Annons

påminnelse om minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes G

Aktiv medlem
Ett problem som jag har är att jag gång efter annan glömmer minneskortet i minneskortläsaren. Har ni några råd på hur jag skall göra för att komma ihåg mitt minne? Jag har flera gånger gått ut för att fotografera, och när jag sätter ögat till sökaren upptäcker jag att minneskortet inte är med.

Jag lämnar alltid "minneskortluckan" öppen på kameran när jag tagit ut kortet/korten. Annars kan man gå till bokhandeln och köpa sådana där små post-it-stickers, ca 15x30 mm, som man sätter på kameradisplayen som påminnelse. Eller en glasspinne i minneskortfacket.... ;-)

Se till att lägga till det i ditt arbetsflöde, ladda över bilderna, se till att alla filer har blivit överförda, sätt tillbaka kortet i kameran, formatera, fortsätt med ditt vanliga arbetsflöde

Om du ser till i början att göra det varje gång så kommer det att sitta som rutin :)

Arbeta in en rutin innan du tar din kameraväska när du ska ut och fotografera. Själv öppnar jag min fotoryggsäck och ser att de saker som ska med finns där. Jag tar upp kameran och kontrollerar att minneskortet finns där. Sätter batteriet i laddaren för att se att det är laddat. När jag har satt tillbaka batteriet så kontrollerar jag inställningarna på kameran. Förr hände det någon gång att man var glad och nöjd att man kunde köra handhållet innan man efteråt förstod att ISO stod på 800 :)

Det kan ta ett tag innan rutinerna sitter där, men numera så det naturligt och det är mycket sällan att jag glömmer något.

/Gunnar

Jag lämnar alltid "minneskortluckan" öppen på kameran när jag tagit ut kortet/korten. Annars kan man gå till bokhandeln och köpa sådana där små post-it-stickers, ca 15x30 mm, som man sätter på kameradisplayen som påminnelse. Eller en glasspinne i minneskortfacket.... ;-)

Det där med att låta minnesluckan vara öppen låter som bästa sättet hittills.

Jag lämnar luckan öppen så länge jag inte har något kort i. Ska kortet sitta i kortläsaren ett tag så sätter jag i ett annat kort och stänger luckan.

Jag har glömt minneskortet så många gånger att jag med ryggmärgsreflex kollar under kortluckan ungefär med samma automatik som jag kollar kaffebryggaren och plattorna på spisen innan jag går ut. Jag till och med knäpper på kameran och kollar startup-skärmen på kameran innan jag går. Det brukar tuta "inget minneskort" om jag glömt kortet. Jag passar då på att kolla att det finns ledig plats på kortet och batteriladdningen innan jag går ut, samt kollar och ev återställer upplösning och format. Det är retligt att fotografera de unika varg-/räv-/älgbilderna i lägsta jpg-upplösningen bara för att man fotograferade tradera-objekt hela kvällen dagen innan.

Alltid, som en riktig fobi-nörd.

I min 7D finns en "min meny" där man kan lägga genvägar till ett antal funktioner som då nås med ett knapptryck. Jag har utformat den som en checklista med ett antal inställningar som jag genomför före varje fotografering. Överst ligger "radera bilder". Då får man direkt en bekräftelse på att det finns ett minneskort samt att det är redo att användas. Sedan följer återställ alla inställningar, rotera automatiskt, visa fokuspunkt, tyst bildtagning o.s.v. Med allt i en följd under samma meny går det mycket snabbt att grundinställa kameran efter mina önskemål och få en bekräftelse på att allt är OK att börja plåta. Jag har dessutom gjort set-knappen till en genväg direkt till min meny så det räcker med ett tryck med tummen så är man inne i menyn.

Jag har alltid ett kort i minneskortsläsaren. Så skickar jag in det i kameran när kortet från kameran ska in i datorn! :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto