FZ20 och sekvensbildtagning
niklasmagnus skrev:
Jag är av behov av en kamera som kan ta många bilder/sek, ska fotat snowboard/slalom när jag och polarena är i backen.
Vilken är att föredra av modellerna? Kanske räker det med fz3an.
Jag har en FZ20 som jag är väldans nöjd med. Vad gäller sekvensbildtagning skulle jag väl tro att du borde köpa nån form av DSLR om du verkligen vill kunna ta många bilder i snabb följd med god prestanda.
FZ20 har tre olika lägen för sekvensbildtagning, "H" , "L" och "Infinite". De två första är en snabbare och en långsammare variant på "burst mode", dvs kameran tar en bunt bilder så snabbt som möjligt tills det blir kö ned till minneskortet. I "H" har jag lyckats klämma iväg 4 biler inom någon sekund innan det tar stopp.
"Infinite mode" tar bilder kontinuerligt tills minnet tar slut, 1-2 per sekund (har själv tagit 20-30 bilder utan att märka att det saktat ned eller tagit stopp).
För samtliga lägen lönar det sig att ha ett snabbare minneskort, det ger faktiskt en aning snabbare tagning. Efter rekommendation från en kollega med en FZ10 köpte jag ett Sandisk Ultra II 512 mb vilket gav de tider jag angav ovan.
Vilken av kamerorna (FZ20, FZ10, FZ3) som är absolut snabbast vet jag inte exakt, men jag har inte läst nåt om att FZ20 blivit långsammare än FZ10. FZ3 är ju jämngammal med FZ20 så om storleken på bilderna påverkar resultatet vore det väl kanske ett klokt val.