Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpt Sigma 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag minns en annan tråd där någon (tror det var Omar Brännström) visade hur stor skillnad ett dåligt UV-filter gjorde för skärpan. Det kan helt klart vara UV-filtret som är boven i dramat för din del. Ska bli kul att se dina bilder utan filter.
 
Martin F skrev:
Jag minns en annan tråd där någon (tror det var Omar Brännström) visade hur stor skillnad ett dåligt UV-filter gjorde för skärpan. Det kan helt klart vara UV-filtret som är boven i dramat för din del. Ska bli kul att se dina bilder utan filter.

Den tråden minns jag också. Förvånande resultat.
 
Har inte kunnat ta ett test ute ännu eftersom det är riktigt busväder ute. Tog dock ett inne i halvtaskigt ljus. Så det finns ju risk att vibrationer påverkat resultatet eftersom jag bara kom upp i 1/25. Men visst är det viss skillnad med och utan filtret? Ska försöka komma ut och ta några fler ute, bara det slutar snöa.

Bild 1
 

Bilagor

  • untitled-1 copy.jpg
    untitled-1 copy.jpg
    81.1 KB · Visningar: 338
stobbart skrev:
Vad tror ni? 200mm f/2.8 på stabilt manfrotto-stativ lite över 2 meter från objektet. Ska det behöva se ut så här på ett Sigma 70-200 eller är det bara jag som är kräsen? Det var på texten på provbilden som jag satte fokuset. Man tycker ju att en liten bit av bilden skulle vara skarp här kanske?? Eller? Och ja, man kan utesluta att det är vibrationer från spegeln eller liknande.

Se provbild på http://www.carlhenrik.se/200mm-2_8.jpg

Tacksam för lite kommentarer kring det hela!

mvh
Carl-Henrik

Det är ganska låg kontrast och blir mycket bättre när jag höjer kontrasten i tex PSP. Du bör prova med stor och liten text så är det tydligare när den lilla texten blir helt oläslig. Prova gärna med flera bländare på något längre avstånd.
På photozone.de finns tester med både Nikon och Canon. Den ska vara bra redan vid 2.8 men fokus måste vara perfekt.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Oskarpt Sigma 70-200?

Per Hesselgren skrev:
Har du kollat på photozone.de om denna Sigma är testad?

Hur menar du? Om jag har läst deras recension om objektivet?

EDIT: Jag har läst flertalet recensioner, men det verkar vara olika bud från alla om hur skarp den är. Ska som sagt försöka få till några bättre provbilder när det blir bättre väder och ljus ute.
 
Senast ändrad:
Fick min Sigma (Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG) idag. Och jag är inte riktigt nöjd. Har kört en snabb test på objektivet och måste säga att vid bländare 2,8 så är den otroligt dålig. Hela bilden känns softad. Redan vid bländare 4 så kommer skärpan och sedan blir det bara bättre.

Här kan ni se testet.

Har en Nikon D100. Har det med det att göra eller vad?
Något man kan göra eller är den sådan?

Här Sigma testet 70mm och 200mm

Sigma 70mm
http://www.oxigen-graphics.com/Sigma_test/sigma70/page1.htm

200mm
http://www.oxigen-graphics.com/Sigma_test/sigma200/page1.htm

För att gämföra lite så tag jag min gamla (Tamron AF 55-200mm F/4-5,6) och gjorde samma test.

55mm
http://www.oxigen-graphics.com/Sigma_test/tamron70/page1.htm

200mm
http://www.oxigen-graphics.com/Sigma_test/tamron200/page1.htm

Mvh/ Peter
 
Kul att se lite andra testbilder från sigmat. Kan ju bara välkomna dig till klubben - men tycker ändå att ditt exemplar verkar visa upp något bättre resultat än mitt på f/2.8.
 
Både Sigma 70-200/2,8 och 50-150/2,8 har nyss släppts i nya versioner, som skall vara bättre på korta avstånd. Mitt 1 år gamla 50-150 är ej godkänt vid 120-150mm f2,8 inom 1-3 meters avstånd - skärpa och kontrast blir då mjuk som på era testbilder. Beror nog på den optiska konstruktionen. Vid längre avstånd vid längsta brännvidderna och full öppning försvinner det problemet. (Även photozone.de uppmärksammade detta vid sitt test). Vid en jämförelse mellan f2,8 och f8 vid 10 meters avstånd är skärpeskillnaden knappt märkbar på mitt ex. Vid kortare brännvidder, som ex v 100mm f2,8, är skärpan knallbra även vid närgränsen. Nya versionerna klarar antagligen även längsta brännvid och max öppning med skärpa och kontrast i behåll. /M
 
Magnus Edström skrev:
Både Sigma 70-200/2,8 och 50-150/2,8 har nyss släppts i nya versioner, som skall vara bättre på korta avstånd. Mitt 1 år gamla 50-150 är ej godkänt vid 120-150mm f2,8 inom 1-3 meters avstånd - skärpa och kontrast blir då mjuk som på era testbilder. Beror nog på den optiska konstruktionen. Vid längre avstånd vid längsta brännvidderna och full öppning försvinner det problemet. (Även photozone.de uppmärksammade detta vid sitt test). Vid en jämförelse mellan f2,8 och f8 vid 10 meters avstånd är skärpeskillnaden knappt märkbar på mitt ex. Vid kortare brännvidder, som ex v 100mm f2,8, är skärpan knallbra även vid närgränsen. Nya versionerna klarar antagligen även längsta brännvid och max öppning med skärpa och kontrast i behåll. /M

Intressant läsning! Jag har samma uppfattning om mitt Nikon 80-200/2,8, den första tvåringsvarianten. Inte alls bra skärpa på 150-200mm mellan 1,5 och 3 meter, egentligen oavsett bländare, men såklart blir det skillnad att blända ned.

Jag vill dock inte minnas att jag upplevde detta med mitt tidigare Sigma 70-200. Men jag kanske utförde mina tester lite annorlunda.

Är det något mer objektiv i klassen som uppför sig likadant? Någon med erfarenhet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.