Personligen skulle jag vara försiktig att satsa på ett nytt FF system. Det finns få objektiv och Panasonic har ett antal svagheter.
Skälet till min varning är att försäljningen av kameror droppar ganska drastiskt. Marknaden för FF kameror är snart proppfull. Alla vill vara med där marginalerna är högre.
Förutom då Fuji som håller sig till X-TRANS och APS-C och GFX som är en liten MF sensor. Tror de gjorde ett klokt val där.
Allt fler är nöjda med sina mobilbilder och marknaden för riktiga kameror krymper. Siffrorna för hittills i år är mycket lägre än för förra året som var en besvikelse.
Att Canon, Nikon och Sony kommer leva vidare och lansera nya FF kameror under många år kan vi vara helt övertygande om. Fast sedan finns det alla andra.
Panasonic S1/S1R har ännu int visat de har något bättre än andra. Speciellt när det gäller snabb AF. De ligger klart långt efter på en punkten.
https://www.dpreview.com/videos/4269798278/dpreview-tv-panasonic-s1-review
Jag skulle investera mina pengar försiktigt för tillfället. Canon och NIkon har ju nyligen lanserat sin första spegellösa. De lider av flera av de barnsjukdomar som Sony och Fuji gått inom i sina första generationer av kameror.
Jag har mina dSLR kameror och objektiv från Canon som jag kan hantera i sömnen samt mina Fuji kameror. För tillfället kommer jag sätta munkavel på prylnisse.
Något händer just nu inom kameramarknaden. Köper man nu ett kamerahus för 20 tkr ena året kan man köpa samma kamera på kampanj för 50% mindre ett år senare. Detta gäller kända märken.