Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic fz 38 vs fz 100

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
De var som jag trodde att ökat antal pixlar skulle inte tillföra bilden något , kollade på Cyberphoto bildernar som var tagna med fz 100 och såg att de blev bara sämre en de tagna med fz 38.
De är makalöst att dessa tillverkare tror att de kan bara ösa på med mer och mer pixlar på en så pass liten sensor , de hade troligen blivet bättre om de hade minskat antalet pixlar till 8-10MP i alla fall bättre på högt ISO och mindre filer oxo, personligen behöver jag inte dålig 14MP bild, jag skulle heller vilja ha en bra bild med ca 8MP. Nä Panasonic och andra kameratillverkare nu får ni lyssna på era köpare som vill ha kameror som kan användas i dåligt ljus utan brus och inga jättebildfiler tack.

Kör med FZ38. För många pixlar på trång yta där med, men det fungerar om man stannar under ISO 400. Sen gillas HD i 720 (vem behöver mer?). Lade upp en liten testfilm nyligen på Vimeo. Såg till min förfäran dock att jag snålat med bitraten - men kanske kan den ge ett visst hum om videokvaliten i alla fall...

http://vimeo.com/14775456

En LX-5 med större omfång kanske hade varit trevligt.. Eller liknande. Vet inte hur NEX-serien är från Sony heller - men då är det andra pengar tyvärr.

Att leka med PASM på en en sådan här kamera med minisensor känns mest fånigt. Sen vette sjutton om jag tycker att det blir så mycket skillnad på olika lägen osv. En sak har jag dock lärt mig att "intelligenta" lägen mest förvärrar bilden. Men det är jag det... =P Men annars är det mycket sådant på dessa kameror, i form av scene-lägen för alla tillfällen. Creepy...

Men i stort är jag faktiskt nöjd. Japanskt många inställningar bara. Sugen på att köpa till lite förstoringslinser från Raynox osv.

Har du kollat även på andra kameror?

Ha en bra kväll!!

Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar