Annons

Panasonic FZ20

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
tjenare...har till 99% bestämmt mig för att köpa en Panasonic FZ20 när jag får pengar...kanske vid jul;)

aja...till jag tänkte höra om någon här har testat en sådan och vad ni tycker om den...jag har läst om den på cyberphoto,steves digicams och pricerunner...och tycker den verkar vara utomordentligt bra....men jag tänkte höra om någon annan har en åsikt...

mvh

Jag tycker den ser kantig ut, men bortsett från det så kan inte en 12x stabiliserad zoom från Leica vara nåt man avfärdar lätt. Helt klart en kamera värd att överväga.

Hm..med en 400mm på den sensorn så skulle du få motsvarande 2500mm eller nått sånt..knappast jämförbart m.a.o.

Senast ändrad:
Tsss, här pratar vi Leica, då spelar sensorstorleken ingen roll längre ;-)

Leica e respekt... Canon e massproduktion.

*duckar snabbt*

PS! 69.444:- är rätt svar på Cyberphoto! Men med en liten DSLR-sensor så klarar du dej med 300 mm versionen för bara 42.944:-

Senast ändrad:
Alla skämt åsido, visst är det mycket man får för en slant som motsvarar ett motljusskydd till ett teleobjektiv när man köper en FZ20... hade den funnits när jag köpte kamera för ett år sen så hade jag i varje fall klämt hårt på den innan jag bestämt mej...

tack för den hjälpen :) nu är det bara pengar som ska in :) på pricerunner kostar den 5277 just nu...kanske sänks några kronor till jul eller nån månad efter det :D

vad jag fattat det som så är leica grymt bra på att göra objektiv..

men en fråga...vad är den där sensorstorleken ni snackar om för något?

mvh

Sensorn är ju det som registerar bilden, precis som en film, och det finns sensorer i olika storlekar.

http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp

Digitala systemkameror har mycket större sensorer än på de "vanliga" digitalkamerorna.

Kolla in listan på sidan jag länkade till, där kan du se sensorstorleken för olika kameramodeller.

Senast ändrad:
Fördelen med liten sensor är (förutom priset) att man kan göra optiken mycket mindre, eftersom den ska täcka så mycket mindre yta.

Fördelen med stor sensor är att bildkvalitén blir mycket högre, större dynamik och mycket mindre brus.

En större sensor ger oxå mycket större möjligheter att få kort skärpedjup.

Prisexempel såg du tidigare, 40 lax för ett objektiv som kommer upp i nästan samma brännvidd som en FZ20. Stort som ett hus. Väger som ett också. Då är det klart att det ska bli bättre bilder. Men ligger intresset på den nivån?

Och det var bara ett av objektiven... för att täcka in hela omfånget 35-420 krävs många resor till fotobutiken o många timmar i olika forum. Den stora tunga kameraväskan kompenseras i någon mån av att plånboken blir desto lättare...

Brännvidderna på FZ20 är 6-72mm.

Bildvinklarna motsvarar dock de bildvinklarna man får med brännvidderna 36-432mm med en småbildskamera (som har fullstor sensor).

Så det inte blir några missförstånd..

he he låt gå för det, men med bra optik o elektronik så ere i varje fall vad du får ut som räknas, dvs motsv 420 mm med ljusstyrka 2,8 och dessutom stabiliserad...

För att kånka med sej hela utrustningen som behövs för att täcka in det området med en SLR eller DSLR krävs en stark ekonomi, en stark rygg o ett brinnande intresse... o en jäkla snabbhet i att byta lins när björnen närmar sej.

ANNONS