Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Påverkar "Cropfaktorn" avbildningsskalan vid macro

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn65

Aktiv medlem
Hur bir det egenligen med avbildningsskalan när man fotograferar med t.ex. APS-format.

Ex. Jag har nyligen införskaffat ett Tamrom SP 90 macro, min kamera har cropfaktor 1,5. Brännvidden motsvarar då 90*1,5=135mm vid 35mm format.

Avbildningsskalan på mitt objektiv är som mest 1:2 dvs. 0,5, cropfatorn på 1,5 gör att bilden blir beskärd i förhållande till 35mm format varför jag tycker att avbildninsskalan borde bli större. 0,5*1,5=0,75, 1/0,75=1,33.

Avbildninsskalan borde bli 1:1,33.

Tänker jag fel?
 
Ja på frågan om feltänk.

Avbildnings skalan är 1:1, 1 mm av motivet blir 1 mm på sennsorn.
Enda sättet att ändra avbildningskalan är med försätslinser, extender eller konverter. Dvs, öka bränvidden eller komma närmare motivet.
Dock så kommer motivet att upplevas som större i sökaren eftersom du får ett snavare utsnitt.
 
Ja, du tänker fel.

Avbildningsskalan räknas ju på den projicerade bilden, den som träffar ett filmnegativ eller en sensor. Det är den som blir 1:2

Om du sedan förstorar upp den projicerade bilden antingen med "cropfaktorn" 1.5 till 24x36mm-formatet eller med en faktor ungefär hundra till A4-format så blir ju skalan mellan verkligt föremål och slutlig bild något annat än 1:2. Men det har inget med avbildningsskalan att göra.
 
Jag har tänkt lite till efter era svar och håller med er.
Motivets "procentuella täckning" på sensorn/filmen påverkas enl. mitt tidigare resonemang men inte avblidninsskalan.

Tack för snabba svar.

/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.