Annons

Panasonic DMC FX50 vs. Canon IXUS 850IS

Produkter
(logga in för att koppla)

joask202

Ny medlem
Jag vill skaffa en kompaktdigital i 4000kr klassen för allmän semesterfotografering, främst naturbilder.

Jag har fastnat för de ovan nämnda kamerorna, främst pga vidvinkeln, men har välldigt svårt att välja mellan dem. Har tittat runt på nätet efter recensioner och hittat en hel del om IXUS 850 men bara 3 omdömmen av DMC FX50 (1 på svenska).

Är det någon här som kan ge mig synpunkter, någon med erfarenhet av dessa kameror?

/Joakim
 
Hejsan!

Min sambo har en 800 IS, så jag är iallafall nästan insatt i ett av dina alternativ.

Efter en snabb titt på http://www.cyberphoto.se så kan jag konstatera:


Ixus

+ 3 cm närgräns, FX50 har 5 cm

+ ISO 80 som lägst, FX50 har 100 -> mindre brus då ljuset ändå räcker till
+ Bättre på höga ISO (400 och uppåt) Bevarar detaljer betydligt bättre än FX50 som istället försöker brusreducera bort bruset vilket gör att detaljer smetas ut.

+ 2 sek, 10 sek och egen tid på självutlösaren för ixus, bra då man fotar med stativ, på 2 sek hinner kameran sluta skaka efter att man tryckt på avtryckaren. fast tidsinställning på FX50

+ 2,5 tum skärm på ixus jfr 3 tum på fx50 -> längre batteritid. 2,5 tum räcker väldigt bra.

+ Optisk sökare på ixusen, finns ej på FX50

+ två till vitbalansinställningar på ixus jfr FX50

+ USB 2 på ixus, usb på FX50. ixus laddar över bilderna till datorn väldigt mycket snabbare.

+ Ixus är 8 mm kortare längs långsidan (om kompakthet nu var viktigt)

- ixus tar 1,7 bilder per sekund tills minnet är fullt. FX50 tar hela 3 bilder per sekund, men bara 8 åt gången. 8 bilder räcker ändå väldigt långt.

På alla andra parametrar är de typ lika.

Jag vet iget om menyuppbyggnadens logik på FX50 men på 800IS är det lättöverskådligt och går snabbt att ändra inställningar.

Vag gäller objektivets motlusegenskaper, distorsion och kromatisk abbersion är det svårt att uttala sig om då bilderna på cyberphotos hemsida är taget vid olika tillfällen.


Detta var det jag vet hoppas jag har röjt undan lite i djungeln :)

Lycka till! MVH / Petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.