ANNONS
Annons

PANIK, suddiga bilder på fotosemester i sälen

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske en dum fråga men ska man inte kunna ta typ impulsiva fest bilder med en sån här kamera altså?
Som idag på After ski, ska man behöva ha stativ, stor blixtar för att fånga en bra och impulsiv bild?

Mvh

Jodå.. MEN skillnaden är att du som fotograf måste veta hur du får ut det bästa ur din kamera, eftersom du inte har några "automatiklägen". Exempelvis, en "modern kompaktkamera" har ju mjukvara som gissar vad du försöker göra och behandlar bilderna redan i kameran.

Dessutom (som redan påpekats) är D200 riktigt dålig (brusmässgt) på höga ISO (Och har exakt samma sensor som du hade i din D80, så du får samma brusproblem).

Jag köpte exempelvis en Canon Powershot S95 i julklapp till flickvännen (Som komplement till hennes D300s), den har ett programläge just för "kass ljus"; och trots en sensor som bara är (cirka) 1/5 så stor som i ett DX-hus så imponerar den brallorna av mig i dåligt ljus. Okej, du får bara ut 2,5Mpix i detta läge, vilket ju talar om hur mycket av magin fungerar.
 
"... eftersom du inte har några "automatiklägen" ...

Någon har nämnt P-läget. Ta fasta på det. Det är ett automatläge, där kameran väljer en rimlig kombination mellan bländare och slutartid. Det brukar bli bra bilder. Håll koll på att ha så korta tider att du kan hålla kameran stilla. P-läget och ev. auto-ISO hjälper dig med det. Trams att "en riktig" fotograf inte använder automatik. Vi är nybörjare lite till mans, i olika avseenden. Då är det dumt att inte ta hjälp av automatiken. Trevligt att få hyfsade bilder och sedan, i lugn och ro, fördjupa sin förståelse. Lycka till!
 
"... eftersom du inte har några "automatiklägen" ...

Någon har nämnt P-läget. Ta fasta på det. Det är ett automatläge, där kameran väljer en rimlig kombination mellan bländare och slutartid. Det brukar bli bra bilder. !

Har kört med D200 jag med och det jag märkte är att den kräver mer av fotografen ang inställningar mm för att få bra kort. Lek och lär och glöm inte bort P-läget, det så kallade halvautomatik läget.
Lycka till!
 
Som nämnts tidigare är brusiga bilder bättre än suddiga bilder. Om bilderna fotas i RAW går det med fördel att använda extern programvara för att reducera brus (t ex Topaz Denoise 5).
 
D200 skärper upp bilderna tämligen försiktigt i standardläge. Om du fotar JPEG...ställ uppskärpning på +2. Det hjälper ju ingalunda om bilderna är oskarpa av fototekniska skäl...men du får en bättre stuns i bilder där du annars gör allt rätt bakom spakarna.
 
Magnus...med "slow sync" för partybildsanvändning räcker det utmärkt med inbyggda blixten eftersom blixten då är ämnad att belysa objekt enbart nära (på ISO 400 når den inbyggda blixten ca 3 meter). Miljö längre bak vill man inte ha blixtbelyst eftersom där befintligt ljus skall råda. En stark extern blixt slagen i tak skulle inte alls ge den stämning man eftersträvar i bilderna!

Problemet som jag ser det är hur den interna blixten slår på, hårt och kraftigt rakt fram. Jag riktar ofta min SB-600 blixt snett bakåt och använder stora bländare, iso ca 400 och ganska långa slutartider (typ 1/30s) för att få upp så mycket som möjligt av det naturliga bakgrundsljuset. Då behöver inte blixten använda lika hög effekt. Jag tycker det ger mycket bättre resultat än med den interna blixten som ju alltid slår rakt fram, men om du tycker den funkar bra till ändamålet så fortsätt för all del med det.
 
Plättlätt

Kanske en dum fråga men ska man inte kunna ta typ impulsiva fest bilder med en sån här kamera altså?
Som idag på After ski, ska man behöva ha stativ, stor blixtar för att fånga en bra och impulsiv bild?

Mvh
Det vet väl alla, borde även Du veta som fotat sedan 2001, att på After Ski används alltid 1/250 och bl.8.
Vilka ljusförhållanden som råder är nog inte så viktigt. After Ski är ju After Ski.......
 
Det vet väl alla, borde även Du veta som fotat sedan 2001, att på After Ski används alltid 1/250 och bl.8.
Vilka ljusförhållanden som råder är nog inte så viktigt. After Ski är ju After Ski.......

Är det "After-Ski-Eight" regeln ;)

PS! Att jämföra med "Sunny-Sixteen" som många ungtuppar säker inte hört talas om ;) DS!
 

För er som inte orkar kolla EXIF på alla bilderna:
DSC_0104, 18mm, ISO 800, f/18, 1/50s
DSC_0108, 18mm, ISO 800, f/18, 1/50s
DSC_0115, 35mm, ISO 800, f/16, 1/50s
DSC_0142, 44mm, ISO 200, f/6.3, 1/80s
DSC_0153, 30mm, ISO 200, f/6.3, 1/125s

Första tre bilderna är underexponerade, eller snarare är det för stort dynamiskt omfång i bilden för att kameran skall kunna göra en bra bild. Motljus och snö, mot svart skog. ISO800 försämrar dessutom kamerans dynamiska omfång och f/16-18 gör bilden oskarp. ISO 200 och f/4 och 1/50s hade varit ett bättre val, fotade i RAW och hämta hem sluggorna. Eftersom det inte finns något motiv i förgrunden spelar det ingen roll att skärpedjupet är kort då fokusplanet verkar ligga typ 10 meter bort.

De sista två bilderna är väl OK exponerade.
 
Senast ändrad:
Sedan beror det ju på hur stadig man är på handen, 1/50 s räcker kanske inte alltid om man darrar som ett asplöv. De två sista bilderna är som sagt OK, men då är det ju också ljusare/jämnare ljus och kortare slutartid...
 
För er som inte orkar kolla EXIF på alla bilderna:
DSC_0104, 18mm, ISO 800, f/18, 1/50s
DSC_0108, 18mm, ISO 800, f/18, 1/50s
DSC_0115, 35mm, ISO 800, f/16, 1/50s
DSC_0142, 44mm, ISO 200, f/6.3, 1/80s
DSC_0153, 30mm, ISO 200, f/6.3, 1/125s

Första tre bilderna är underexponerade, eller snarare är det för stort dynamiskt omfång i bilden för att kameran skall kunna göra en bra bild. Motljus och snö, mot svart skog. ISO800 försämrar dessutom kamerans dynamiska omfång och f/16-18 gör bilden oskarp. ISO 200 och f/4 och 1/50s hade varit ett bättre val, fotade i RAW och hämta hem sluggorna. Eftersom det inte finns något motiv i förgrunden spelar det ingen roll att skärpedjupet är kort då fokusplanet verkar ligga typ 10 meter bort.

De sista två bilderna är väl OK exponerade.

Samtliga bilder tycker jag är underexponerade. Plåtar du snömotiv så prova med exponeringskompensation på ca + 0,5 till +1,5 steg så blir snön vit i st för grå.
Bländare 18 ska du så gott som aldrig använda.
Bäst presterar optiken på ca f 5,6-8, bländar du ner mera, högre tal, försämras skärpa -upplösning.
På den typ av motiv du visar här behöver du inte blända ner mer än ca 5,6 för skärpedjupet räcker ändå.
Försök googla på DOF,skärpedjup, iso, exponeringstid, så hittar du mycket info.

På´t igen.

/Janne Höglund
 
Några tips vid fotografering vid sämre ljusförhållanden utan blixt och stativ:

-Använd största bländare (f2.8 för ditt objektiv, men givetvis kan det vara bra att blända ner för större skärpedjup vid t ex blixtfotografering).

-Använd kringliggande objekt (vägg, staket, sten, träd…) som stöd för att kunna använda så långa slutartider som möjligt.

-Använd högt iso (t ex iso 1000 för d200, bilder behandlas därefter med t ex Topaz Denoise5)

-Fotografera i RAW vilket ger bättre möjlighet för brusreducering, vitbalansjustering, exponeringskompensation.

-I vissa lägen kan det vara bättre att låta kameran underexponera för att kunna nå tillräckligt korta slutartider, för att i efterhand efter ev. brusreducering höja exponeringen i ett bildbearbetningsprogram. Vid sämre ljusförhållanden har Matrix metering också en förmåga att göra bilderna onödigt ljusa, varmed en viss negativ exponeringskompensation kan vara en fördel för att bilden på ett bättre sätt skall representera verkligheten.

OBS det sägs även att man absolut inte bör underexponera eftersom brus då brukar bli extra synligt i skuggpartier (efter att bilden ljusats upp i ett bildbearbetningsprogram). MEN jag har också läst att vissa som haft god framgång med det motsatta tillvägagångssättet där bilderna underexponerats medvetet. Denna metod skall då ha gett bilder med ”snyggare” brus, än om kameran varit inställd på högre iso.

-Var försiktig eller omtänksam med skärpesättningen, eftersom detta också förstärker ev. brus som finns i bilden.

-Se till att slutartiden är tillräckligt kort för brännvidden för att undvika kameraskak. Tumregel ger för t ex brännvidden 50mm att slutartiden skall vara 1/80s eller kortare (beräknats enligt 1/(50*1.5)s=1/75s ).

Några tips vid fotografering vid sämre ljusförhållanden med blixt och utan stativ:

-Använd kamerans manuella läge (M). Ange här den slutartid du vill att kameran skall använda. Tex brukar 1/80s funka bra i många lägen, men ju kortare slutartid som används ju mindre blir bidraget från omgivande ljus.

-Använd iso 400 eller lägre. OBS använd inte Auto ISO.

-Aktivera: TTL och bakridåsync (sistnämnda gör det möjligt att använda kortare slutartider för att bakgrund inte skall bli fullt så mörk).

-Använd helst din SB800 framför den inbyggda blixten. SB800 går att rikta så att dess ljus studsar från t ex tak innan den når motivet. Detta gör ljussättningseffekten upplevs mer naturlig. Denna metod funkar endast tillfredställande då ytan hos materialet, som ljusets studsas mot, har neutral färg. Och om blixten riktas direkt mot motivet kan det vara bra att mjuka upp ljuset med hjälp av en Omni Bouce.
 
Visst, det är redigt dumt att gå ner till bländare 18 (speciellt när man vid 18mm inte behöver speciellt liten bländare för att få enormt skärpedjup), men sen får du även tänka på att du inte ska kolla på bilderna på 100%, utan det är färdiga helheten du ska titta på. Alltså, nerskalad till hyfsad webkvalitet o lite uppskärpning så känns inte bilderna ett dugg suddiga. :)

O när du sen fotar inomhus på kvällen så finns det inte så mycket annat att rekommendera än att köra på största bländaren om du inte har nån blixt att tillgå.
 
Har du provat köra läge P och auto-iso? Det är i pincip full automatik.
Det kan vara idé att unvika de manuella och halvmanuella lägena till annat än experimenterande innan du lärt dig hur kamerans tre grundinställningar fungerar och interagerar.

Slutartid, Bländaröppning och Känslighet (ISO-tal).

Leta reda på någon nybörjarguide, eller läs kamerans manual, för all del.
 
Det är inget fel på din kamera, du måste lära dig att använda den. Om du inte vet att det ” gröna läget” betyder full automatik borde du läsa bruksanvisningen.
Plugga och träna är din lösning.
 
Om du inte vet att det ” gröna läget” betyder full automatik borde du läsa bruksanvisningen.

Det står nog inte i hans bruksanvisning eftersom D200 inte har ett gröna rutan läge.

För övrigt måste det här vara en av de trådarna med flest uppreningar på hela forumet, varför posta ett inlägg som är en kopia av föregående inlägg?

En D200 brusar en hel del på ISO 800 men det gör D80 också, troligen har du haft brusreduceringen på max eller något om du tycker att D80 gav acceptabla bilder på ISO 1000.

Vilket läge använder du på din D200 när det blir så oskarpt?

Vilket läge brukade du använda på din D80? Funkar samma läge alltså sämre på din D200 trots samma inställningar? Har du kvar din D80 eller kan du låna en så du kan jämföra?

Framför allt, säger din fotohandlare att dina bilder är oskarpa för att du använder bländare 2,8 vet han inte vad han pratar om.
 
sen får du även tänka på att du inte ska kolla på bilderna på 100%, utan det är färdiga helheten du ska titta på. Alltså, nerskalad till hyfsad webkvalitet o lite uppskärpning så känns inte bilderna ett dugg suddiga. :)
.

Jag vet inte om jag håller med där... Med de inställningarna som borde ha använts vid de senaste bilderna skulle de ha klarat en hel del pixelpeeping, iallafall 50%...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar