruvar och gängor att göra finns på:
Sifvert skruv AB
Lindhagensgatan 53 , 112 43 STOCKHOLM.
Tel 08-440 73 20. Telefax 08-440 73 80. E -mail: [email protected].
 
Jag vill också vara med i panoramahuvudklubben så jag har snickrat ihop ett eget.

Byggt i POM plast med fästelement av stål. En specialtillverkad vingmutter med fastsvetsad 1/4"-20 skruv.

Bilder finns här: http://picasaweb.google.com/jannelevenrot/PanoramaHead?pli=1&gsessionid=atajmFRC7CTaTY46ODlZqA#

Förbättring som skulle kunna göras är att tillverka det långa staget av aluminium för att få det lite stadigare, men jag låter det vara såhär tills vidare.
 
välkommen (eller nåt..) :D

ditt såg mer "cleant" ut än mitt, får väl skylla på att jag bara hade ett verktyg, såg. skulle mer än gärna fixa ett i järn eller liknande men har tyvärr inte verktygen. man skulle ha slöjd på gymnasiet :p

vad använder du för objektiv (kan inte läsa vad det står eftersom bilden tar flera år på sig att ladda)?

det går inte att ta bild rakt upp med den där va?

happy shooting :)
 
Senast ändrad:
Tackar tackar :)

Det hjälper att ha tillgång till en stor fräsmaskin, TIG svets, några fulla verktygsvagnar och några lågor spillmaterial.

Konstigt med bilderna, laddar på sekunden här. Det är hur som helst ett Canon EF 24-105 f4 L som sitter på en EOS 350D.

Jag ser inga som helst problem med att ta bilder rakt upp.
 
Den var cool och snygg Johan!
Men om ni tröttnat på att vrida kameran för hand så kommer
ett alternativ här :0)
http://www.stockholmviews.com/gigapan-review/index.html

Tackar :)

har just lärt mig ett nytt sätt att fixa en snyggare nadir. Om intresse finns kanske jag kan lägga upp en tutorial på youtube senare.

jo, jag har sett gigapan-huvudet. dock kommer nog nästa inköp bli ett fiseye-objektiv.

här kommer en ny bild: Ombergstornet 48 bilder var jag tvungen att ta. tog utan zenith eller nadir och gjorde dom istället i PS
 
Nodalpunkten

Någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur jag hittar NODALPUNKTEN på min Panasonic FZ30 (vid 35mm zoom).
Har googlat en hel del men har inte hittat något vettigt tycker jag...gärna beskrivning på svenska tack!

/Per
 
Någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur jag hittar NODALPUNKTEN på min Panasonic FZ30 (vid 35mm zoom).
Har googlat en hel del men har inte hittat något vettigt tycker jag...gärna beskrivning på svenska tack!

/Per

1. Håll ett finger under objektivet

2. i huvudet märker du ut två punkter, en bakom och en framför, som vid något tillfälle är paralella med varandra. Där utgår du.

3. med fingret någonstans under objektivet förflyttar du kameran i sidled (alltså runt fingrets "axel"), punkterna som en gång var paralella ska du lägga ut i högra respektive vänstra hörnet, de kommer då (mest troligt, om du inte råkat gissa rätt) inte vara parallella längre

4. gå tillbaka till "urprungsläget" och flytta fingret framåt eller bakåt på objektivet, gör om punkt 3 till punkterna stannar paralella oavsett i vilket hörn dem är.

ex. http://www.4directions.org/resources/features/qtvr_tutorial/Images/Scale55.jpg, ser du att den röda pelaren och fönsterkarmen har samma avstånd till varandra oavsett om de ligger i höger eller vänster sida av bilden, där är nodal punkten. Håll kvar fingret och märk ut den med någonting (kanske frystejp eller nåt) eller kanske objektivet har något på den som du kan gå efter.
 
1. Håll ett finger under objektivet

2. i huvudet märker du ut två punkter, en bakom och en framför, som vid något tillfälle är paralella med varandra. Där utgår du.

3. med fingret någonstans under objektivet förflyttar du kameran i sidled (alltså runt fingrets "axel"), punkterna som en gång var paralella ska du lägga ut i högra respektive vänstra hörnet, de kommer då (mest troligt, om du inte råkat gissa rätt) inte vara parallella längre

4. gå tillbaka till "urprungsläget" och flytta fingret framåt eller bakåt på objektivet, gör om punkt 3 till punkterna stannar paralella oavsett i vilket hörn dem är.

ex. http://www.4directions.org/resources/features/qtvr_tutorial/Images/Scale55.jpg, ser du att den röda pelaren och fönsterkarmen har samma avstånd till varandra oavsett om de ligger i höger eller vänster sida av bilden, där är nodal punkten. Håll kvar fingret och märk ut den med någonting (kanske frystejp eller nåt) eller kanske objektivet har något på den som du kan gå efter.

Tack för tipset....men jag tycker det verkar vara en aning diffust?

Någon som har ett rakare (enklare) tips?

(Pana FZ30 är en kompaktkamera superzoom med fast optik)
 
Tack för tipset....men jag tycker det verkar vara en aning diffust?

Någon som har ett rakare (enklare) tips?

(Pana FZ30 är en kompaktkamera superzoom med fast optik)

Jag brukar montera fast kameran på panoramahuvudet och stativet. Sedan fixar jag ett lod på något sätt, t.ex en ståltråd som böjs till så änden pekar nedåt. Sedan är det bara att justera tills lodet pekar på samma punkt medan kameran roteras.

Fast jag kanske missuppfattar dig? Nodpunkten kanske inte är markerad på objektivet?
 
Någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur jag hittar NODALPUNKTEN på min Panasonic FZ30 (vid 35mm zoom).
Har googlat en hel del men har inte hittat något vettigt tycker jag...gärna beskrivning på svenska tack!

/Per

Du har ett panoramahuvud antar jag? I så fall är det bara att fästa kameran på detta. Sikta på två fasta punkter, en nära och en lite längre bort. Rotera nu kameran i sidled. Om den bakre punkten flyttar sig åt höger i relation till den främre när du roterar kameran åt höger och vice versa så måste du flytta kameran bakåt på panoramahuvudet. Om den bakre punkten flyttar sig åt vänster när du roterar kameran åt höger (och vice versa) måste du flytta kameran framåt. Fortsätt att experimentera så här tills punkterna inte rör sig i relation till varandra när du roterar kameran. Voila! Du har hittat "nodal"-punkten (just namnet på denna punkt diskuteras ofta, själv föredrar jag NPP, no parallax point) på din kamera/ditt objektiv.

På Panasonic FZ30 har du dock ett problem till... Om jag inte är helt ute och cyklar så är ju stativfästet inte centrerat under centrum på objektivet. Detta gör att du måste flytta kameran i sidled så att objektivet centreras på panoramahuvudet.

Att använda ett panoramahuvud är det absolut enklaste och mest exakta sätt att hitta nod, men det går säkert att fixa på andra sätt också...

Om du inte har ett panoramahuvud och ändå lyckas hitta nodalpunkten på din kamera kan du använda ett Philopod för att ta bilder handhållet. Det består helt enkelt av ett lod (fäst runt nodalpunkten på objektivet) och ett vattenpass för att kunna hålla kameran rakt.
 
Senast ändrad:
Du har ett panoramahuvud antar jag? I så fall är det bara att fästa kameran på detta. Sikta på två fasta punkter, en nära och en lite längre bort. Rotera nu kameran i sidled. Om den bakre punkten flyttar sig åt höger i relation till den främre när du roterar kameran åt höger och vice versa så måste du flytta kameran bakåt på panoramahuvudet. Om den bakre punkten flyttar sig åt vänster när du roterar kameran åt höger (och vice versa) måste du flytta kameran framåt. Fortsätt att experimentera så här tills punkterna inte rör sig i relation till varandra när du roterar kameran. Voila! Du har hittat "nodal"-punkten (just namnet på denna punkt diskuteras ofta, själv föredrar jag NPP, no parallax point) på din kamera/ditt objektiv.

På Panasonic FZ30 har du dock ett problem till... Om jag inte är helt ute och cyklar så är ju stativfästet inte centrerat under centrum på objektivet. Detta gör att du måste flytta kameran i sidled så att objektivet centreras på panoramahuvudet.

Att använda ett panoramahuvud är det absolut enklaste och mest exakta sätt att hitta nod, men det går säkert att fixa på andra sätt också...

Om du inte har ett panoramahuvud och ändå lyckas hitta nodalpunkten på din kamera kan du använda ett Philopod för att ta bilder handhållet. Det består helt enkelt av ett lod (fäst runt nodalpunkten på objektivet) och ett vattenpass för att kunna hålla kameran rakt.

Det var precis den här beskrivningen jag behövde...tackar och bugar :)
Panasonic FZ30 har stativfästet centrerat under objektivet så det blir nog inget problem.

/Perh
 
När vi ändå håller på och pratar om panorama och panoramahuvuden tänkte jag visa upp mitt egenbygge. Hade tidigare byggt ett av expansionsbeslag och vinkeljärn, men stabiliteten var sådär och det gick inte att vinkla vertikalt.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och gjort mig ett ordentligt...

Byggt av 22mm aluminiumprofil, manfrottos adapter 323 med tillhörande kameraplatta, en linjal, en slaktad spöhållare och diverse skruvar och muttrar. Aluminiumprofilen är ruggigt stabil och kuggkransarna som jag fick från spöhållaren ger mig fasta vinklar med 10 graders intervall.

Jag är väldigt nöjd och här är lite bilder:
 

Bilagor

  • image001.jpg
    image001.jpg
    31.4 KB · Visningar: 576
  • image002.jpg
    image002.jpg
    33.3 KB · Visningar: 505
  • image003.jpg
    image003.jpg
    31.2 KB · Visningar: 484
  • image004.jpg
    image004.jpg
    45.6 KB · Visningar: 489
Billigaste Pannoramahuvudet

När vi ändå håller på och pratar om panorama och panoramahuvuden tänkte jag visa upp mitt egenbygge. Hade tidigare byggt ett av expansionsbeslag och vinkeljärn, men stabiliteten var sådär och det gick inte att vinkla vertikalt.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och gjort mig ett ordentligt...

Byggt av 22mm aluminiumprofil, manfrottos adapter 323 med tillhörande kameraplatta, en linjal, en slaktad spöhållare och diverse skruvar och muttrar. Aluminiumprofilen är ruggigt stabil och kuggkransarna som jag fick från spöhållaren ger mig fasta vinklar med 10 graders intervall.

Jag är väldigt nöjd och här är lite bilder:

Mycket gediget bygge måste jag säga. En lite enklare variant vill jag då presentera och säkert betydligt billigare.
Här har jag använt byggbeslag från Byggmax, en vagnsbult, självlåsande mutter, en hemmagjord plastbricka och en gummibit. kostnad ca: 30:-
En hel del borrande och filande samt vattenslipat allt innan lack.
Detta blev betydlgt stabilare än jag kunde tro från början, iaf, till mín FZ30. kan inte uttala mig om stabiliteten till riktigt tunga systemkameror med tung optik.

Nöjd är även jag, skönt att kunna spara många sköna tusenlappar mot ett ett köpt pannoramahuvud.
 

Bilagor

  • P1180216 mini.jpg
    P1180216 mini.jpg
    67.7 KB · Visningar: 563
  • DSCN4601 mini.jpg
    DSCN4601 mini.jpg
    70.4 KB · Visningar: 592
  • DSCN4603 mini.jpg
    DSCN4603 mini.jpg
    64.1 KB · Visningar: 571
  • DSCN4604 mini.jpg
    DSCN4604 mini.jpg
    68.8 KB · Visningar: 526
  • DSCN4607 mini.jpg
    DSCN4607 mini.jpg
    62.5 KB · Visningar: 531
Mycket gediget bygge måste jag säga. En lite enklare variant vill jag då presentera och säkert betydligt billigare.
Här har jag använt byggbeslag från Byggmax, en vagnsbult, självlåsande mutter, en hemmagjord plastbricka och en gummibit. kostnad ca: 30:-
En hel del borrande och filande samt vattenslipat allt innan lack.
Detta blev betydlgt stabilare än jag kunde tro från början, iaf, till mín FZ30. kan inte uttala mig om stabiliteten till riktigt tunga systemkameror med tung optik.

Nöjd är även jag, skönt att kunna spara många sköna tusenlappar mot ett ett köpt pannoramahuvud.

Mycket snyggt! Enkelt men effektivt... Och ja, mitt kostade lite mer än 30 spänn, men fortfarande mycket billigare än att köpa ett. Jag la de sparade pengarna på ett fisheye objektiv istället! :)
 
Johan, varför så långa profiler? Det skulle ju bli mycket stadigare om du kapade ner dem till hälften. Inte menat som kritik utan mer som en nyfiken fråga eftersom jag noterat många andra hembyggda huvuden med samma tendenser.
 
Johan, varför så långa profiler? Det skulle ju bli mycket stadigare om du kapade ner dem till hälften. Inte menat som kritik utan mer som en nyfiken fråga eftersom jag noterat många andra hembyggda huvuden med samma tendenser.

Hur menar du med långa profiler?

Jag tar gärna emot kritik :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.