ANNONS
Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaret Per!
Känner mig lite klokare nu och som du säger – det är nog inte så dumt med en närbildslins i alla fall. Åtminstone om man skall fota lite mindre fjärilar (typ blåvingar etc.), som ofta också är mer eller mindre skygga.
MVH Sven
 
Har varit ute och fotat lite i bra dagsljus idag. Måste säga att den presterar väldigt bra, var lite orolig för "brus" eftersom det står om detta överallt, men på de bilder som jag tog så blev faktiskt en övervägande del bra :) Om det beror på fotografen eller på kameran låter jag vara osagt, men det lutar helt klart åt ett köp av denna kamera.
Får ta och lägga upp lite bilder i mitt album under min profil så det blir lite "storlek" på dem och inte så kraftigt förminskade som de måste vara här i forumdelen. Blir dock inte förrän imorgon då bilderna tyvärr blev kvar på jobbet.
 
Inga FZ30-bilder i albumet än Christofer?

Det har ju varit några soliga dagar äntligen! Tog en lunchpromenad med telekonvertern monterad och knäppte den här lilla krabaten som tittade fram. Detta är en crop men jag tänkte lägga in 'hela' bilden i album så snart det går, som basmedlem får man ju bara addera en bild vart fjärde dygn om jag förstått det rätt! Manuell fokus är ett måste då fåglarna sitter mitt inne i ett snår. Tagen på frihand och 3MP vilket alltså motsvarar 1135 mm. Blev fler skarpa bilder så om ljuset är med en så är det inga problem! Är faktiskt väldigt nöjd med den här konvertern (TCON17)!

Men som det var sagt, livet är ju inte bara tele och tele! Har köpt en vidvinkel också (se första Gröna Lund-bilden ovan), en Raynox 6600PRO-55, alltså med 55 mm gänga. Gjorde en specialbeställning eftersom den inte fanns i Scandinavian Photo's sortiment och det gick över förväntan snabbt att få den levererad. (Var tänkt som en julklapp till mig själv men det går ju inte att vänta med att testa.) Är dock lite tveksam, tycker att det ser lite väl suddigt ut i ytterkanterna men jag ska experimentera mera så får vi se...

Se'n får det inte bli mer utrustning på ett tag, kameraväskan är full, plånboken tom och vissa ropar efter julklappar!
 

Bilagor

  • blackbird2_crop.jpg
    blackbird2_crop.jpg
    53.9 KB · Visningar: 351
Ja, hade man haft tid att bara leka med kameran så hade det ju varit kanon eller hur Per?
Det kommer dock upp lite bilder inom en snar framtid, det lovar jag.
 
Sådär, nu har jag lagt upp lite bilde ri mitt galleri. Har mer bilder men mitt medlemskap tillåter inte mer än 5 bilder om dagen, så nästa bunt kommer imorgon istället.

Kommentera gärna dem om ni har lust/ork.
 
Telebilden på badhuset tycker jag visar på linsens goda kvalitet. De få bilder jag själv tagit utomhus i mänsklig väderlek ser oxo sjyssta ut.

Gillar bilden på dockan -- du behöver blixtläge med "blue eye reduction" :)
 
Nu har den kommit Nikon 6T :) Cyberphoto är rätt roliga, det första man ser när man öppnar paketet är en stor Snickers :) därunder ligger macrolinsen. Dom är iaf. mån om sina kunder !
Var ju tvungen att testa på något...så vad gör man när dagsljuset är obefintligt och humlorna gått i idé :eek:)
Linsen verkar funka perfekt för handhållen kamera. Distansen till motivet är lagom utan att störa ( 8mpix )
 

Bilagor

  • snickers 1.jpg
    snickers 1.jpg
    55.1 KB · Visningar: 327
Kul att du fått linsen, perhel, och den verkar ju fungera! Känner igen godiset från Cyberphoto också ;-)

På vilka avstånd fokuserar den? Soligoren verkar kunna fokusera mellan ca 28 och 35 cm (från linsens framkant).
 
En närbildslins gör att kameran kan fokusera närmare, ungefär som glasögon för översynta. Normalt på max tele måste du hålla dig på 2 meters avstånd men tänk dig 420 mm på 28 cm, det blir en hyfsad förstoring!

Närbildslinser har ett dioptrital som säger ungefär vilket avstånd som gäller och tar man en meter genom detta tal så har man ungefärligt fokuseringsavstånd. T.ex. en lins med dioptrital 3 som min Soligor eller perhel's Nikon 6T ger fokus på 1/3=0,33 meter (ungefär).

Det går att sätta flera närbildslinser ovanpå varann för att addera dioptrier, t.ex. en trea och en tvåa för att få fem.

Jag är också ganska novis på detta, men har just läst in detta ;-)
 
Mycket bra förklarat av er båda, tackar för denna lektion och lägger ytterligare en sak att köpa på listan med saker som man vill ha.
Varför är det så dyrt med roliga leksaker?
Mycket vill ju oftast ha mer och jag är obotligt dum när det gäller att köpa saker, jag handlar hellre dyra saker än billiga med motiveringen att jag vill ha riktiga saker från början så man slipper byta efter ett kort tag.
 
Hejsan!
Har ni sett Fotosidan-tävlingen med tema Fågelbord? Jag ligger i hårdträning ;-)
 

Bilagor

  • domherre_400.jpg
    domherre_400.jpg
    56 KB · Visningar: 299
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.