Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panorama

Produkter
(logga in för att koppla)

KloP

Medlem
Hej alla. Jag håller på endel med att sätta ihop panoramabilder med hjälp av photoshop merge. Det fungerar hyffsat bra men programmet har sina brister. Min fråga i detta forum är om ni vet om något annat program att göra panorama som är bättre? Är alltså inte ute efter svar där folk försvarar photoshop merge, jag vet att det funkar bra men i vissa fall funkar det inget vidare. Det jag vill ha är tips om nya/andra program som gör samma sak och helst bättre.
Jag vet att det finns kameror för panorama-fotografering och det är ju roligt men inget jag är direkt intresserad av.

Hoppas ni har en hel hög med bra tips om program att använda.. :)
Ha en underbar dag! /Calle
 
Sist jag utforskade marknaden föll mitt val på PTAssembler. Rimligt pris, bra program, aktiv utveckling och ett aktivt användarforum där man kunde få hjälp var de viktiga grejerna.

Liknande program är PTGui och Hugin. Hugin är ett fritt program men det var inte så moget än sist jag utvärderade det. Det var dock ett tag sen så situationen kan ha förändrats. Jag skulle nog börja med att utvärdera Hugin om jag jagade program idag.
 
Jag använder ett program som heter AutoStitch som man kan köra med en gratis Deom version. Fungerar jättebra för mig. Jag har gjort en del bilder som hänger på väggen både hos mig och andra.

Greven
 
Använder samma som Jim, PTAssembler. Det kostar inte särskilt mycket. PTGui har möjligen fler användare sett till en del epostlistor men själv har jag inte kommit riktigt överens med det. Till båda finns gratis plugin, dels Autopano som syr ihop bilderna automagiskt och dels Enblend som hjälper till att trolla bort skarvarna, något som ibland är till nytta. Om du har PTLens kan du använda korrektionsvärdena för en viss optik och fylla i dem i panoramaprogrammet ifråga så kan det bli lite bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.