Annons

Panasonic Lumix DCM-LX100

Produkter
(logga in för att koppla)
LX100 är bra. Autofokusen är inte alltid jättesnabb, men det är inte något ovanligt för kompaktkameror med kontrastfokus. Det enda riktigt irriterande med kameran är att den har en liten knapp för "intelligent auto" som är lätt att komma åt av misstag, och gör man det hamnar man i ett läge som inte är så kul för oss som vill ställa in saker själva. T.ex. verkar den inte kunna fokusera på kortare än motsvarande 30 mm brännvidd och den ställer in allt på ett ganska ointelligent sätt.

På det hela taget är det nog ändå bästa kompakten på marknaden just nu tycker jag.

Du kan ändra i menyn så att det inte räcker med att komma åt knappen för IS-Auto, utan måste hålla den intryckt en stund, på det viset är det ingen risk att man gör det av misstag. LO

Snabba slutsatser av likaledes snabb jämförelse:
* LX100 i runda slängar två stopp bättre än LX7 (föregångare som jag råkar ha). Å andra sidan är objektivet på LX7 ungefär ett halvt stopp ljusare, så låt säga ett och ett halvt stopp i praktiken.
* RX100 III har en riktigt bra sensor, nästan lika bra som LX100. LX100 har förstås fortfarande fördel för den som vill ha kort skärpedjup, men till ren bildprestanda verkar det vara ganska jämnt skägg.

Om man nu ska tro DxOMark. Men det tror jag ofta är en hygglig ansats.

Alla kameror "klarar" glasögon, men i olika hög (eller låg) grad ;)

Det blir lite märkligt att jämföra systemkameror som är mycket större med kompaktkameran LX100 - det finns helt enkelt inte plats för en stor sökare.

Alla kameror "klarar" glasögon, men i olika hög (eller låg) grad ;)

Det blir lite märkligt att jämföra systemkameror som är mycket större med kompaktkameran LX100 - det finns helt enkelt inte plats för en stor sökare.

Helt riktigt. Kanske en dålig jämförelse men jag har hittills inte provat någon kompaktkamera med den typen av sökare som har fungerat med glassögon. Vilken kompaktkamera fungerar bra glasögon?

Min undermenig var egentligen att det är högt ställda förväntningar till en digitalkompakt kamera att den ska ska fungera bra med glassögon. Jag tycker inte ens att analoga som olympus mju 2, konica c35 etc fungerar bra med glassögon.

Jag har en LX100, och den fungerar utmärkt med glasögon. LO

Haha...så bra. Alla kameror med sökare fungerar mer eller mindre bra beroende på användaren ;-) Du är tydligen ett bra exempel på detta. Och på den analoga tiden fanns det nog en och annan glassögonbärare skulle jag tro. Hursomhelst för oss nördar kan detta ämne mynna ut i en avhandling!

Alla sökare fungerar bättre utan glasögon, o LX100 fungerar inte sämre än min Sony A7, så diskussionen är rätt meningslös. LO

Alla sökare fungerar bättre utan glasögon, o LX100 fungerar inte sämre än min Sony A7, så diskussionen är rätt meningslös. LO

Nja, det finns något däremellan. Någon har påpekat att Fuji bl.a. fungerar bättre med glassögon (Läs tidigare inlägg. ) Men jag håller ändå med dig, därav mitt första inlägg.

Några tillrättalägganden:
Exponeringskompensationen funkar perfekt även med auto ISO, även i IAuto läget funkar det.

IAutoknappen som man lätt kommer åt går att justera i menyn så att den inte ändras av misstag.

"Lika stor som en EP3 med pannkaka", märklig jämförelse, denna har en högupplöst EVFsökare + ett 24-75 objektiv, med bra ljusstyrka o mycket god kvalitet

Inbyggd blixt saknas, visst kan vara synd, men den har istället en bra EVF sökare. Följer en bra liten blixt med.

Saknar gråfilter, visst, men slutaren går till !/16000 sek, så behovet lär bli rätt litet.

"Inget filter" Jo det går utmärkt att använda filter, 43mm gänga

"Evf sökaren för hög kontrast," kommer du ut i solljus så är det gott med lite kontrast i sökaren, man kan ju inte räkna med att få en exakt uppfattning om slutresultatet av hur det ser ut i sökaren.

Några tillrättalägganden:
Exponeringskompensationen funkar perfekt även med auto ISO, även i IAuto läget funkar det.

Javisst, men - enligt DPReview, och även enligt Panasonic själva på Fotomässan - inte i M+autoISO.

Edit: Det här är ju alldeles uppenbart en artificiell begränsning i firmware, så förhoppningsvis ändrar de det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar