Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic LX3 som enda kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mudhound

Ny medlem
Hej,

Är riktigt sugen på att komma igång med foto och lära mig mer för att kunna hantera kameran någorlunda och ta bättre bilder.
Har fotat lite med systemkamera innan (D80) som jag tyvärr inte längre har tillgång till.
Så nu är jag på jakt efter en ny kamera, har kikat lite på LX3:an från Panasonic.
Mest för att formatet tilltalar mig då jag gillar att kunna ta med kameran vid ex MTB-cykling, fiske osv vilket blir lite jobbigt men en systemkamera.
Frågan är bara hur begränsad jag blir med denna kameran jämfört med en "entry level D-SLR" med ett standard kit objektiv?

Har läst en del trådar om LX3:an och nästan alla verkar ha den som komplement till sin system kamera.
Men skulle den kunna funka som enda kamera om man har som avsikt att lära sig mer om fototeknik, hantera slutartider bländare osv?
Kan den ta såpass bra bilder att det funkar för någon förstoring emellanåt?

Tacksam för lite tips och råd.
Mvh; Micke.

Köper du den kameran, som enda kamera, får du lära dig att leva utan teleobjektiv. Det är ju en begränsning.

Ett annat förslag är att titta på nya micro 4/3 kamerorna om du inte vill bära omkring på en större systemkamera. Ett bra allternativ om du vill ha flexibillitet att kunna byta objektiv.

/Robert

Men skulle den kunna funka som enda kamera om man har som avsikt att lära sig mer om fototeknik, hantera slutartider bländare osv? Kan den ta såpass bra bilder att det funkar för någon förstoring emellanåt?

Visst funkar den som enda kamera, och självklart ger den tillräckligt bra bilder för A4 eller mer! Allt annat vore att ljuga.

Det är, som du skriver, inte en systemkamera, vilket innebär att du inte kan bygga på med optik och annat. Detta är något som bara du kan värdera.

Per.

PS. De små DSLR är inte så stora. Titta på några, så får du se! DS

Tack för svaren,

Inte lätt att veta om man kommer sakna möjligheten att kunna byta objektiv.
Det beror ju helt på hur stort intresset blir samt vilken riktning det tar.

Rent generellt går jag miste om något utöver att inte kunna byta objektiv om jag väljer en LX3:a framför en budget DSLR med kittobjektiv 18-55?
Är LX3:an tillräkligt snabb för att kunna ta bra action bilder vad det gäller cykling och skidåkning?

Jag har LX3:an som komplement till den större utrustningen, och om det är en kompaktkamera du vill ha så får du nog inte en bättre, så läng du inte skruvar upp ISO-värdet för mycket är det mycket fin kvalitét på RAW-filerna!
Att den inte har så mycket zoom är faktiskt inte en begränsning, om du håller dig till en brännvidd (zoomnivå) och rör kroppen istället blir det garanterat intresantare bilder ;)
Men som sagt den kostar väll ungefär som de billigaste systemkamerorna, men jag kan inte annat än att rekomendera den varmt!

//Erik

PS. den är i metall, det är inte instegssystemare;)

Tack för svaren,

Inte lätt att veta om man kommer sakna möjligheten att kunna byta objektiv.
Det beror ju helt på hur stort intresset blir samt vilken riktning det tar.

Rent generellt går jag miste om något utöver att inte kunna byta objektiv om jag väljer en LX3:a framför en budget DSLR med kittobjektiv 18-55?
Är LX3:an tillräkligt snabb för att kunna ta bra action bilder vad det gäller cykling och skidåkning?

Hej!

Nej, actionbilder är inte LX3ans stora styrka. Vill du ha en kamera som du kan slänga ner i ryggan och inte behöva behandla som en ögonsten för att den kostar skjortan så skulle jag rekommendera sytemkameran Olympus 420 som säljs för endast 3000 med objektiv (japanphoto). Med den skulle du kunna lära dig grunderna och även ha mycket större möjlighet till lite mer action-bilder jämfört med kompakten. Du kan också komplettera med flera objektiv med tiden men om du funderar på en kompakt som alternativ så funkar säkerligen det medföljande objektivet mycket bra och mycket länge för dig.

Lycka till / Magnus

Nej, action är LX3:an kanske inte bäst på, men jag är garanterat inte vara rädd för att den ska bli lerig eller tappas, det handlar bara om vilken syn man har på pris kontra hyllvärmmning ;)

Ang. E-420 så kan man alltid börja diskutera 4/3 kontra vanlig sensor, det orkar jag inte,å ena sidan; vad jag såg på olympus hemsida så såg det ut som att objektiv och tillbehörssortimentet inte direkt var det största, inga fasta vidvinklar och, de ljusstarka zoomarna kostade så att man höll på att smälla av! dessutom verkar stödet från tredjepartstillverkarna vara rätt kasst.

Å andra sidan; en systemkamera för 3000 spänn inkl. objektiv är ju egentligen inget att snacka om det är bara att ta! sjukt värt!
det är så att man blir sugen själv...

He he ännu fler uppslag inte lätt för en redan villrådig man =P...
Som det ser ut nu så blir det en beg LX3 för att komma igång ta bilder och lära sig lite om bildbehandling i datorn osv.

Om jag känner för att gå vidare så blir det till att spara och införskaffa en system längre fram.
Och i så fall blir ju LX3:an ett utmärkt komplement.

/Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar