Termik
Aktiv medlem
andw skrev:
äkta vara ...
Ohhhh.. det var kort skärpedjup.. en pankaka kan mao inte bara vara bra för ögonen, den kan även vara bra för magen!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
andw skrev:
äkta vara ...
Leo S skrev:
Lyllos er Pentaxägare!!! Jag köpte en ME med 40/2,8 år 1979 för mitt muckarbidrag, och älskade den oändligt! Det var kompakt det, den fick bl a följa med i smyg på konserter... (nostalgisk suck..)
Termik skrev:
Detta måste vara ögongodis för dig då:
http://www.tradera.com/SMC_PENTAX_2_8_40mm_pancake-auktion-50054424
;-)
Leo S skrev:
Tack för den synen, önskar jag kunde få se en bild med en ME/MX och 40:an på...
Termik skrev:
Det skall väl gå att ordna tycker jag:
http://www.ne.jp/asahi/japan/manual-camera/mx1.htm
Menar du henne på bilden.....Martin-B skrev:
Tack! Ska själv ha mig en såndär liten goding. ..........
Bofoto2 skrev:
Menar du henne på bilden.....
Lisa C skrev:
Hej!
Jag har ett par frågor om någon vänlig själ vill svara!
Jag håller på att överge mörkrummet och är inne på en d300 eftersom jag kör Nikon sen innan. Samtidigt lockas jag av K10D + pannkakor för att de verkar så lätta... och här fanns en helt egen pannkakstråd!
Jag fotar alltid i befintligt ljus o jobbar ofta med så långa slutartider händerna klarar av. Dessutom är jag såld på korta skärpedjup. Vad tror ni om..
... skakningsoskärpa? man brukar ju höfta med 1/brännvidden - men om ett 40 mm pannkaksobjektiv väger bråkdelen av ett vanligt 40 mm, så borde det väl vara mindre känsligt för skak - eller? vad ser ni som minsta acceptabla slutartider på era pannkakor?
...man kanske inte kan generalisera över alla pannkakorna, men är de skarpa vidöppna?
...kort skärpedjup? jag har fått för mig att man med dx-formatet får ännu större skärpedjup, så en 2.8 skulle motsvara 4 eller något sånt... Och jag är van vid porträtt på 1.8-2. Någon kommentar?
... snabbhet i autofokus?
OK, det var mina tusen frågor, tack om någon orkat läsa så långt!
mvh Lisa