Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpt 300mm f4 L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Jon Jakobsson

Aktiv medlem
Har efter många tagna bilder med mitt nyinköpta (begagnade) 300mm 4L IS
dragit slutsatsen att antingen är skärpan kass
eller så är jag bortskämd med mitt efs-60mm som är mycket skarpare...

Alla bilder jag tar blir mjuka i skärpan, vill någon annan användare av objektivet ta en titt?

tagen 1/400 5,6:
http://www.fotosidan.se/obj/photo/0545a4da2b6beaebecc1ffbac6ea02df.jpg


Tagen med mitt 60mm 1/200 2,8:
http://www.fotosidan.se/obj/photo/3b06b0787258a7c2605b9cb9f29b837e.jpg

alla mina bilder med objektivet blir såhär, trodde först det var skakningsoskärpa men stillastående vid 1/400 - 1/800 borde det ju kunna uteslutas.
samma resultat med både IS på och av.
Kan förvisso skärpa dom i photoshop men trodde
ett L objektiv skulle vara lite vassare..
 
Fota en linjal som står i en 45 gradig lutning ifrån kameran. Sikta t ex på 15 cm och då ser du var skärpan lägger sig. Om det är en justering som krävs så kostar det ca 750:- kronor på Canon (mölndal)
 
Hej Jon,

jag har det objektivet och är väldigt nöjd med det, bildkvalitén är super. Jag använder det på en 10D och 1D Mk2N med samma goda resultat. Jag tror inte det är något fel på din optik, möjligtvis kan den behöva en liten service och koll av autofokusen så den ligger rätt.
Om du inte har skruvat upp skärpan i kameran rejält så får du räkna med att lägga lite skärpa när du gör iordning bilderna i datorn, det spelar ingen roll om du har L-optik eller inte i det fallet.

//Karin
 
AF fungerar bra såvitt jag vet, har testat fokusera manuellt med och tycker fortfarande bilder inte blir tillräckligt skarpa.
jag kanske har lite uppskruvade förväntningar då det objektivet var markerat med ett L?
Antar det inte sker ofta att ett objektiv tappar skärpa? utan som ni då föreslagit att det är AF som felar.
 
Som sagt. Ta några foton med stativ utan IS så man kan se hur skärpedjupet lägger sig. Där hade jag börjat. Lägg upp dem här så kan jag snabbt svara på fall du har bra skärpa eller inte.
 
Kompisen köpte ett sådant objektiv nytt i somras. Både på min och hans kamera är 300/4.0L IS snorskarpt.

Så något är helt klart fel på ditt objektiv.
 
Ta inte bilder när det snöar för att kolla skärpan. Snöflingorna kan ibland få AF att under ett ögonblick focusera mot dem. Speciellt med ett längre tele.
 
Tycker även att bilderna ser ut att lida av kraftiga komprimeringsartefakter. Man nästan ser pixlarna. Detta påverkar skärpan avsevärt.
 
tar jag av objektivet och tittar igenom det så ser det ut som fingeravtryck eller nått skit som sitter på glaset mitt i. längs kanterna framförallt. kanske påverkar
 
Hej Jon,

jag vet ju inte hur och var du köpt optiken men är du inte nöjd så kan du ju antingen ta det med den du köte det av eller så ta kontakt med en Canon-verkstad för en service. En så pass dyr och bra optik är värd att få ordning på. Vilken kameramodell använder du det på?

//Karin
 
Jon Jakobsson skrev:
tar jag av objektivet och tittar igenom det så ser det ut som fingeravtryck eller nått skit som sitter på glaset mitt i. längs kanterna framförallt. kanske påverkar

Tror inte att det påverkar iof, kan du inte visa ett utsnitt i 100 % av en bild? Då från mitten av bilden med kameran på stativ.
 
Hmm, den är ju krympt till 1024, inte 1500? Eller?

Svårt att säga, men jag tycker ändå det ser bra ut på utsnittsbilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.