Annons

Panasonic fz30 vs. Samsung pro815

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är onekligen en väldigt bra zoom på denna kamera. Med sådana här bilder så blir man ju inte mindre sugen på att köpa en till sig själv. Hmmmm, fyller ju år på fredag, kanske kan bli något då? :)

Visst är det så...köpte faktiskt en till mig själv som försenad födelsedagspresent :eek:)
Jag ångrar mig inte en sekund !

Ja, visst är det kul att testa zoomen! Jag har kommet igång lite med kameran (FZ30) nu och kan inte låta bli och skicka några exempel ;-)

Tagna med 3MP som gör brännvidden motsvarande nära 670 mm! (men fåglarna är ändå svåra att komma nära tycker jag). Båda är tagna på drygt 1/100 sekund och alltså 670 mm. Stabilisatorn funkar!! Domherren är tagen med ISO80, hackspetten med ISO200. Jag har gjort lite postprocessing med båda i Photoshop.

Kul i alla fall! Har aldrig kommit så här nära förr!

Bilagor

• domherre.jpg
    domherre.jpg
    51.5 KB · Visningar: 170
Och... eftersom vädret varit grått så var jag tvungen att pröva inomhus också. Här är ett lite udda exempel tagen genom ett akvarium (mina söner skymtar på andra sidan) på Tom Tits Experiment. Slutartid 1/1.6 sekunder men skakfritt genom att hålla objektivet direkt mot glaset (tur att firren var slö).

Bilagor

• guldfisk.jpg
    guldfisk.jpg
    55.9 KB · Visningar: 166
Kul med lite nya bildexempel....gillar också att plåta fågel !
Kanske skulle vi döpa om den här tråden till
FZ30 ? :)

OK, det är en för bra idé för att låta bli ;-)
===> Jag har öppnat en tråd Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Vore kul om det dök upp bilder, tankar om tillbehör, redigering och annat som berör FZ30'an!

För att återknyta till ämnet för den här tråden så kan man studera jämförelser med Pro815 t.ex. här:
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/page13.asp

och här:
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/page7.asp

Sämre optiskt OCH brusmässigt än FZ30... och om man nu tycket S9000/9500 gör bra ifrån sig vad gäller brus så tror jag att man jämfört JPEG-bilder. FZ30 kommer närmare i RAW-format (och nu när jag praktiskt använt kameran så är det inget problem). Och glöm inte att S9500 använder sig av hög ISO istället för optisk stabilisering...

ANNONS