Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pannkakstråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Lyllos er Pentaxägare!!! Jag köpte en ME med 40/2,8 år 1979 för mitt muckarbidrag, och älskade den oändligt! Det var kompakt det, den fick bl a följa med i smyg på konserter. Ingen kunde ju drömma om att man hade en systemkamera i fickan. Kompletterade med en 24:a och en 100:a sedan, och det var sannerligen en liten men kompetent utrustning!

Önskar Nikon kunde plocka fram något liknande, men det lär aldrig hända. Och riktigt samma sak blir det ju aldrig med dagens bumliga DSLR-kameror... (nostalgisk suck..)

Termik skrev:
Det skall väl gå att ordna tycker jag:

http://www.ne.jp/asahi/japan/manual-camera/mx1.htm

Tackar, a sight for sore eyes som engelskmannen säger! De som inte sett detta i verkligheten kan nog inte föreställa sig hur kompakt kameran faktiskt var!

Det som stör mig är det där att pannkaksgluggen är sällsynt. Jag skänkte bort min Pentaxutrustning till en f d flickvän för snart 15 år sedan när jag skaffat en Canon EOS 5... Undrar om det är läge att kontakta henne och höra om jag kan få tillbaka den??

Om någon är intresserade av ett eller två pannkaksobjektiv så har jag både DA21 och DA70 till salu.

Mods. Om detta inlägget inte är ok vv tag bort det och meddela mig.

Jasså - du släpper dina pannkakor, Paulus?

Själv har jag båda dessa samt en FA35mm. Åker till Paris i morgon för att fota och då är pannkakorna + 35:an givna i väskan. Faktiskt det enda jag tar med mig förutom kameran ...

Viva la crepes!

Bilagor

• imgp5147.jpg
    imgp5147.jpg
    59.9 KB · Visningar: 323
Tyvärr är det så att jag inte riktigt har tid att fota så mycket och därför känns det lite onödigt att ha en massa objektiv som bara ligger.

Den objektiv uppsättningen du ska ha med dig till Paris låter helt perfekt. Med en K10D utan batterigrepp så har du en lättviktsuppsättning.

Hej!

Jag har ett par frågor om någon vänlig själ vill svara!

Jag håller på att överge mörkrummet och är inne på en d300 eftersom jag kör Nikon sen innan. Samtidigt lockas jag av K10D + pannkakor för att de verkar så lätta... och här fanns en helt egen pannkakstråd!

Jag fotar alltid i befintligt ljus o jobbar ofta med så långa slutartider händerna klarar av. Dessutom är jag såld på korta skärpedjup. Vad tror ni om..

... skakningsoskärpa? man brukar ju höfta med 1/brännvidden - men om ett 40 mm pannkaksobjektiv väger bråkdelen av ett vanligt 40 mm, så borde det väl vara mindre känsligt för skak - eller? vad ser ni som minsta acceptabla slutartider på era pannkakor?

...man kanske inte kan generalisera över alla pannkakorna, men är de skarpa vidöppna?

...kort skärpedjup? jag har fått för mig att man med dx-formatet får ännu större skärpedjup, så en 2.8 skulle motsvara 4 eller något sånt... Och jag är van vid porträtt på 1.8-2. Någon kommentar?

... snabbhet i autofokus?

OK, det var mina tusen frågor, tack om någon orkat läsa så långt!

mvh Lisa

Lisa C skrev:
Hej!

Jag har ett par frågor om någon vänlig själ vill svara!

Jag håller på att överge mörkrummet och är inne på en d300 eftersom jag kör Nikon sen innan. Samtidigt lockas jag av K10D + pannkakor för att de verkar så lätta... och här fanns en helt egen pannkakstråd!

Jag fotar alltid i befintligt ljus o jobbar ofta med så långa slutartider händerna klarar av. Dessutom är jag såld på korta skärpedjup. Vad tror ni om..

... skakningsoskärpa? man brukar ju höfta med 1/brännvidden - men om ett 40 mm pannkaksobjektiv väger bråkdelen av ett vanligt 40 mm, så borde det väl vara mindre känsligt för skak - eller? vad ser ni som minsta acceptabla slutartider på era pannkakor?

...man kanske inte kan generalisera över alla pannkakorna, men är de skarpa vidöppna?

...kort skärpedjup? jag har fått för mig att man med dx-formatet får ännu större skärpedjup, så en 2.8 skulle motsvara 4 eller något sånt... Och jag är van vid porträtt på 1.8-2. Någon kommentar?

... snabbhet i autofokus?

OK, det var mina tusen frågor, tack om någon orkat läsa så långt!

mvh Lisa

Du har glömt att K10D har inbyggd anti-skak! Så det blir (1/brännvid)-3 EVsteg. Sen så väger det hela mindre vilket dina handleder kommer att uppskatta.

Alla pannkakor är så skarpa som ett objektiv kan bli(well nästan iaf). Af ska vara väldigt snabb.

Ja det är handlederna (och i viss mån nacken o ryggen om man är ute o plåtar en hel dag) som talar... Men så antiskak funkar så bra som det lovas?

Jag tror kanske att jag är mest rädd för de stora bländartalen; mina Nikonobjektiv ligger på 1,4 och 1,8 så även om man inte kör dem helt vidöppna (fast det gör jag iof också) så brukar det gå att fånga tvååríngen som rör sig fortare än fortast.

Hur är det med snabbheten hos pannkakorna då? Jag var ute på Scandinavian photo för någon månad sen o provade en d200 med 17-55/2,8 och en k10d med kitzoom. d200:n kändes som en panter jämfört med pentaxen - men jag misstänkte att det kanske hade med optiken att göra.

hej hej,

oj nu svarade jag lite snabbt map snabbheten.

men när du säger snabb, menar du i jämförelse med andra fasta objektiv?

hej hej

21 och 40 gluggarna fokuserar mycket snabbt, 70:an något långsammare som jag minns. K10s AF är dock inte speciellt snabb i dåligt ljus och den följande autofokusen kunde vara bättre. Stabiliseringen fungerar bra men behöver lite ställtid för att låsa, en begränsning när man plåtar rörliga motiv som barn.

Ja det låter ju lite knepigt. långsam af + barn är en kass kombination. men en liten lätt kamera tar man ju å andra sidan oftare med sig.

Men du menade alltså att det är k10d:s af som är slö i lågt ljus?
Och om AF-motorn sitter i huset, blir det ändå stor skillnad i snabbhet mellan olika objektiv?

och förresten, låter de mycket?

Det blir ju alltid så mkt enklare om man testar praktiskt istf att surfa på nätet :).

Det finns ingen som bor i Göteborg som har en K10D med pannkakor som jag skulle kunna få klämma på?

Jo det skiljer en del i AF-hastighet mellan olika objektiv men det är kameran som blir begränsande i *dåligt* ljus.

Man hör ju af-motorn men jag tycker sällan att det är något problem, exponeringen är ju inte heller direkt ljudlös på en dslr.

Byggkvalité och prestanda är toppen och visst tar man med kameran lite oftare då :))

Skakningsoskärpa:
Regeln om slutartid ungefär som brännvidd gäller 24x36 formatet, med APS-C så adderar man 1,5 till brännvidden. Alltså
DA 21 f/3,2 motsvarar 31,5 på 24x36 = 1/30.
DA 40 f/2,8 motsvarar 60 på 24x36 = 1/60.
DA 70 f/2,4 motsvarar 105 på 24x36 = 1/90 - 1/125.

Den extra marginal som man får på slutartiderna med skakningssystemet i K10D är 2 - 4 EV (det varierar beroende på situation och hur man skakar och massa andra tekniska parametrar som jag är för dum för att förklara *ler*).

Skärpa vidöppna:
40 och 70 har jämn och fin skärpa vidöppna, 21:an något sämre i kanterna vidöppet.

Kort skärpedjup:
DX-formatet? Ah, nu talar du Nikon-språk. Ähum.
DA-formatet... nåväl. Ja man får större skärpedjup med den mindre sensorn, men detta kompenseras till viss del av att brännvidderna i praktiken är längre. (alltså lutar mer åt tele). Dock har ingen av pannkakorna särskilt kort skärpedjup eftersom de har så liten största bländare, men DA 70 f/2,4 är ju det som har kortast och ger fina porträtt med snygg oskärpa/bokeh.

Autofokus: I gott dagsljus är de snabba - kan inte påstå att det är någon skillnad mot Nikon där, i svagt ljus faller snabbheten - kan hjälpas upp till viss del genom att använda AF-hjälpbelysningen.

Dock så är den kontinuerliga frammatningen 3 bilder per sekund (ligger egentligen på 2,9 - 3,3 bps), en del - som jag - har inget som helst problem med detta (jag använder inte ens kontinuerlig frammatning), medan andra ser det som alldeles för lite.

Mellan objektiven i DA-serien så upplever jag ingen större skillnad i autofokus, det är klart det varierar lite grann - beroende på olika utväxling på fokusringen. Rent generellt så är tredjepartstillverkas objektiv något långsammare än Pentax egna.

Ljudnivå: Låter ungefär som Nikon när man använder autofokusobjektiv utan inbyggd motor. Inget jag tycker är störande, men det är ju klart att Pentax SDM-objektiv, med inbyggd motor, låter mindre med sin nästan "viskande" fokusering.

Hälsar
R

Man kan ju tillägga att ett Pentax SMC-FA 50/1.4 inte heller är så värst stort, inte något pannkaksobjektiv kanske, men vill man ha kortast möjliga skärpedjup så finns ju det alternativet att komplettera pannkakorna med. Det är dessutom mycket bra och oerhört prisvärt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar