ANNONS
Annons

Panasonic af hastighet på olympus E-pl1

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag skaffade nyligen en olympus E-pl1 med kitzoom. Jag är ruggigt nöjd med storleken på kameran men autofokusen är allt annat än snabb och träffsäker. Har tittat runt lite efter en lämplig glugg och kommit fram till att Panasonics gluggar (främst 20 och 14) nog skulle passa mitt fotograferade bra. Skulle panasonics gluggar ge en snabbare och träffsäkrare af än kitzoommen från olympus? Finns det afmotor i gluggarna eller är sitter den i huset?

Tyvärr blir autofokusen alltid långsammare när du sätter panasonic objektiv på Olympus kameror. Du skulle köpt en nyare modell, tex E-pl3. Enligt mig är E-pl1 i stort sett oanvändbar pga den extremt långsamma autofokusen.

Dock, panasonics 20mm/1.7 pannkaka är ett mycket trevligt objektiv med möjlighet till kortare skärpedjup än kit-zoomen. Grymt bra köp.

Det är ju lite synd att e-pl1 har så seg af när det är så mycket annat som är positivt med kameran. Har hört att kitzoomen 14-42 skall vara bättre i version 2 när det gäller Af men vet inte om det är värt en uppgradering?

Jag har en E-P2, som i bör ha i stort sett samma AF-hastighet som E-P1 (och E-PL1?). Med de nyare objektiven jag har (9-18, 40-150 och den nyare versionen av kitzoomen) fokuserar den snabbt. Panasonics 20/1.7 (ett i övrigt lysande objektiv) fokuserar dock mycket långsamt, så jag tror det beror mera på objektivet än kamerahuset.

Då finns det alltså hopp om lite snabbare och (kanske) träffsäkrare af med något annat objektiv från olympus. Jag hoppas med en dåres envishet att olympus skall komma med en vettig normalzoom när det nya huset lanseras i februari, det skulle vara ett bra alternativ till flera fasta gluggar . Det är ju helt ologiskt att sälja en hus med semipro/pro ambitioner med ett objektiv som har 3,5 - 6,3 i ljusstyrka hur vädertätat de än må vara. Men tråkigt nog är det väl egentligen inget som tyder på en ny normalzoom från olympus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar