ANNONS
Annons

Panik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

ze7en

Medlem
Hej!

Jag är nybörjare med en pentax me-super. Till och börja med tänkte jag testa mig fram med en färgrulle (kodak 24, 400) och en svartvit (kodak t-max 36, 400). Färgrullen är framkallad och klar och en del bilder blev riktigt bra.

Nu till varför jag är panikslagen just nu:
Efter färgrullen gick jag vidare med den svartvita rullen och fotade på, nu ikväll skulle jag avsluta med ett par självporträtt i spegeln. Bild 34 matade fram fint och lika så 35 och 36...sedan skulle jag testa och ta ett till utifall att...och det gick och ytterligare en gång. Jag börjar misstänka att något är fel...
Jag börjar rulla tillbaka filmen och det går väldigt trögt och vid ett tillfälle tar det helt stopp...jag går in i garderoben (inte helt 100% mörkt) och öppnar för att se om filmen har gått helt tillbaka, men det har den inte ...så jag stänger igen och lyckas dra tillbaka den helt.

Frågan jag ställer mig nu...hur går det med bilderna? Tror ni att de klarar sig? Blir alla förstörda eller kan några ha klarat sig?

Jag tycker att det är fantastiskt kul att fota och undrar varför jag inte har börjat tidigare. När jag lämnade in första färgfilmen för framkallning så var jag uppfylld av förväntan! Men nu känner jag en total tomhet, jag vet att bilderna på rullen är bra och nu kan jag ha förstört dem allihop! *suck*

Kan någon som vet lite mer om sånt här, förklara för mig vad som gäller!

mvh

Kim

Lugn!

Du har troligen klarat de flesta bilderna. Du säger att det inte var 100% mörkt i garderoben, men tänk på att du måste exponera filmen ganska mycket för att få något att fastna när det är mörkt (reciprocitetseffekten...). Lämna du in filmen med förhoppning att det mesta klarat sig. Om du inte hade kameran öppen någon minut, vill säga... Vad felet är är svårare att säga. Ibland när man trycker in den lilla knappen på undersidan av kameran och börjar returspola så far den lilla rackaren ut igen, men då blir det tvärstopp.

Lycka till!:D

Tack du är en ängel!

Hrm nu känner jag mig jättedum!

Den lilla knappen på undersidan var det ja! argh!!! Ibland undrar jag om jag är riktigt frisk...men jag antar att jag fortfarande kan skylla på att jag är nybörjare :)
Kan jag ha förstört i kamera något när jag tryckte på trots att knappen inte var intryckt?

Jag antar att den sista bilden på rullen blir knasiga i allafall eftersom den "exponerades" flera gånger, eller har jag fel?...Jag hade bara luckan öppen i ca 5 sekunder och var vänd från det lilla ljus som fanns där inne i garderoben.

Ja men det är väl bara vänta och se!

Och så vill jag passa på och ursäkta för rubriken, läste just reglerna! Förlåt!

Mvh

Kim

Du har med all säkerhet inte exponerat den sissta rutan flera gånger. Att man får ut 37 bilder eller fler av en 36 rulle är helt normalt, lite beroende på vilken kamera som används och i viss mån kanske även vilken film det är.

Om något i kameran gått sönder kan jag inte svara på, men jag skulle inte tro det. Isåfall får man ta i ganska hårt.

Jag är inte säker men jag kan tänka mig att den lilla knappen är kopplad till en "pigg" typ som sätter sig som en spärr i hålen längst med filmen så den ej kan dras tillbaka om man inte trycker på knappen. Drar man ändå tillbaka så är det nog snarare hålen i filmen som kan bli lite kantnaggade.... skulle jag tro.. om det nu funkar så. Mvh micke

Vi får vänta och se :)

Tänk att en rulle film kan framkalla så många känslor oframkallad!

Ni kan ju hålla utkik i albumet om en vecka eller två. Jag ska se om jag kan få en kompis att lära mig lite mörkerum teknik!

Om ni vill se färgbilderna så kan ni kolla på: www.ze7en.se/pictures/index.htm
kom med kommentarer, bra som dåliga!
Skannern jag har är usel så de är inte så bra inlästa. Bilderna är tagna med skylightfilter annars så har jag inte gjort något med bilderna. Jag vill inte lägga in dem i "albumet" förrän jag har dem inlästa i bättre kvalite.

// Kim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar