Annons

Panasonic fz30 vs. Samsung pro815

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Behöver råd!

Jag har varit helt inställd på att köpa en fz30... tills idag. När jag inser att bländaromfånget kanske inte är vad jag är ute efter. Alltså, ni får hjälpa mig för jag är inte värsta fotografen. Men jag gillar att ta kort. Jag vill kunna ta porträttbilder och annat med kort skärpedjup.

På fz30'n är bländaromfånget 2,8-3,7 och på pro815'n är det 2,2-4,6

Spelar det nån roll vilken av dom man tar tror ni? Gör det nån skillnad?

Det som väger till fz30'ns fördel i övrigt är väl framförallt att den har bildstabilisator.

Något mer jag borde tänka på gällande dessa två?!

Jag tycker det är rätt svårt att få kort skärpedjup hos kompakter med små sensorer iaf vid korta brännvidder. Men i teleläget är ju FZ30s optik snabbare än Samsungen så det kanske snarare är fördel Panasonic?

Hursomhelst så kom recensionen idag av FZ30 på dpreview.com. Den fick "bara" recommended, vilka är lite ovanligt för FZ-serien :)

Att den fick det betyget berodde väl främst på att den var ganska brusig. Dock läste jag inte hela testet men jag tror det.

Själv väljer jag främst mellan FZ30 och Fujifilm Finepix S9500. Den ska vara mycket bättre på brus, men har inget bildstabilisator, vilket är en stor nackdel.

Panasonic FZ30

Nu är den beställd...Panasonic FZ30 alltså :)
Efter att ha läst de flesta tester om kameran verkar det som man får bra valuta för pengarna !

Någon mer här på FS som beställt ?

Nej jag har inte beställt den ännu. Säg till här i forumet när du tagit bilder och laddat upp, så vi får se resultatet!
Den är säkert kanon!

Gå på fz-30 och ta porträtten på längre avstånd med mer zoom och nyttja snabbheten i teleläget och det faktum att du sitter inne med antiskak.

Enda problemet med fz-30 är ju dess idiothöga brus, men man får väl hålla sig till dagsfotografering.

Själv var jag ett andetag ifrån att köpa en fz-30, men väntade en vecka och köpte en KM d5d plus ett teleobjektiv istället. Inte mycket dyrare, och grymt mycket bättre bilder. Och antiskak.

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz30-review/index.shtml

Jag har också haft funderingar på KM d5d men tror ändå inte det är kameran för mig. Kostnaden blir ju betydligt högre också om det skall täcka in optik från 35-400 m.m. Dessutom har den ingen filmfunktion, något som verkar vara riktigt bra på FZ30:an. Kameran har fått fin kritik i de flesta tester. Säkert bidrar den fina Leica optiken till det.Brusnivan är kanske aningen hög, men vilken kompakt i denna klassen har inte det ? Bildstabilisatorn lyfter ju dessutom den här kameran som jag förstår utomlands redan är en storsäljare. Synd bara att lev.tiden känns så otroligt lååååååååååång....förhoppningsvis kommer tomten med den om inte annat :)

Hej!
Har (precis som perhel) också beställt en FZ30. Verkar ha bästa optiken i klassen, dessutom med med stabilisator. Gillar SLR-känslan i kameran och alla features! Ok, den har en svaghet i brus på högre ISO-tal men med stabilisator och bra bländarmöjligheter ska man oftast kunna undvika höga ISO. Dessutom: om man fotar RAW så verkar bruset bli väsentligt lägre (så det ska jag göra!)... bruset verkar delvis bero på taskig intern processing till JPEG, se den här ryska review'n där man jämför med Fuji S9500:

http://www.videozona.ru/photo_tests/Reviews/PanasonicFZ30/PanasonicFZ30_page03.asp

(AltaVista BabelFish fixar en översättning till engelska)

Samma review (sidan 05) visar skillnaderna i praktiken mellan stabilisator och att höja ISO.

Pro815 är intressant men... den verkar lite väl stor och spac'ig. Den har dessutom ett objektiv som blir ännu större vid zoomning, det slipper man med FZ30. Jag har sett optiska tester på den som inte ser bra ut, däremot verkar brusnivåerna ok.

Ska bli spännande att börja plåta med FZ30:an!!
/Per

Du blir säkert nöjd, velade själv hit och dit länge innan jag bestämde mig. Ångrar mig verkligen inte. FZ30:an är verkligen toppen, känns som en dslr med bra balans. Bruset har jag inte märkt av. Antiskaken funkar utmärkt.

Detta låter verkligen ypperligt.
Får nog bi en sådan här i present till mig själv, antingen i födelsedagspresent eller en tidig julklapp.
Posta gärna mer intryck i denna tråd, eller så kanske vi kan skapa en tråd där vi postar våra intrck och kanske lite foton som vi har tagit?

Ja, varför inte.. en tråd med erfarenheter och bilder är inte fel när man ska komma igång med en ny kamera. Jag är dock alldeles ny i det här forumet men ni vet kanske var en så'n skulle passa bäst?!

Förresten så sitter jag här med en låda FZ30 levererad idag ;-)) Inwarehouse levererade blixtsnabbt och var det billigaste alternativet som jag kunde hitta. Ville helst ha en svart, fanns dock bara i silver men den var ju snygg den också.

Nu försöker jag få en stund för mig själv och installera, pröva, gå igenom menyer m.m. Funkade direkt att skruva dit ett av mina gamla skylightfilter för att skydda linsen, ska byta in ett polariodfilter också för att få rätt diameter. Återkommer......

madelenrisberg skrev:
Behöver råd!

Jag har varit helt inställd på att köpa en fz30... tills idag. När jag inser att bländaromfånget kanske inte är vad jag är ute efter. Alltså, ni får hjälpa mig för jag är inte värsta fotografen. Men jag gillar att ta kort. Jag vill kunna ta porträttbilder och annat med kort skärpedjup.

På fz30'n är bländaromfånget 2,8-3,7 och på pro815'n är det 2,2-4,6

Spelar det nån roll vilken av dom man tar tror ni? Gör det nån skillnad?

Det som väger till fz30'ns fördel i övrigt är väl framförallt att den har bildstabilisator.

Något mer jag borde tänka på gällande dessa två?!

I nya Kamera & Bild testas Samsung Pro 815 och får betyget "Varning" - Högt pris, dålig ergonomi och halvdan bildkvalitet.

Testade att använda max zoom och 3mpix. Onekligen kommer man ganska nära.
Kråkan är fotograferad från samma ställe.
35mm resp. 420mm / 3mpix. Antiskaken aktiverad.

Bilagor

• kråkan mini.jpg
    kråkan mini.jpg
    55.8 KB · Visningar: 199
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar