Annons

PANIK, suddiga bilder på fotosemester i sälen

Produkter
(logga in för att koppla)

BamZe84

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag sitter nu uppe i Sälen och har lagt in en massa bilder. Men alla bilderna är verkligen
suddiga. Jag har nyligen köpt en beg D200 hus som gått 5600 exp. Till detta har jag ett
sigma 18-55 F2.8. I flera år har jag haft en Nikon D80 där jag varit nöjd med alla bilderna.

Jag var inne på Foto & Video i Malmö förra veckan för att fråga vad jag gjorde för fel. Jag fick veta
att jag tog bilderna i F2.8 för mycket o de va därför bakgrunden blev suddig. Så idag har jag provat
i F5 - F7 men bilderna blir fortfarande o skarpa och se för jävliga ut.

När jag köpte D200 fick jag för mig att jag köpte en bättre kamera. Men jag vet inte om de
är skit bakom spakarna. Jag har imorgon bokat en privat guide till att ta mig till dom bästa
vyerna över sälen fjällen. Och de är för mig viktigt att bilderna blir bra.

Snälla någon som är duktig och kan förklara för mig varför de blir så här..
För en D80 ska väl inte ta bättre bilder ? (ifs hade den AUTO - läge )

Bilder att titta på för att se mina fel finns på länken nedan

http://secureme.se/bamze/pic/

Snöiga och -21 gradiga hälsningar bamze
 
Kollade på den första bilden. Brännvidd 50 mm och 1/10 sekund. Använde du stativ? Om inte är det inte alls konstigt att bilden är oskarp.
 
tittade på endast två av bilderna eftersom min dator bestämde sig för att vara extra seg just nu. På de två är jag rätt säker på att du använde en för lång slutartid. I den situationen skulle du använt högre ISO för att bilden skulle bli skarp. Uppe på fjället brukar det vara ljust så det borde inte vara ett problem! Använd bländare 8 för att få lite längre skärpedjup.
 
Du har tagit dina bilder med för korta slutartider. Försök med att ställa in ett högre ISO-värde så skall du få kortare tider och med det även bättre skärpa. Anpassa inställningarna efter ljuset så att du hela tiden har tillräckliga tider för att få skarpa bilder. Om du läser lite i manualen så kan du även se hur du kan ställa in auto-ISO så att kameran själv anpassar ISO-värdet för att behålla en viss slutartid.

Dessutom får du längre och längre tider i takt med att du använder mindre bländare. Det är helt riktigt att det borde bli skarpare bilder med bländare 4 än med 2,8 men å andra sidan så spär du bara på ditt problem då slutartiden i sin tur blir längre.

Det finns massor med information på nätet om relationen mellan ISO, bländare och slutartid. Detta är grunden för att kunna få ut det bästa av sin kamera.
 
På DSC_0073 kan jag läsa i bildens EXIF:

exponeringstid: 1/4 sek.
brännvidd: 50mm

Likadant på DSC_0077, 1/4 sek, 50mm.

Du har haft för lång slutartid helt enkelt vilket resulterat i skakoskärpa på dina bilder, borde haft 1/50 sek eller kortare slutartid. Du har inte haft blixt och miljön du fotat i ser rätt mörk ut. Kameran får då exponera relativt länge för att det ska bli en tillräckligt ljus bild.

Kolla vilken slutartid du har, om du fotar på 50mm så bör den vara 1/50 sek eller kortare om ditt objektiv saknar vibrationsreducering.
 
Tittade på DSC_0073 och noterade att den bilden är exponerad med en slutartid på 1/4, vilket känns i överkant om du fotograferar handhållet. Då får man nog vara väääldigt stadig på handen för att det inte skall uppstå rörelseoskärpa....

Har du testat att köra helmanuellt med kortare slutartid, hyfsat stor bländare och/eller kanske fälla upp blixten? Blir en del, eller alla bilder oskarpa?
 
Jag ser skakningsoskärpa på alla bilder, utom 0064 (där ser jag istället rörelseoskärpa på barnets arm). Du använder helt klart långa slutartider. Titta på ljuspunkter i bilderna så ser du att du måste ha rört kameran medan du tryckt av.

Du har exempelvis använt::

0021 = Bländare: 4 Slutartid: 1/10 sek ISO: 800

0073 = bländare 5,6 Slutartid: 1/4 sek. ISO 500

Det är svårt att undgå skakningsoskärpa om man fotar på fri hand med slutartider längre än 1/25 sek.

Rekommenderar att du börjar använda blixt inomhus och stativ utomhus när det är mörkt.

Om du måste fota i dåligt ljus på fri hand, så se till att använda ett ISO-tal som ger dig slutartider på 1/25 eller snabbare. Bilderna slipper då skakningsoskärpa, men blir ändå inte helt skarpa eftersom du måste ha stor bländare.
 
Tittade på DSC_0073 och noterade att den bilden är exponerad med en slutartid på 1/4, vilket känns i överkant om du fotograferar handhållet. Då får man nog vara väääldigt stadig på handen för att det inte skall uppstå rörelseoskärpa....

Har du testat att köra helmanuellt med kortare slutartid, hyfsat stor bländare och/eller kanske fälla upp blixten? Blir en del, eller alla bilder oskarpa?

Jag tycker alla bilderna blir oskarpa faktiskt, känns riktigt skumt...
Prova skriv vad jag köra för ISO, F -tal och sen de andra (slutartiden?)

Jag är ju som en nybörjare nu när Autoläge inte finns, de märker jag ju helt klart :(
 
Jag tycker alla bilderna blir oskarpa faktiskt, känns riktigt skumt...
Prova skriv vad jag köra för ISO, F -tal och sen de andra (slutartiden?)

Jag är ju som en nybörjare nu när Autoläge inte finns, de märker jag ju helt klart :(

Det finns en tumregel som säger att du handhåller behöver tider på 1/(1.5*brännvidden). Så, för ditt sigma 18-50 bör du ha en slutartid på ca 1/30s vid 18mm (max utzoomat) och ca 1/80s vid 50mm (max inzoomat). Kortare tider skadar förstås inte om målet rör sig.

Det här kräver stora bländaröppningar (låga tal) och/eller höga iso-tal (mycket brus) när ljuset är lågt. Alternativet är att använda stativ eller stöd.
 
Försök en gång till :)

Micke

Vad menar du? Att jag ska gissa igen? Har haft liknande problem och det var fotografen som felade. Även 1/30s på 50mm med barnmotiv i du kelbelysning o högt iso blir såna bilder på ett motiv som inte sitter stilla alls. F:2.8 och barnet svajar lite blir det bak eller framfokusfel och vid höga ison ser allt skit ut. F:5.6 kräver längre slutartider och eller högre ison och det ser även skit ut.
Har massor av erfarenhet av sånt då min son står för 95% av alla motiven jag tar.
Enkelt att testa i bra belysning och stilla motiv.
 
Vad är "gröna läget" ???

Provade auto-iso nu inomhus i stugan ,men de blev sjukt kornigt...

Det finns inte på D200, men däremot på din tidigare D80 så du kan bortse från att försöka pröva det. Vad som avses med gröna läget/rutan och liknande är Auto-läget som brukar vara grönfärgat på programratten om kameran har sådan.

Det närmaste du kommer detta på D200 är P-läget och auto-ISO.

Auto-ISO går nog att ställa in ett maxvärde för slutartid respektive ISO även på D200.

Egentligen är det här en enkelt ekvation. Alternativ 1 är att du ökar ljuset, dvs välj större bländare (lägre nummer) eller tänd lyset, använd blixt etc. Alternativ 2 är att öka ljuskänsligheten (dvs ISO-talet). Några andra sätt för att få kortare slutartid finns inte om du inte vill ha mörka bilder. Båda varianterna har olika nack- respektive fördelar och det är bara att välja Aftonbladet eller Expressen, pest eller kolera. Vintertid är det mörkt inomhus, en glödlampa har inte en suck mot den stora lampan i skyn så att säga.
 
Det finns inte på D200, men däremot på din tidigare D80 så du kan bortse från att försöka pröva det. Vad som avses med gröna läget/rutan och liknande är Auto-läget som brukar vara grönfärgat på programratten om kameran har sådan.

Det närmaste du kommer detta på D200 är P-läget och auto-ISO.

Auto-ISO går nog att ställa in ett maxvärde för slutartid respektive ISO även på D200.

Egentligen är det här en enkelt ekvation. Alternativ 1 är att du ökar ljuset, dvs välj större bländare (lägre nummer) eller tänd lyset, använd blixt etc. Alternativ 2 är att öka ljuskänsligheten (dvs ISO-talet). Några andra sätt för att få kortare slutartid finns inte om du inte vill ha mörka bilder. Båda varianterna har olika nack- respektive fördelar och det är bara att välja Aftonbladet eller Expressen, pest eller kolera. Vintertid är det mörkt inomhus, en glödlampa har inte en suck mot den stora lampan i skyn så att säga.

OM man skulle hårddra de så är D200 en pisse kamera ?
Med D80 kunde jag kör över 1000 i ISO, men D200 kan jag knappt
kört över 800 innan de blir sjukt kornigt...

Suck, jag är riktigt besviken, för D80 tog så bra bilder, och nu ser de ut som en nybörjare tagit
bilderna...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.