Annons

påminnelser...

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
är det fler än jag som ibland måste sätta sig ner och bläddra igenom både kamerans menyer och manualen ör att komma ihåg alla funktioner på sin kamera, oavsett modell. jag satt just och blev återigen lycklig över det min k10 kan göra. jag kommer helt enkelt inte ihåg allt när jag är ute o fotar så jag måste påminna mig om hur jag kan lösa problem som kan dyka upp. roligt, men ibland frustrerande när man kommer på lösningarna i efterhand...

Nja. Om man inte använt kameran på ett tag kanske det är så, men annars är det aldrig något problem. Allting är så lättåtkomligt så man påminns om det ständigt. Utom det som är i specialinställningsmenyn.

Jag har programmerat User-läget till att bete sig på det sätt som passar den mesta typen av den fotografering som jag gör, lätt att växla mellan User och de andra lägena för att hoppa mellan olika inställningar.

Hälsar
R

Jag har aldrig använt User-läget. Vad är det för inställningar som man inte kan byta till snabbt nog annars?

Det är massa saker som du kan spara i User-läget, det är ett läge som du själv programmerar. Jag har mitt User-läge ställt på RAW-format och andra saker som jag tycker är bra. P/Tv/Av/Sv/TAv/M-lägena har jag inställt på en grund med JPEG och saker för en snabb-fotografering. När jag växlar mellan User och något av de andra lägena, så är det alltså flera parametrar som ändras på en och samma gång och det går ju klart mycket fortare än att sitta och pilla med dem var för sig. Det är i praktiken som att ha två olika grundinställningar i kameran för flertalet parametrar som du enkelt växlar mellan.

Hälsar
R

Jo, jag förstår det. Men det enda som inte går snabbt att göra tycker jag är att ändra mellan JPEG och RAW. Så där skulle jag kunna ha nytta av User-läget.

jag har inte heller använt User-läget, fast det beror mest på att jag inte funnit nåt behov av det. jag använder nästna uteslutande Av och M. o dessa två har jag programmerat så att de funkar som jag vill ha dem.

det är just alla customfunktioner som jag syftar på, jag fotar olika saker i olika perioder, ibland mkt natur, ibland mkt action osv. då brukar jag gå in och ändra customfunktionerna för att stämma med det jag fotar mest just då...

J.Paul skrev:
Jo, jag förstår det. Men det enda som inte går snabbt att göra tycker jag är att ändra mellan JPEG och RAW. Så där skulle jag kunna ha nytta av User-läget.

Håller med, tänk om de bara kunde fixa RAW-knappen så den verkligen stannade i RAW mode när man en gång valt det. Borde vara en smal sak att fixa i firmware.

Gimbal skrev:
Håller med, tänk om de bara kunde fixa RAW-knappen så den verkligen stannade i RAW mode när man en gång valt det. Borde vara en smal sak att fixa i firmware.

Men den stannar ju i RAW-läge, eller snarare RAW+. Detta väljs ju i C-specialinställningar om kameran ska stanna i läget eller bara ändra tillfälligt. Det jag har problem med RAW-knappen, det är att den väljer just mellan JPEG eller RAW+JPEG. Jag skulle vilja ha ett val mellan JPEG och bara RAW. Fast det har jag ju nu som jag har programmerat kameran.

Hälsar
R

en sak jag inte fått att funka är autofokusen med min Ir-fjärrkontroll. i custom-menyn finns de tju ett laternativ där man kan välja at Af ska ställas in innan exponering med fjärrkontroll....men min exponerar bara, ingen af...
mjukvarubugg, eller bengtbugg?

Roland Mabo skrev:
Men den stannar ju i RAW-läge, eller snarare RAW+. Detta väljs ju i C-specialinställningar om kameran ska stanna i läget eller bara ändra tillfälligt.

Nej, den gör inte det, trots att man valt att den skall göra det. Det är det som är problemet.

Det räcker med att du tittar en gång extra på bilden du just tog med "playback-knappen" så är det kört. Sen fotar man vidare och efter några bilder så upptäcker man att man nu bara skjuter jpeg. Då lägger åtminstonde jag en svavelosande ramsa över firmwareprogrammerarna, jag har ju för bövelen INTE aktivt slagit av RAW-läget. Nej det kom som bonus på playback-knappen.

Om du går till "playback" läget så lämnar du skjutläget i kameran, RAW-knappens funktion gäller för skjutläget. Självfallet kan man uppleva detta som grymt irriterande, men för mig är det mer irriterande att den byter mellan JPEG och RAW+JPEG, istället för mellan JPEG och bara RAW, än att funktionen nollstäls när man lämnar skjutläget och väljer ett annat arbetsläge i kameran.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar