Annons

Otillåtet med IR?

Produkter
(logga in för att koppla)

harnemo

Medlem
Jag köpte idag en "IR-kamera". En Fuji Finepix IS-1. En rolig pryl med ett IR-filter framför. När man köper kameran måste man först godkänna ett avtal:

"*ATTENTION! Please read the following statement from FUJI before purchasing this camera:

"Fujifilm IR UV Sensitive Digital Camera Firmware End User License Agreement (ULA).

By breaking the packaging seal you acknowledge your understanding and acceptance of Fujifilm’s Ultraviolet (UV) and/or Infrared (IR) sensitive digital camera firmware End User License Agreement. The camera firmware contained in each system package is fully activated to engage the camera’s UV and/or IR capabilities and ready for use. No other firmware modifications are necessary in order to activate the camera’s UV and/or IR wavelength sensitive CCD. THIS LICENSE IS NON-TRANSFERABLE.



You hereby acknowledge and agree that your use of the camera’s UV and/or IR light energy sensitive capabilities, as enabled by Fujifilm’s camera firmware, will be purely to accomplish a legitimate business purpose in the medical, forensic, fire investigative, law enforcement, scientific, systems integrators, local and federal government. "

In addition, you further agree not to use the camera’s firmware enabled capabilities to engage in unethical photographic conduct involving the violation of personal privacy, child endangerment, lewd photography, and or paparazzi like activities. "


Jag befinner mig i Los Angeles, så det är klart att det säkert kan dyka upp tillfällen när det är frestande att ta fram kameran när man är ute och traskar omkring på gatan. Det är ju roligt att fota genom solglasögon och sådant. Borde väl även gå att fota in i limousiner och liknande.

Inte nu för att jag tänkt bli någon kändisjägare eller så, men jag tänkte bara höra med er om ni vet om det är olagligt att göra detta? T.ex. fota en limousine som kör förbi (vet ju inte ens om det fungerar, men solglasögon blir ju som glas iallafall)?
 
Du kan inte se genom glas med en IR-kamera, möjligvis om glas släpper igenom UV.

Inom räddningstjänsten kör vi med IR-kameror. Även där måste man skriva på en licens om att ingen annan får använda kameran osv. Detta för att den är utvecklad av militären i USA.
 
Jag har som sagt inte hunnit testa så mycket, men om solfilm är av "samma material" som mina ganska mörka solglasögon från bensinmacken, så borde man väl se in?

Bifogar enda testbilden jag har.
 

Bilagor

  • ivanir.jpg
    ivanir.jpg
    21.5 KB · Visningar: 776
Vissa hävdar att man kan fota rätt igenom kläderna med IR också.. :)

Från wikipedia:
"Several Sony cameras have the so-called Night Shot facility, which physically moves the blocking filter away from the light path, which makes the cameras very sensitive to infrared light. Soon after its development, this facility was 'restricted' by Sony to make it difficult for people to take photos that saw through clothing[4]."

Och hävdas det att IR funkar genom silke och! baddräkter..:
http://www.spy-equipment-buying-guide.com/xray-cameras.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.