c.hilli
Avslutat medlemskap
Kortfattat:
G3 är billigare, nyare och mindre.
GH2 är mer lämpad för seriösare, planerad filmning.
Fniss, det var en kort sammanfattning, en bra början iaf.
Tack för det
/chris
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kortfattat:
G3 är billigare, nyare och mindre.
GH2 är mer lämpad för seriösare, planerad filmning.
Gå in på:
http://www.dxomark.com/index.php/en...nglet)/0/(brand)/Panasonic/(brand2)/Panasonic
eller
www.cyberphoto.se och välj "Jämför digitala kameror sida vid sida".
Ganska stor skillnad, min ranking blir #1-GH2, #2-G3.
GH1 och GH2 har varit kameror där videomöjligheterna fått mera resurser. Sensorerna har även varit av typen "multi-aspect ratio", så att sensordiagonalen hållits konstant.
Innan vi sett ett antal jämförande tester mellan de olika kamerorna, så skulle man kunna gissa att G3 är med sin nya sensor mer optimerad för stillbildsfoto än för video. Samma nya bildsensor som sitter i G3 lär förmodligen även hitta fram till Olympus kamerahus, medan GH's serie av sensorer varit förbehållna Panasonics egna med fokus på video.
Även på Panasonics svenska hemsida, så kan man göra en jämförelse mellan DMC-GH2 och DMC-G3, beträffande måttstorlek, vikt, batterikapacitet, ... Antal knappar, åtkomst till menyer och användarfunktioner, osv. är kanske lättast att kolla på om man har kamerorna framför sig och själv kan ta några testbilder med dessa.
Panasonic relaterade länkar:
- Panasonic Sverige - panasonic.se
- Panasonic Global - panasonic.net
- Four Thirds ORG - four-thirds.org
- Compatibility Information - panasonic.jp
- Joint update service for Four Thirds lenses - panasonic.jp
- LUMIX Life - lumixlife.com
- Panasonic shop DE - panasonic.de
- Panasonic shop UK - panasonic.co.uk
- Panasonic Corporation (6752.T) - reuters.com
Så nu har jag bestämt mig Men har dock en fråga ang. detta 14-140 objektiv, om det är värt att satsa på det?
/chris
Du kan ju alltid läsa tester, men jag har själv plåtat med en GH2 med 14-140, och det var angenämt! Smidig och skarptecknande glugg (även om jag inte testat bilderna fullt ut).
Själv kommer jag dock satsa på G3 med lilla gluggen, av pris- och storleksskäl... Och komplettera med pannkaka och telezoom.
Vi är märkligt många Nikonägare som samtidigt tröttnar på våra tunga utrustningar förresten ;-) ! Kan någon förklara det?
Va!?!?! Det innebär ju att sensorn är större än något av de enskilda formaten! Då skulle det alltså teoretiskt gå att "hacka" kameran så att man kan använda hela sensorn, vilket bör funka utmärkt om man använder objektiv med större bildcirkel tillsammans med en adapter.Sensorerna har även varit av typen "multi-aspect ratio", så att sensordiagonalen hållits konstant.
Va!?!?! Det innebär ju att sensorn är större än något av de enskilda formaten! Då skulle det alltså teoretiskt gå att "hacka" kameran så att man kan använda hela sensorn, vilket bör funka utmärkt om man använder objektiv med större bildcirkel tillsammans med en adapter.
Kan detta verkligen vara sant? Varför göra en större sensor som inte går att utnyttja? :-(
det är bara 4:3, 3:2 och 16:9 som utnyttjar hela diagonalen, 1:1 har samma höjd som 4:3.Va!?!?! Det innebär ju att sensorn är större än något av de enskilda formaten!
Nå, nu är dagen för systembyte här, G3:an väntar på posten. Ajöss Nikonutrustning (annons kommer här på FS). Gör jag rätt, frågar jag mig? Jag har varit väldigt nöjd med mina 3 digitala Nikonkameror (D70, D80, D300), men jag tar med D300:an allt mer sällan så det är nog dags… Det blir nog bra.
Men oj, har G3:an kommit nu? Jag snackade med cyberfoto i veckan ang. GH2 + 14-140 och varken den el. G3:an har kommit än. Var köpte du din? Köpte du bara kamerahuset?
Lyckliga dig )
/chi
Jag tog den med 14-42-zoomen, både Dustin och Cyber fick in den igår men Dustin ligger faktiskt 450 spänn lägre!
Verkar som att kitet med 14-140 och hus kommer senare, jag tyckte jag såg något om v. 27.
14-140 är ju bättre, men dels med Dustins pris 6 244 kr är merkostnaden för lilla kitzoomen bara 500 kr.
Vad gäller GH-2 finns den ju med 14-140 i lager hos bl a Scandinavian photo, t o m i butik.
Edit som det heter ;-) : såg att du bor i Stockholmstrakten, då är det ju bara att åka till Scandinavian Photos butik på Norr Mälarstrand, de har GH-2 med 14-140 i butik!
Frågan är då om Scandinavian photo har öppet köp. Måste kunna testa kameran och se om jag funkar med den.
/chi
Nja, öppet köp brukar ju inte betyda att man kan lämna tillbaka en begagnad produkt.