Termik skrev:
Tänkte också den tanken.. Det som gjorde att det blev DA-trion var att den "vidaste" vidvinkeln på FF-limited gluggarna är 31mm = ca 45mm på K10'an vilket inte är tillräckligt mycket vidvinkel för mig. Så DA21 blev ett måste-köp.
Dessutom, 31'an kosta väl också sådär en ca 10.000:-, dvs ungefär lika mycket som DA21 + DA70 tillsammans. Ett komplett limited set FF 31/43 och 77 kostar ca 22.000:-.. Ett komplett limited DA-set kostar ca 13.000:-
Ett antal Pentax-ägare lär bli riktigt riktigt förbannade på Pentax om dom kommer med ett FF-hus och vill att alla skall "slänga" sina DA-gluggar. Idag är det mesta som man tillverkar i objektivväg DA, och även pentax lins roadmap indikerar i princip bara DA-gluggar i "pipeline".
I alla fulla fall så skulle inte jag köpa ett FF-hus *bara* för att Pentax släppte ett sådant. Min K10 med mitt pankaksset lär producera många tusen härliga bilder.
Ser man på Nikon t.ex, med D3'an som är FF, så gissar jag att man fortsatt, paralellt, kommer att producera både kamerahus och objektiv som inte är FF (DX).
Jaja.. det löser sig sa han som sket i vasken. ;-)
Du kommer i alla fall bli helnöjd med din DA70! En kanonglugg!