Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ovalt Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

airwolf

Medlem
Min brorson var och hälsade på och lyckades hiva ner ett objektiv i golvet...

Med hjärtat i halsgropen kunde jag konstatera att det klarade sig utan skador, dock fick sig filtret en kyss och blev intryck på ett ställe.

Detta resulterar att jag inte får bort det.
Nån som varit med om liknande händelse och har några tips
om hur man får bort filtret, det sitter som berg!
 
För att få bättre kraft kan man använda en lampsladd om filtergängan på objevtivet och en likadan runt filtret. Är sladden tillräckligt lång går det naturligtvis att avända samma sladd till båda. :)

Detta om det är så att det bara satt sig lite hårdare än normalt.
 
Är filtret så tilltryckt att du har möjlighet att klippa av ringen med en tång, plocka ur glaset och sen trycka ihop den och lyfta ur det ur gängan?

Har aldrig provat det själv, men det kanske funkar.
 
Lampsladd kan nog funka bra, själv brukar jag använda en gummisnodd runt bara filterfattningen för att lättare få grepp. Även ett par diskhandskar i gummi kan hjälpa till.

Annars kan du försöka med någon som reparerar fotoutrustning och se om de kan skruva loss den åt dig snabbt. Det finns speciella "filtertänger" som de säkerligen har, en ganska enkel manick som applicerar tryck runtom hela filtrets fattning och på så sätt kan få loss de flesta filter. Man får bara hoppas att inte gängorna på objektivet skadas när man våldar loss filtret.

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.