Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

På tal om tävlingar

Produkter
(logga in för att koppla)
David:

Det sista förslag likar mitt. Jag köper det, men en undran är huruvida den "råbild" - som det nu blivit kallat?? som fotosidan levererar skall vara justerad med avseende på USM kontraster och levels. Man skulle kunna låta det ingå i övningen antingen i samma steg som den eventuella beskärningen eller separat. Jag lutar åt att det kan ingå i samma steg som beskärningen.

Kategorierna verkar vettiga

Senast ändrad:
Hej

Jag konverterar nu fram ett antal förslag utan kontrast och skärpa (dvs låg kontrast, ingen USM). DVS rått från CMOSEN på D30/D60

Håller det som utgångsmaterial?

USM, Kontraster och Levels är ju helt ointressant. De görs ju bara för att bilden som man visar upp skall se likadan ut som originalbilden. Eftersom bilderna ställs till förfogande så kan du inte veta hur originalet ser ut, alltså kan du inte göra dessa saker.

Som sagt övningen går ut på följande.

Redaktionen ställer ett antal redigerade bilder till förfogande (dvs de är fixade så att de ser ut som orginalet). Helt obeskurna.

1. Ladda upp ett beskuren variant eller ingen beskärning alls om du inte tycker att de behövs (här kommer vi att se hur beskärningen av bilden ger en ny dimension eller inte. Och hur olika fotografer ser på sin bild).
2. Ladda upp en manipulerad variant av 2, (ta bort plastpåsar, lyft färger, sudda etc) men det skall fortfarande vara ett foto, det skall inte gå över till grafik (ex. lägga på vattenfärgsfiltret i photoshop).

roinek skrev:
Hej

Jag konverterar nu fram ett antal förslag utan kontrast och skärpa (dvs låg kontrast, ingen USM). DVS rått från CMOSEN på D30/D60

Håller det som utgångsmaterial?

Jag vill att du redigerar bilden så att den ser ut som på skärmen som när du tog den. Det är ju bara du som vet hur ljuset/kontrasterna såg ut då.

Bara en tanke...:)

"Ladda upp ett beskuren variant eller ingen beskärning alls om du inte tycker att de behövs"

Kanske ingen höjdare ifall 10 personer laddar upp bilden I orginalutförande ifall dom inte tycker att den behöver beskäras? eller är det jag som är vilse? :)

Mvh Christoffer

En annan tanke som framförs i seriös välmening är att USM, kontrast och levels är viktiga funktioner som också behöver övas.

Ursprungsbilden skulle därför kunna "levereras" rå från kameran - OCH redigerad så som det såg ut då den togs.

Då får vi en övning i att från den oredigerade försöka efterhärma den redigerade (="verkligheten")

Senast ändrad:
Helt klart är det så att dessa tekniker är en konstart i sig. Men jag tror att det får bli en annan hemläxa, samtidigt som grunddilemmat kvarstår; "hur vet jag hur ljuset var, när du tog bilden?"

Hej

Jag köper Davids sätt att se på detta.

Om nu mina bilförslag kan användas så kan man ju ta en etapp 2 med dessa saker på samma bilder.

Roine

Jag tror du missförstår mig David.

Jag menar att eftersom man inte vet hur ljuset var när bilden togs skulle en redigerad bild få ersätta den verklighet man inte kan se.

Uppgiften skulle då bli att från en oredigerad bild som fotosidan levererar, efterhärma en redigerad som fotosidan oxå levererar.

Tillgängliga medel skulle vara att använda USM. levels och kontraster

Har nu sänt en länk till David med förslag på 2 bilder per kategori utom porträtt där jag enbart hade en bild.

DVS 7 bilder.

Roine

Hej

Detta dog tydligen ut helt, tycker det är lite synd då många bilder på fotosidan kan må bra av lite beskäring och tips kring detta.

Roine

Håller med Roine.
Tycker att detta vore intressant.
Inte minst med tanke på att jag vill/behöver lära mig mer om beskärning.

Och jag tror att det är många som skulle ha nytta av den kunskap som denna "tävling" kan ge.

Det har abslout inte dött ut. Men allt kräver sitt engagemang. Jag hinner just nu inte dra detta lass, men var så säker det kommer.

Ni får inte bli putta för att saker tar tid. Jag vill göra en massa saker men hinner inte och måste därför prioritera. Just nu har kvällskurserna tagit det mesta av mitt fokus.

David: Det är lugnt! Jag vet precis hur det är!

Och tummen upp för snabbt svar!

Keep the good work up, because you're great at it!

Iden med att få en råbild gillar jag, låt oss beskära den för att få en bra komposition.
Men USM och sånt ligger lite vid sidan om tycker jag. Ett tänkt motiv, exponera det med dubbla filmytan så vi har lite att beskära.

Hej David

Är inte på något sätt negativ till Ert engagemang. Tvärt om, är klart imponerad av Ert arrangemang.
Ville med mitt inlägg skapa ett "behov" av fokus på en delö av våra bilder vi lägger upp.
Som jag ser det, rent subjektivt, är att de har minst två brister:
· Beskäring
· Efterbehandling, dvs de ser inte bra ut rent tekniskt pga brister i kunskap i publicering, framförallt leveljustering i PS med rätt färgrymd (sRGB) för att se bra ut i WEB.

Så mitt "poll" har inget att göra med Fotosidans insatser, den är imponerande, dock har jag och en del andra, brister i hur man kan bli bättre i att få fram det lilla extra i bilderna genom beskäring, därav min otålighet.

Trevlig, och förhoppningsvis, en vilsam helg

Roine

elmfeldt skrev:
Det har abslout inte dött ut. Men allt kräver sitt engagemang. Jag hinner just nu inte dra detta lass, men var så säker det kommer.

Ni får inte bli putta för att saker tar tid. Jag vill göra en massa saker men hinner inte och måste därför prioritera. Just nu har kvällskurserna tagit det mesta av mitt fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar