Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Fz20 vs. FZ5

Produkter
(logga in för att koppla)

Lemonshark

Aktiv medlem
Ska köpa en ny digitalkamera (har för tillfället en Konica Minolta G500). Har läst recensioner på nätet och fastnat för Panasonic FZ5 och FZ20. Vilken av dom ska jag välja? Jag tar 95% av mina bilder utomhus, ibland under ganska dåliga ljusförhållanden. Har inget behov av att kunna fokusera manuellt. Bildkvaliteten är det viktigaste för mig.

Fz20 har större bländare, F2.8 genom hela zoomområdet, så den borde vara bättre vid dåligt ljus. FZ5 har F2.8-F3.3. FZ20 är större och tyngre än FZ5 men har blixtsko.

Autofokusen på FZ5 kan ibland behöva jobba en stund på långa brännvidder vid dåligt ljus, vet inte hur det är med FZ20.

Kolla på t.ex DPreview.com, de har tester av bägge.
Jag har en FZ5 och är mycket nöjd med den.

Låter bra. Är du nöjd med bildkvaliteten på din FZ5? I vissa recensioner klagas det på brus. Är det något du märkt av?

Den är lite brusig, specielt i dåligt ljus, men jag tror inte den är sämre än andra. Det märks mest vid stora enfärgade ytor. Sen är det ju lätt att sitta och titta på bilder i 100% storlek och leta fel.

Några exempel:
http://imageevent.com/oskard/fz5
Klicka på bilderna för att se dem i 100%

Bilderna i olika tester är troligen tagna med defaultinställningen för skärpa och färger, jag föredrar en av de andra inställningarna som finns (minns inte vad de olika varianterna heter).

FZ5:an har ju fått bra kritik för bildkvaliteten och även den snabba AF:n. FZ5 kostar ca 1000 kr mindre än FZ20 och om det inte skiljer så mycket i bildkvalitet så kanske man ska slå till på en FZ5:a?

Om du inte har nytta av de finesser som FZ20 har så är nog FZ5 ett bättre val. Jag gillar att FZ5 är relativt liten och lätt, men det råder det ju delade meningar om. En del vill ha stora och tunga kameror.

Det lutar mer och mer åt en FZ5. Är bildkvaliteten ungefär densamma på de båda kamerorna? Har läst någonstans att optiken på FZ20 ljusstarkare. Vad innebär det?

Det innebär att den tar in, i detta fallet, 1/3 steg mer ljus i teleläget. Det är ingen jätteskillnad. Ett helt steg innebär en halvering eller fördubbling av slutartiden. 1/30 blir tex 1/60. Vid en tredjedels steg blir lägre blir det 1/50 istället,typ.

FZ20 har 2.8 som största bländaröppning över hela sitt zoomområde. Större öppning = mer ljus in i kameran. FZ5 har F2.8 vid vidvinkel, men nånstans 2-3X zoom blir största blndaren 3.3 (om jag minns rätt, har inte kameran här)- dvs lite mindre ljus in till sensorn.

FZ20 har mer finesser, ljusstarkare optik, jkraftigare inbyggd blixt mm men är större, tyngre och dyrare.

Jämförelser av bildkvalitet vågar jag inte ge mig in på, det får du bedöma själv. Kolla här t.ex:
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz20/

För mig var FZ5:ans format viktigare än FZ20:s (och Canon S2IS som jag också sneglade på) finesser.

Tack för tipsen! Kollade in testbilderna på länkarna ovan och jag tyckte nog att bilderna från FZ5 var minst lika bra som FZ20.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar