Annons

Oskarpt Sigma 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

stobbart

Aktiv medlem
Vad tror ni? 200mm f/2.8 på stabilt manfrotto-stativ lite över 2 meter från objektet. Ska det behöva se ut så här på ett Sigma 70-200 eller är det bara jag som är kräsen? Det var på texten på provbilden som jag satte fokuset. Man tycker ju att en liten bit av bilden skulle vara skarp här kanske?? Eller? Och ja, man kan utesluta att det är vibrationer från spegeln eller liknande.

Se provbild på http://www.carlhenrik.se/200mm-2_8.jpg

Tacksam för lite kommentarer kring det hela!

mvh
Carl-Henrik
 
Kolla först att objektivet fokuserar rätt. Utifrån din bild gissar jag att du har frontfokus på någon eller några centimeter.
 
Magnus Edström skrev:
Utifrån din bild gissar jag att du har frontfokus på någon eller några centimeter.

Det ser ju definitivt inte bra ut. det objektivet skulle jag inte acceptera utan skicka tillbaks omgående.
Men som Magnus skrev så är jag lite nyfiken om felfokusering.
Av bilden att dömma, går det att se om det är front eller bakfokus på något sätt, eller bygger det på erfarenhet.
Är det vanligt att nya -tolkar det som objektivet är nytt- objektiv felfokuserar? Tycker det har skrivits en del här på FS om problemen. Är det dyrt och svårt att åtgärda det? Är det vanligt att det ändrar sej med tiden?
Hoppas du inte tar illa upp Carl-Henrik att jag utökar frågeställningarna lite i tråden du startat.
 
Alright, men här är jag inte så lärd. Något sätt man enkelt kan kontrollera det på? Även när jag testar att fokusera manuellt och det ser ut att vara optimalt i sökaren så blir det samma suddighet.

Kenneth: Det är lugnt, forumet är ju till för alla. Har haft objektivet i över ett år och köpte det begagnat så jag kan inte skicka tillbaka det.

Tror ni att det går att fixa objektivet genom att skicka på service eller är det bara helt enkelt så att mitt ger dålig skärpa. Först runt f4 är det acceptabel skärpa enligt min mening.. :-(
 
Senast ändrad:
Jag har en gång provat ett sådant objektiv och tyckte inte att det blev så mycket bättre än så på 2.8 (utgår från att det är en 100% crop).

Inte ens Canons 70-200/2.8 är ju helt skarp på 2.8 enligt mina erfarenheter. Dock är den betydligt bättre än sådär.
 
stobbart skrev:
Och ja, man kan utesluta att det är vibrationer från spegeln eller liknande.

Vad har du haft för slutartid eftersom du hävdar att man kan utesluta detta? Övriga inställningar? EV, ISO?

Prova att ta kort på något som har motsvarande detaljer fastän på minst fem meters håll och se om det blir skillnad. Ibland tycker jag att det är svårt att få vettig fokus på f/2.8 och nära närgränsen. Det här verkar dock extremt, speciellt som du även provat manuellt med samma resultat.
 
Tog en till provbild på 200mm igen. Lägger upp hela bilden som ni kan titta på om ni vill. ISO100, f/2,8 samt 1/160s med fjärrutlösare på manfrotto-stativ. Tog även några underexponerade på 1/640s och de såg likadana ut skärpemässigt. Det är alltså ett tegeltak som ligger mitt emot mitt fönster. Uppskattar att det kan vara c:a 10 meter dit. Fokuset ligger på centrala underdelen av bilden (inringat).

http://www.carlhenrik.se/_DSC0080.jpg
OBS! 3mb stor fil!

Med mina ögon tycker jag det ser ut som om att överdelen av bilden är skarpare än underdelen, trots att det är underdelen som jag riktat fokus mot.

Som sagt, uppskattar era åsikter och kommentarer kring detta!
 
Senast ändrad:
Några frågor:

har du nåt filter på?

Fotade du genom ditt fönster eller öppnade du fönstret? Hur ser t.ex bländare 8 ut?
 
Jo det sitter faktiskt ett UV på men det är väldigt rent. Har dock inte testat att fota utan det. Kanske skall prova... Öppnade fönstret och fotade förgående bild så det är inget fönster i vägen i alla fall. Lägger upp en till som är väääldigt underexponerad, jag vet. 1/125 f/6.3 ISO100 på 200mm. Med UV-filter och ingen fönmsterruta i vägen ;-)

http://www.carlhenrik.se/_DSC0084.jpg
 
NixXxoN skrev:

har du nåt filter på?

En relevant fråga!
Det kan vara stor skillnad i skärpa om filtret inte håller hög kvalité, och ibland hjälper inte ens det.
Prova med och utan filter men med samma förutsättningar i övrigt.
 
för att kunne ge dig råd så gör följande:

1. fotografera ett motiv som i sig självt är skarp på ett avstånd av ca 3-5 meter

2. tag bort filter och använd slutartid som med råge ligger under risken för skakningsoskärpa (oavsett om du använder stativ). dvs helst ner på 1/400 del sekund (tänk på crop faktoirn vilket ger 200mm -> "300mm" med crop). Använd gärna blixt!

3. fotografera exakt samma motiv med full bländare 2.8 och med 5.6 på sådant sätt att motivet ligger både framför som bortom skärpepunkten. Linjal eller tumstock är bra.Anteckna på vilken siffra du lägger skärpan. Stäng av alla skärpepunkt expansioner i kameran. Stäng av "servo" eller liknade. "One Shoot" ska det vara.


4. lägg upp båda bilderna i raw-format, alternativt exakt samma jpg-konvertering
 
OBS!! Här vill jag lägga in en "varning"!

Jag höll på att reklamera mitt nyinköpta EF 300/4L IS häromdagen eftersom jag inte fick en enda bild med vettig skärpa. Satt och fotade inifrån, ut genom ett (öppnat) fönster. Upplevde dessutom att sökarbilden varierade lite i skärpa så jag funderade på om objektivet letade fokus trots att jag låst fokuseringen.

Efter att flera gånger om ha fått knivskarpa bilder när jag varit ute och sedan fått "skitbilder" varje gång jag fotat inifrån fattade jag att när det är kallt ute och jag har fönstret öppet väller det ut varmluft. Gränsen mellan dessa två luftmassor gör att det blir ungefär som värmedaller över en väg på sommaren. Jag snackar inte småskillnader nu utan en ENORM skillnad i skärpa!

Med andra ord - bilder tagna inifrån, genom ett öppet fönster är inte nåt du kan lita på när det är kallt ute.
 
Ett par bildexempel (dåliga).

Fotade med 800 ISO och 300/4L IS + 1.4x converter. Full öppning = bl 5.6. Ingen skärpning gjord.

Tagen utifrån:
 

Bilagor

  • img_5712_ute.jpg
    img_5712_ute.jpg
    65 KB · Visningar: 472
Martin F skrev:
OBS!! Här vill jag lägga in en "varning"!

Jag höll på att reklamera mitt nyinköpta EF 300/4L IS häromdagen eftersom jag inte fick en enda bild med vettig skärpa. Satt och fotade inifrån, ut genom ett (öppnat) fönster. Upplevde dessutom att sökarbilden varierade lite i skärpa så jag funderade på om objektivet letade fokus trots att jag låst fokuseringen.

Efter att flera gånger om ha fått knivskarpa bilder när jag varit ute och sedan fått "skitbilder" varje gång jag fotat inifrån fattade jag att när det är kallt ute och jag har fönstret öppet väller det ut varmluft. Gränsen mellan dessa två luftmassor gör att det blir ungefär som värmedaller över en väg på sommaren. Jag snackar inte småskillnader nu utan en ENORM skillnad i skärpa!

Med andra ord - bilder tagna inifrån, genom ett öppet fönster är inte nåt du kan lita på när det är kallt ute.

Det tänkte jag inte på, nu när du säger det så vet jag att jag konstaterat detta tidigare! Lätt att glömma detta faktum.
 
Intressant läsning Martin. Var väl runt 18 grader inne och runt -3 ute när jag tog bilden. Jag får helt enkelt ta och gå ut och testa imorgon igen när det blivit lite ljusare. Vill dock påpeka att första bilden jag länkade till i tråden inte är tagen genom varm & kall-luft, men ändå är väldigt "soft". Ska även testa utan UV-filtret och kanske även testa det Tibor föreslog. Återkommer med lite nya testbilder under helgen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.