Annons

Panasonic DMC-FZ20

Produkter
(logga in för att koppla)
Då är vi två...

Har länge suktat efter en Konica Minolta A2 eller möjligen den nya A200, men har på senare tid också börjat överväga FZ20. Snygg, enkel, ren och med ett grymt objektiv. Någon synpunkt om valet mellan dessa?

Game over...

Visste väl det. Köpte en Panasonic för någon vecka sedan. 5.500 på Pixmania.

Utan (läsbara) manualer (Franska, Tyska, Spanska m.m.) men tankade hem en engelsk från Panasonic i USA (som PDF). Bara att skriva ut och sätta i pärm.

Köpte ett 512 MB SanDisk Ultra II från Zebra för 800 bagis också. En superkamera för under 6.500...

Jahapp, serve ess! Nu har jag en FZ20 också! :) Har inte hunnit testa den på riktigt ännu utan bara tagit inomhuspix för att testa fokus assist, fungerar rätt så bra. Överhuvudtaget så känns autofokusen bra mycket snabbare än på FZ10'an. Den känns lika gedigen konstruktionsmässigt som FZ10'an och den oändliga burstmoden kommer att bli värdefull framöver det känner jag på mig! Köpte i USA och fick den levererad i lördags av min USA-kollega, 590$ ca 4000 kr inkl Sandisk 512MB Ultra II! Jo, jag är nöjd med det priset! :D

Har inte läst igenom hela tråden, men jag tänkte bara höra hur det är med sekvensbilder på fz10 resp. fz20.
Visst är fz10an snabbar på det?

Jag är av behov av en kamera som kan ta många bilder/sek, ska fotat snowboard/slalom när jag och polarena är i backen.

Vilken är att föredra av modellerna? Kanske räker det med fz3an.

Jag har kollat runt lite men panasonic varkar vara ett stakt kort.

FZ20 och sekvensbildtagning

niklasmagnus skrev:

Jag är av behov av en kamera som kan ta många bilder/sek, ska fotat snowboard/slalom när jag och polarena är i backen.

Vilken är att föredra av modellerna? Kanske räker det med fz3an.

Jag har en FZ20 som jag är väldans nöjd med. Vad gäller sekvensbildtagning skulle jag väl tro att du borde köpa nån form av DSLR om du verkligen vill kunna ta många bilder i snabb följd med god prestanda.

FZ20 har tre olika lägen för sekvensbildtagning, "H" , "L" och "Infinite". De två första är en snabbare och en långsammare variant på "burst mode", dvs kameran tar en bunt bilder så snabbt som möjligt tills det blir kö ned till minneskortet. I "H" har jag lyckats klämma iväg 4 biler inom någon sekund innan det tar stopp.
"Infinite mode" tar bilder kontinuerligt tills minnet tar slut, 1-2 per sekund (har själv tagit 20-30 bilder utan att märka att det saktat ned eller tagit stopp).
För samtliga lägen lönar det sig att ha ett snabbare minneskort, det ger faktiskt en aning snabbare tagning. Efter rekommendation från en kollega med en FZ10 köpte jag ett Sandisk Ultra II 512 mb vilket gav de tider jag angav ovan.

Vilken av kamerorna (FZ20, FZ10, FZ3) som är absolut snabbast vet jag inte exakt, men jag har inte läst nåt om att FZ20 blivit långsammare än FZ10. FZ3 är ju jämngammal med FZ20 så om storleken på bilderna påverkar resultatet vore det väl kanske ett klokt val.

Panasonic burstmodes:

På FZ10'an har man som mest 4 bilder/sekund i antingen 5 eller 7 bilder beroende på inställd bildkvalitet.

FZ20 ger som mest 3 bilder/sekund i antingen 4 eller 7 bilder. 2 bilder/sekund tills minneskortet är fullt.

FZ3 ger 4 bilder/sekund i upp till 7 bilder samt 2 bilder/sekund tills minneskortet är fullt.

Källor:
http://www.megapixel.net/reviews/panasonic-fz10/fz10-review.html
http://www.megapixel.net/reviews/panasonic-fz20/fz20-review.html
http://www.megapixel.net/reviews/panasonic-fz3/fz3-review.html

tack för svaren. jag har kollat lite närmare på panasonics kameror och insett att de inte passa mig i sitt standard utförande.
jag behöver kortare vidvinkel. Det finns visseligen en "lins" att köpa till men den kostar lika mycket som kameran så då är det inte så aktuellt.

Det blir mer troligtvis en DSLR (ev begad).

har kollat en hel del på nikon d70, och det verkar vara en super kamera. lite sölig i sekevnstagingen dock 3bps. Det gäller även canon d60(utgången) som jag kollat på.

Det finns kanske nån annan begad modell som kan vara intressant, som då är snabbare än D60:n.
Har ni några förlag??

MVH
Niklas

20-2=5?

Hejsan, Ni kanske klurar på rubriken men jag menar bara att jag till slut gick över till FZ5. Det innebär vad jag förstår förlust av huvudsakligen 2 funktioner: Manuell fokus samt anslutning för extern blixt. Någon annan som fallit för FZ5?
Mvh

Är också inne på en FZ20 men har förstått att de inte är bäst på inomhus bilder i lite dunkelt ljus. Kör ni med externa blixtar? Har sett andra rekomendera Sunpak 383 men hittar inte den någonstanns, kanske en gammal modell. Någon som vet?

Mitt första inlägg (Hej allihopa!) gör jag för att instämma i hyllningarna över FZ5. En härlig kamera, som kommer att bli ännu härligare med de teleconvertrar som ska skruvas på nu i vinter. (TCON-14 från Olympus kommer imorgon.) Det finns ju ett flertal utmärkta alternativ till Panni orginal att montera frampå kameran, både tele och vidvinkel.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar