ANNONS
Annons

Panasonic Lumix DCM-LX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår känslan för Leica, men nu är det ju en Panasonic med Leicamärkning, vilket inte är speciellt upphetsande. LO

Nä, det tillför ju inget direkt. MEN - om man inte äger Lightroom är det värt 500:- extra eftersom Lightroom kostar 1200:- :)

Såklart ska den som gärna vill ha Leican köpa den, jag utgår från priset i Tyskland, garantierna är ju dom samma, men det är ju inte alla som vill handla där. Sen är det där greppet väldigt behövligt, vet inte vad Leica tar för det, men dom brukar inte vara så billiga. Må gott, LO

Nä, det tillför ju inget direkt. MEN - om man inte äger Lightroom är det värt 500:- extra eftersom Lightroom kostar 1200:- :)

Jag har redan Lightroom så jag tror att LX100 duger gott årt mig.
Du skrev att LX100 var den du skulle välja. Varför inte G7X eller RX100 3? Vad talar emot för dig?

Jag har redan Lightroom så jag tror att LX100 duger gott årt mig.
Du skrev att LX100 var den du skulle välja. Varför inte G7X eller RX100 3? Vad talar emot för dig?

I mitt fall hade den större sensorn talat till Panasonicens fördel. Lättare att få kort skärpedjup helt enkelt. Dessutom ser den ut som en riktig kamera med klassiska reglage på toppen. Även det hade vägt tungt i min värld.

Jag har väldigt god erfarenhet av Panasonic, både LX3, LX7 och nu min nya LX100. Canon faller bort direkt, dels har jag aldrig gillat dom, eftersom dom är rätt fula överlag, men framförallt har den ingen EVF, vilket var ett måste för mig, att stå o vifta med kameran en bit från kroppen är ingen höjdare, det ger sällan rätt komposition eller rak horisont och svårt att se om kameran satt skärpan som jag vill. Sonyn skulle jag säkert stå ut med, men jag kände inget behov av att trycka ner kameran i fickan utan prioriterar riktiga reglage som LX100 har, den är otroligt genomtänkt, EVF sökaren på LX100 har ju också en högre upplösning än Sonyn, den är i mitt tycke mycket bra, fast jag har glasögon. Som sagt alla tre ger säkert kanonresultat, men jag väljer Panasonic framför Sony, Canon är inget alternativ för mig alls. LO

Jag har väldigt god erfarenhet av Panasonic, både LX3, LX7 och nu min nya LX100. Canon faller bort direkt, dels har jag aldrig gillat dom, eftersom dom är rätt fula överlag, men framförallt har den ingen EVF, vilket var ett måste för mig, att stå o vifta med kameran en bit från kroppen är ingen höjdare, det ger sällan rätt komposition eller rak horisont och svårt att se om kameran satt skärpan som jag vill. Sonyn skulle jag säkert stå ut med, men jag kände inget behov av att trycka ner kameran i fickan utan prioriterar riktiga reglage som LX100 har, den är otroligt genomtänkt, EVF sökaren på LX100 har ju också en högre upplösning än Sonyn, den är i mitt tycke mycket bra, fast jag har glasögon. Som sagt alla tre ger säkert kanonresultat, men jag väljer Panasonic framför Sony, Canon är inget alternativ för mig alls. LO

Hur upplever du batteritiden?

Jag har väldigt god erfarenhet av Panasonic, både LX3, LX7 och nu min nya LX100.

Canon föll bort för mig pga usel batteritid.

Skapligt lång test att läsa. Han tyckte AF i svagt ljust var bättre än Sony RX100.
http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_LX100/

Hur upplever du AF i svagt ljus? Det var en person som klagade på det på nyhetssidan i en kommentar till nyheten om kameran.
Har du testat kameran i svagt ljus på rörliga föremål, typ en bil eller en buss för att se hur snabbt den fokuserar och om det blir skarpt?

Sen undrar jag om hur Du upplever batteritiden och du får ut ca. 300 bilder eller inte?

Senast ändrad:
Finns det någon här på fotosidan som provat LX 100 än? Jag är mycket nyfiken på hur den fungerar, jag är nämligen spekulant på en sådan (tröttnat på stora tunga systemkameror) Jag var å klämde på ett exemplar (MM) och den känns f-b trevlig! Tänkte köpa ett ex i slutet på februari.

Jag har hunnit testa den en del och den är riktigt, riktigt vass.
Svårt att få så mycket bättre, och vill du ha variabel brännvidd kan jag på rak hand inte komma på en enda kompakt som toppar denna.

Jag har hunnit testa den en del och den är riktigt, riktigt vass.
Svårt att få så mycket bättre, och vill du ha variabel brännvidd kan jag på rak hand inte komma på en enda kompakt som toppar denna.

Vad tänker du om det jag skrev ovan din kommentar?
Sen funderar jag på om det är värt de extra kronorna Typ 109 kostar..

Vad tänker du om det jag skrev ovan din kommentar?
Sen funderar jag på om det är värt de extra kronorna Typ 109 kostar..

Vad är den röda pricken värd?
Är det a) Fåfänga? b) Status?, c) Löjligt?

Visst, kanske Leica m 109 är snyggare. Är det viktigt? 500 spänn för LR5... ok, bra pris, men de flesta har råd med 1200 också.
Leica har inget batterigrepp, Panasonic är troligen bättre att hålla i (jag har inte haft tillfället att hålla i dem samtidigt)

Fråga Om Minneskort

Hej!
Jag funderar lite på vad jag ska köpa för minneskort till en FZ1000, och har tagit reda på att man måste ha ett minneskort med UHS-3 för att det ska klara av att filma i 4K. Så långt har jag förstått.
Det jag inte fattar är hur stor roll "Mb/s" spelar. Vad är det som skulle vara största skillnaden om man använde 60 mb/s istället för 280 mb/s. Jag tänker att nånting borde gå långsammare...men vad? Jag har sett Reviews på Youtube där dem använt 60 mb/s. Nån som har nått bra svar eller något bra tips? :)

Helt underbar kamera. Snabb och säker af.
Jag har bara ett problem, blixten som följde med ; hur får man igång den, är det något batteri i den?
Testade kameran med blixten i torsdags och då funkade det perfekt. Blixtsymbolen blinkade i på skärmen när den laddade upp. Ikväll är jag i Hökarängen hos en kompis på middag och skulle fotografera lite och då händer det ingenting, jag får inte igång blixten.

Hej, du får gå in i Quick menyn på kameran när blixten är påslagen o välja blixtläge, den kanske står i off läge, du blixtrar det inte, LO
PS, o grattis till en kanonkamera!

Tack. Jag hittade felet i den fullständiga manualen som jag tur nog kopierade över till surfplattan tidigt i morse innan jag tåget till Stockholm. Felet var att jag hade kameran i tyst läge och då kan man inte använda blixten. Skumt men så var det.
Kameran är så avancerad och kompetent att jag får mindre behov av att använda mun Olympus OM-D E-M5.

Hej!
Jag funderar lite på vad jag ska köpa för minneskort till en FZ1000, och har tagit reda på att man måste ha ett minneskort med UHS-3 för att det ska klara av att filma i 4K. Så långt har jag förstått.
Det jag inte fattar är hur stor roll "Mb/s" spelar. Vad är det som skulle vara största skillnaden om man använde 60 mb/s istället för 280 mb/s. Jag tänker att nånting borde gå långsammare...men vad? Jag har sett Reviews på Youtube där dem använt 60 mb/s. Nån som har nått bra svar eller något bra tips? :)
Mb/s betyder megabit per sekund och är ett mått på hur snabb dataöverföringen är. Men jag tror att man ofta menar megaBYTE per sekund när man skriver då där, fast man borde skriva MB/s i så fall. (En byte = 8 bits, normalt).

Ju högre upplösning på videon (och ju högre bildfrekvens) desto högre dataöverföringshastighet behövs för att hinna skriva ner all data på minneskortet. Exakt vad som krävs för att ett minneskort ska klara de olika möjliga inställningarna står antagligen i manualen.

Jag köpte ett 64 GB kort till LX100, varianten/steget under det kort som är till för 4k-video. Tyckte inte det var någon idé att satsa på 4k när jag inte har en skörd eller tv som stöder det. Sedan äter 4k plats på minneskortet, inte mycket som ryms.

Vilken av alla varianter av inställningar i kameran skall jag välja för HD-video ?
Har sett filmer där det spelas upp i slow motion, hur gör man det i kameran ?

Efter en tid testande kan jag kostatera att LX100:s AF inte är så himla bra i svagt ljus som ute på stan på natten eller på en tunnelbanestation som Gullmarsplan i nattljus. Tycker att RX100 gav bättre skärpa i dåligt ljus.
LX100 missar på skärpan i svagt ljus mer än RX100, Märkte det när jag fotograferade fordon i rörelse när ljuset var nå´t mellan gryning och soluppgång. RX100 hade inte problem här.
Funderar på att gå tillbaka med LX100 och köpa en RX100 III i stället.
Tycker att min RX100 ger bättre bilder än vad LX100 gör. Någon med liknade erfarenheter?

Menar du RAW-filer, så håller jag inte med dig. Pratar du JPG-filer så kan jag hålla med dig, men det är ju vad kameran gör med JPG-renderingen där jag upplever att RX100:an lägger på mer skärpa mm.
Så det är kanske hur du fotograferar som bestämmer vilken kamera som du upplever som "bäst".

Efter en tid testande kan jag kostatera att LX100:s AF inte är så himla bra i svagt ljus som ute på stan på natten eller på en tunnelbanestation som Gullmarsplan i nattljus. Tycker att RX100 gav bättre skärpa i dåligt ljus.
LX100 missar på skärpan i svagt ljus mer än RX100, Märkte det när jag fotograferade fordon i rörelse när ljuset var nå´t mellan gryning och soluppgång. RX100 hade inte problem här.
Funderar på att gå tillbaka med LX100 och köpa en RX100 III i stället.
Tycker att min RX100 ger bättre bilder än vad LX100 gör. Någon med liknade erfarenheter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar