Annons

Panik - kan inte läsa DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

equinoxus

Aktiv medlem
Har tidigare tagit en hel del backup av bilder på DVD. Ca 1-2 år gamla. Har använt "Verbatim DVD+R 8x" och bränt dom med min förra brännare som tyvärr gick sönder för ett tag sedan.

Jag har varit noga med att kolla att skivorna fungerat innan jag lagt undan dom. Tänkte nu göra det hela säkrare och kopiera över bilderna till 2 separata USB-diskar. MEN skivorna går inte att läsa!

Har provat på stationära datorn med nyköpt DVD-läsare och även på en bärbar dator. Har totalt 7 skivor, varav 6 DVD och 1 CD... CDn gick bra att läsa.
 
Vet inte säkert hur det är med DVD, men på CD har jag för mig att vissa läsare har problem att läsa skivor som inte är avslutade (man har bränt skivan med "option" att kunna bränna ytterligare information vid ett senare tillfälle). Dom skivorna gick alltid att läsa i CD-brännare, men inte CD-läsare. Så har du möjlighet hos en vän, som har DVD-brännare och testa att läsa skivorna där?
 
Jo tanken har slagit mig. Tänkte i värsta fall ta med skivorna till jobbet och låna samtliga datorer. Fungerar skivorna borde ju nån läsare kunna läsa dom tycker jag.

Satusen just nu:

Skivor (alla är Verbatim) brända med nya brännaren går att läsa och jag har även lyckats läsa en skiva som med 90% säkerhet ska vara bränd med den gamla. Testar vidare.

På bärbara datorn står skivan bara och spinner upp och ner... medan på stationära är den lite tystare, men Explorer kraschar i stort sett om man försöker kolla egenskaperna eller klicka sig in på skivan.
 
Lättad!

Testade skivorna på ytterligare en dator och samtliga skivor gick bra att läsa, om än det gick väldigt långsamt. Så nu är allt räddat.

Övergår till att ta backup på USB-disk + ytterligare en USB-disk.
 
ANNONS