ANNONS
Annons

Panasonic Lumix DCM-LX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Har läst en hel del på Dpreview och Leica-forum om skillnader mellan D-Lux 109 och LX100. Att Leicavarianten saknar handgreppet är väl det mest iögonfallande. Sedan kan de som redan köpt Leica-
varianten intyga att det står Made in Japan på den medan det står Made in China på LX100. Vidare talas om annan och bättre Jpg-rendering på `Leican´. Det där med Made in.... verkar lite märkligt tycker jag men skulle väga ganska tungt för mig.

/Stephan

Jag var inne på Mattsson i Lund och kollade, det står Made in Japan på både LX100 och D-Lux

Det blir alltid lite märkligt när man jämför system- och kompaktkameror tycker jag. De senare kan aldrig bli lika bra men är i gengäld just kompakta.

Det blir alltid lite märkligt när man jämför system- och kompaktkameror tycker jag. De senare kan aldrig bli lika bra men är i gengäld just kompakta.

Förstår det med det var som sagt var enbart för att få ett hum om LX100:s storlek då den är betydligt större än min RX100

Jag var inne på Mattsson i Lund och kollade, det står Made in Japan på både LX100 och D-Lux

Det var som.............!
Har läst om ett antal nyblivna LX100 ägare som intygar att det står Made in China på sina. Kan det varit ett demo-förserie ex. du sett för de var Japanmärkta. Nu finns det ju LX100 ägare i tråden som skulle kunna ge klarhet ;)

/Stephan

Det var som.............!
Har läst om ett antal nyblivna LX100 ägare som intygar att det står Made in China på sina. Kan det varit ett demo-förserie ex. du sett för de var Japanmärkta. Nu finns det ju LX100 ägare i tråden som skulle kunna ge klarhet ;)

/Stephan

Förresten, jag kanske var för snabb på det... Jag tittade även på FZ1000 vs V-Lux typ 114, finns en risk att det var dessa. Dock är det fortfarande Panasonic och Leicas motsvarighet. Så jag sätter en slant på att det står MIP i LX100

klämt på en LX100

Nu har jag också varit o klämt på en LX100.
Det är en fin kamera, inte tu tal om det. EVF:n tyckte jag var utmärkt om än med hög kontrast och fungerade utmärkt med glasögon.
AF fungerade bra, men jag tyckte att zoomningen från de olika ytterlägena var väl långsam. Egentligen hade jag föredragit en manuell zoom a la Fujifilm X10/20/30. Då hade kameran varit ännu bättre.
Annars är kameran skön att hålla i, o jovisst hade det varit bra med en vikbar skärm, men då hade den blivit några millimeter tjockare, och visst hade det varit bra med en pekskärm, men det finns ett antal knappar som man kan anpassa för olika syften. Greppet för högerhanden är bra, det är inte med på Leica-upplagan av kameran (jo, som tillval ser jag).
MEN det är inte en fickkamera, möjligen en rejäl jackficka, men jag tror att man kommer att bära den antingen runt halsen eller nedpackad i väska. Jag fick göra jämförande klämmande på en RX100 mkIII, som ju också har en EVF, men den känns yttepytteliten i jämförelse med EVFn på LX100.
Sen är ju faktiskt 9000 pix en hel del pengar. Man säljer ut RX100 version 1 nu för 3500...

Vad tror du om Canon G7X?
Billigare, ingen EVF, vinklingsbar skärm men sämre batteritid.

Det är mellan dessa tre, de 2 du tittade på och Canon G7X, det står emellan för mig att bestämma mig för.

Vet inte vem du frågar, men av G7X, RX100 III och LX100 skulle jag välja Panasonic. Den är större och lite dyrare, men den ger bra bilder och har en mycket genomtänkt hantering (i synnerhet som jag fått veta att den fåniga iAutoknappen går att konfigurera så den inte hugger direkt).

Den har sina fördelar, förutom att det är en Canon också. :)
Den har ju bättre zoomområde, vilket är en klar fördel, inte minst för porträtt!
MEN jag saknar en sökare, om det är en riktig sökare eller en EVF spelar inte så stor roll. Jag har varit stormförtjust i min RX100 men den har blivit lite åtgången och jag har saknat en sökare, samt mer robusta manuella möjligheter. Så kanske är RX100 III min "wet dream", men har ju samma lite klena zoomområde.
Jag har tidigare haft Canon S90 som jag gillade skarpt, o G7X är säkert bra med.
Det är väl bara att inse att man kan inte få allt.

Jag har också fastnat för D-LUX 109/ LX100 och kan konstatera att när jag nu hållit i båda kamerorna så saknar jag gummigreppet på framsidan på den släta Leican. Bestämde mig för att avvakta tills jag kan prova extragreppet till Leican, innan jag bestämmer mig.

Normalt sett skulle jag säga det är fullständigt vansinne att köpa Leicavarianten, men i det här fallet skiljer det inte så mycket i pris (eller har jag fel? Dessutom ingår lightroom. :)

Leican finns dessutom i lager på Scandinavian ser det ut som ...

I Tyskland kostar LX100 ca 780 Euro som lägst, den finns i lager lite överallt o leveransen tar högst en vecka, förstår inte vitsen med att betala så mycket mer i Sverige, i Tyskland verkar det skilja ca 200 Euro mellan LX100 o D-Lux, förstår inte vitsen med Leican, det där greppet är ju i princip ett måste, o den röda pricken ser ju mest fjantig ut på en kamera gjord av Panasonic. LO

Jag kan höra mig själv om jag rusat åstad och köpt Leican.

"Ja det är en Leica, fast alltså inte som man kanske tänker på Leica... det är ett samarbete med Panasonic, men jag har absolut inte betalat extra bara för att få den röda pricken också... eller okej, det kanske jag har, men vad får man för femhundra spänn (eller vad det är) i dag egentligen? Och så fick jag Lightroom också. Som jag redan hade, men det är bra med en backup. Leica alltså. Fast Panasonic gör bra grejer, inte tu tal om den saken, jag hade lika gärna kunnat köpa Panasonic-varianten, men jag tycker att det där med inbyggt grepp bara uppmuntrar till slarvigt hållande av kameran, och Leica-pricken gör att folk får något drömmande i blicken när de ser den, det blir väldigt stämningsfulla bilder. Konstnärligt. Ett konstnärligt hantverk. Som på den gamla goda tiden. Nämnde jag Bresson? Där har vi det. Det är det konstnärliga hantverket det handlar om, absolut inte något märkesnörderi."

Ni skulle säkert göra värdigare figurer än så med Leican, men jag borde köpa Panasonic-varianten om jag ska köpa någon av dem.

Pris + Teknik + Mjuka värden

Som tekniker har jag genom åren tittat på specar och jämfört som en äkta nörd ... MEN när jag anställda min syster i firman så hade hon en annan syn på vilken dator hon skulle ha, nämligen en iMac, varför?

Jo för den var snygg!

Som tekniker förkastade jag ett sådant tänkande, men jag har faktiskt tänkt om ... hon hade nog rätt ändå. För varför ska vi bara titta på speccar när det finns så mycket mjuka speccar som är minst lika viktiga för en njutbar tillvaro.

Volvo eller Mercedes
Röd eller svart jacka
osv...

Därför vill jag titta även på Leican som är marginellt dyrare (+500 kr inkl. Lightroom) och har identisk teknisk spec. men de mjuka värdena kan skilja en del. Hur man värderar de mjuka värdena är olika från person till person, vilket väl är skönt för annars hade det ju bara behövts en enda sorts kamera ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar