ANNONS
Annons

Panasonic FZ20

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Prisexempel såg du tidigare, 40 lax för ett objektiv som kommer upp i nästan samma brännvidd som en FZ20. Stort som ett hus.
Nja..de flesta digitala systemkamerorna har mindre sensor än fullstor, med en 1.6x sensor så ger 400mm motsvarande 640mm i bildvinkel.

HDFS) (KGS skrev:
he he låt gå för det, men med bra optik o elektronik så ere i varje fall vad du får ut som räknas, dvs motsv 420 mm med ljusstyrka 2,8 och dessutom stabiliserad...

För att kånka med sej hela utrustningen som behövs för att täcka in det området med en SLR eller DSLR krävs en stark ekonomi, en stark rygg o ett brinnande intresse... o en jäkla snabbhet i att byta lins när björnen närmar sej.
Visst, men det finns inte alls samma behov av ljusstyrka f/2.8 på en systemkamera eftersom man utan problem kan använda avsevärt mycket högre ISO-tal.

En 100-400/4.5-5.6 zoom täcker in "allt" man behöver i brännvidder, om det är djur man är ute efter att fotografera.

Man behöver inte överdriva problemen åt nått håll.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Nja..de flesta digitala systemkamerorna har mindre sensor än fullstor, med en 1.6x sensor så ger 400mm motsvarande 640mm i bildvinkel.

För 40 lax får man 300 mm som motsvarar knappa 400 med 1.3x sensor, vem använder 1.6x idag? *s*

Du har förstås rätt, jag fick för mej att 20D hade 1,3x men så e ju inte fallet... är inte så insatt i dagens digitala systemkameror. När jag en vacker dag faller till föga är nog 1,3x standardförlängning... *s*

tack för pris och jömföringarna...min ekonomi är inte så stark så man kan lungt säga att det blir en panasonic hehe....

fast jag gillar att fota med systemkameror..den känslan får aldrig en digital..enligt mig :)

mvh // Johannes

jo men jag menar inte de digitala systemkamerorna utan jag menar skillnaden mellan en hederlig systemkamera och en vanlig digital kamera

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto