Annons

Paket med objektiv eller bara hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

JAD

Aktiv medlem
Jag skall snart få tummarna loss och köpa en DSLR, eftersom jag inte har nån utrustning sedan tidigare så är jag ju fri att välja precis som jag önskar. Jag har ännu inte bestämt mig för vilken kamera jag vill ha (förmodligen D70 eller 20D beroende på hur mycket pengar jag lägger), men min fråga här är lite mer generell.

Är objektiven man får med när man köper tillverkarnas standardpaket tillräckligt bra eller är det smartare att köpa bara huset och köpa objektivet separat(där totalpriset tillåts bli något högre)?
 
Det är ju frågan om vilka krav man har, personligen så skulle jag köpa utan kitobjektiv.

Istället köpa exempelvis en sigma 18-50/2.8 EX DC.
 
Ja naturligtvis är det en fråga om krav. Men jag är ju bara en glad amatör och kan tänka mig att max lägga 1000 kronor extra. Eftersom jag inte har erfarenhet kameraköp tänkte jag att det var bäst att fråga. I andra brancher är det ju rätt vanligt att man syr ihop ett paket med tillägg av halvtaskig kvalite och säljer det lite billigare än vad paketet skulle bli om man komponerade det själv med bättre gjejor.Dom profiterar på folks okunskap alltså.
 
sagan skrev:
För 1000:- extra får du inget bättre, inte nytt iaf.

Jag tror att rätt många skulle säga att EF 50/1.8 II är bättre än 20D-kitobjektivet. Borde väl vara hyfsat att börja med för att se vad man saknar, så blir det kanske lättare att välja nästa. Eller nåt.
 
Jovisst, men jag menade givetvis något som kunde ersätta kitobjektivets omfång.

Hur kul är det att endast ha 50mm ("80mm") att välja på...
 
Beror väl på tillverkaren. Som jag har förstått det så är Nikon D70:s 17-70 kitobjektiv bra. Olympus E-300 ska också ha ett bra kitobjektiv.
 
Inte dåligt