Annons

Pannkaksobjektiv till NEX?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha ett riktigt litet och smidigt objektiv till min NEX-5N. Vad finns det för alternativ? Jag kan tänka mig både med och utan adapter. Det jag söker är nånting som motsvarar ungefär en lätt vidvinkel till normal för fullformat, d.v.s. kanske runt 18-35 mm. Ett fast objektiv förstås, gärna hyfsat ljusstarkt. Vad finns på marknaden i form av nya eller begagnade objektiv?

Ett problem är att alla objektiv för spegelreflexkameror (ESR/SLR) är gjorda för ett mycket längre registeravstånd så särskilt kompakt blir det inte med adapter. Objektiv för Leica M eller med M39 fattning för mätsökarkameror kan vara hyffsat små då en kort adapter kan användas då de har kortare registeravstånd. Tänk på att undvika sk "symmetriska vidvinklar" som NEX verkar ha lite problem med avseende vignettering, CA och kantskärpa - i synnerhet pä NEX 7.

Men varför inte NEX 16mm - det blir motsv 24mm? Kantskärpan är inte på topp men man fotar ju inte tegelväggar och bokhyllor med det så den halvdana kantskärpan behöver inte spela någon större roll.

Jag skulle vilja ha ett riktigt litet och smidigt objektiv till min NEX-5N. Vad finns det för alternativ? Jag kan tänka mig både med och utan adapter. Det jag söker är nånting som motsvarar ungefär en lätt vidvinkel till normal för fullformat, d.v.s. kanske runt 18-35 mm. Ett fast objektiv förstås, gärna hyfsat ljusstarkt. Vad finns på marknaden i form av nya eller begagnade objektiv?

Det som finns är Sony SEL 16/2,8

Riktigt smidigt. Annars blir det inte lika litet. Manuella gluggar som kräver adapter växer pga detta ca 20 mm på längden.

16mm är inte så dåligt och väldigt smidigt. Finns att få tag på beg här på FS eller Tradera för runt en tusenlapp.

Alldeles snart ska det dock släppas en Sony G 16-50 pannkakszoom ryktas det.
http://www.sonyalpharumors.com/ft5-roadmap-reminder-nex-f5-is-coming-soon-a99-after-it/

Sen har ju Sigma några hyggligt små Nex-objektiv.

/Mats

Tycker 16/2.8 är OK
Hyffsat skarp i mitten. Måste blända ner till 5.6 för kanterna ska bli OK. Finns väl inte många raktecknande 16 mm till APC som är korta och har skärpa i kanterna??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar