Annons

Oskarpa RAW-bilder i Lightroom och Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar och kommentarer!

jag tror jag förstår. jag har använt lightroom som lite allt i allo. dvs bla för att enbart kolla på mina bilder. när jag då testade adcsee såg jag att preview bilderna blev skarpare och undrade varför. men man kan tydligen inte jämföra bilderna så utan måste jämföra hur slutbilden (ex konverterad jpg) blir i resp program om man ska jämföra nåt.

tack!
/joel
 
Tack för alla svar och kommentarer!

jag tror jag förstår. jag har använt lightroom som lite allt i allo. dvs bla för att enbart kolla på mina bilder. när jag då testade adcsee såg jag att preview bilderna blev skarpare och undrade varför. men man kan tydligen inte jämföra bilderna så utan måste jämföra hur slutbilden (ex konverterad jpg) blir i resp program om man ska jämföra nåt.

tack!
/joel

precis och dit hör bla uppskärpning, inlagda parametrar för visning etc.
 
LR har ingen bra RAW-konverterare.

Deras målgrupp är väl mer konsument?

Själv kör jag NX2, klumpigt och buggigt men SKARPT.

Du kan inte jämföra 2 rawkonverterare, en som är optimerad för bara NEF och en generell för alla kameror.
Lite svår att körna CR2 eller andra filer genom NX2
 
Ola: Jag tar av hatten för dina upplysningar Ola, jag hade ingen aning. Som nikonanvändare tänker jag testa NX2 - antar att det finns trials.

Mikael Sundberg: tack för underhållningen, men det blev ju för galet. Korkat att spotta i motvind. ;-)

Jag tog precis upp samma bild i NX2 och LR. Eftersom som bildbyrån jag jobbar med är kinkig med artifakter kan jag inte brusreducera eller skärpa mer än en aning och om man vill kunna dra lite i kurvorna är det helt enkelt bäst att inte skärpa eller brusreducera alls. Så när jag jämför bilderna får NX2 bilden bättre skärpa och faktiskt bättre färg. Speciellt för motljusbilder/nattbilder. Previewbilden som visas under tiden bilden laddar i LR är rätt men den laddade bilden har inte samma sting, den ser lite matt ut. Antagligen lite svagare färg men om man ökar färgmättnaden blir det inte samma sak. Det går säkert att fixa med någon profil. Skärpan är inte 100% jämfört med NX2.

LR är ett fantastiskt program och för att inte uppröra en viss person tar jag tillbaka min kommentar om målgrupp som baserats på Adobes marknadsföring. Jag har kört LR jättemycket och det var med sorg jag bytte till NX2 pga arbetsflödet som är så bra i LR. Kvaliten fick gå först.

View NX har samma raw-konverterare och den är gratis. NX2 har jag för mig finns i trialversion för en månad.
 
Det finns många som hävdar att Canons egen programvara, DPP, är det bästa för den kameran också. Jag tycker inte att det är konstigt om tillverkaren själv vet bäst hur dom egna bilderna ska behandlas för att få ut bästa resultat. Jag använder ändå inte DPP därför att jag gillar arbetsflödet bättre i LR/PS, och jag ser inte tillräckligt stor skillnad i slutresultatet för att det för min del ska vara värt att jobba med ett användargränssnitt jag inte trivs med. Tredjepartarna lär sig också vartefter, med varje uppdatering hittills så har LR gjort stora framsteg och det finns väl inget som säger att inte Adobe kan trimma råkonverteringen ännu lite till. Orkar man så kan man ju också använda flera verktyg, om man lär sig vilka bilder som tjänar på att behandlas i respektive program.
 
Jag lyckas iallafall inte få bättre bilder med DPP än vad jag får med LR/PS.

Det gamla vanliga visan brukar vara att folk tycker att kamerans jpeg-fil är referens och då uppfattar de kameratillverkarens egen raw-konverterare som riktigare eftersom bilden med default-inställningar mer ser ut som jpeg-bilden.
 
Jag tog precis upp samma bild i NX2 och LR. Eftersom som bildbyrån jag jobbar med är kinkig med artifakter kan jag inte brusreducera eller skärpa mer än en aning och om man vill kunna dra lite i kurvorna är det helt enkelt bäst att inte skärpa eller brusreducera alls. Så när jag jämför bilderna får NX2 bilden bättre skärpa och faktiskt bättre färg. Speciellt för motljusbilder/nattbilder. Previewbilden som visas under tiden bilden laddar i LR är rätt men den laddade bilden har inte samma sting, den ser lite matt ut. Antagligen lite svagare färg men om man ökar färgmättnaden blir det inte samma sak. Det går säkert att fixa med någon profil. Skärpan är inte 100% jämfört med NX2.

LR är ett fantastiskt program och för att inte uppröra en viss person tar jag tillbaka min kommentar om målgrupp som baserats på Adobes marknadsföring. Jag har kört LR jättemycket och det var med sorg jag bytte till NX2 pga arbetsflödet som är så bra i LR. Kvaliten fick gå först.

View NX har samma raw-konverterare och den är gratis. NX2 har jag för mig finns i trialversion för en månad.

Den bild du först ser som Preview i LR 3 är den JPEG bild som är inbäddad i Raw-filen. Den är alltså påverkad av dina kamerainställningar.
 
Exakt. Det där tyder nog på att Ola inte riktigt behärskar hur LR fungerar fullt ut. Och dessutom använder jpeg-filen som referens.
 
Om man gillar jpg bilden man ser i kamerans display, eller i previewfönstret i LR, så finns det ingen anledning att gå omvägen via RAW / LR / NX2 / DPP / PS eller något annat. Ställ kameran i läge JPG Fine och använd bilderna så som dom är. Det ni inte vet kommer ni inte att ha ont av. Om ni vill ha ut lite mer ur bilderna så gå den lite längre vägen. Men både PS och LR käns lite "tårta på tårta". NX2 är för tungarbetat för att vara värt den lilla förbättring som det der gentemot PS CS5.
 
Jag tog precis upp samma bild i NX2 och LR. Eftersom som bildbyrån jag jobbar med är kinkig med artifakter kan jag inte brusreducera eller skärpa mer än en aning och om man vill kunna dra lite i kurvorna är det helt enkelt bäst att inte skärpa eller brusreducera alls. Så när jag jämför bilderna får NX2 bilden bättre skärpa och faktiskt bättre färg. Speciellt för motljusbilder/nattbilder. Previewbilden som visas under tiden bilden laddar i LR är rätt men den laddade bilden har inte samma sting, den ser lite matt ut. Antagligen lite svagare färg men om man ökar färgmättnaden blir det inte samma sak. Det går säkert att fixa med någon profil. Skärpan är inte 100% jämfört med NX2.

LR är ett fantastiskt program och för att inte uppröra en viss person tar jag tillbaka min kommentar om målgrupp som baserats på Adobes marknadsföring. Jag har kört LR jättemycket och det var med sorg jag bytte till NX2 pga arbetsflödet som är så bra i LR. Kvaliten fick gå först.

View NX har samma raw-konverterare och den är gratis. NX2 har jag för mig finns i trialversion för en månad.

Vilken bildbyrå jobbar du med?
 
Så när jag jämför bilderna får NX2 bilden bättre skärpa och faktiskt bättre färg. Speciellt för motljusbilder/nattbilder. Previewbilden som visas under tiden bilden laddar i LR är rätt men den laddade bilden har inte samma sting, den ser lite matt ut. Antagligen lite svagare färg men om man ökar färgmättnaden blir det inte samma sak. Det går säkert att fixa med någon profil. Skärpan är inte 100% jämfört med NX2.

Av nyfikenhet, vilken version av Lightroom använde du? (Det är väldigt(!) stor skillnad mellan version 2 och 3 när det gäller möjligheterna till brusreducering och detaljskärpa.)

Det första Lightroom visar, och som enligt din uppfattning har korrekt färg, är den inbäddade jpeg-bilden och som har den profil du har valt i kameran.

Det som händer sen är att Lightroom skapar en egen visningsbild utifrån bildens rådata, den renderas utifrån de inställningar du har satt som standard (default) i Lightroom. Som du säkert redan vet skiljer sig Lightrooms tolkning av rådatat ganska mycket från kamerans egen tolkning, därav olikheterna mellan den "första" tillfälliga visning mot den senare "permanenta" tumnageln.

Det tråkiga är nu att det inte finns en korrekt tolkning och därmed saknar vi facit för uppgiften, det här är en ganska jobbig insikt för många som använder råformat för första gången. Det blir således något du antingen gillar, det vill säga om du föredrar Lightrooms tolkning, eller hatar, då du har att kämpa med Lightrooms profiler för att få en tolkning som överensstämmer med kamerans egen (Adobe skickar dock med ett par färdiga profiler som mer skall efterlikna Nikons egna).

Ytterligare en felkälla som möjligen kan förstärka skillnaderna mellan den "tillfälliga" och den "permanenta" tumnageln är att du har olika färgrymd i kameran (för den inbäddade bilden) och i Lightroom.

Till sist, Adobes grundinställning är att ta med så mycket information i bilden som möjligt (Automatisk Toning). Detta innebär ofta att bilderna känns platta och saknar sting, det är avsiktligt för att vi skall ha ett så bra negativ att utgå från som möjligt. När du sedan justerar bilden handlar mycket om att skapa en "tryckbar" kopia genom att reducera informationen för att anpassa motivets vitbalans, kontrast, mättnad, nyans och skärpa (arbetsgången är att börja uppifrån och gå nedåt i Framkalla modulen). När du har gjort detta kan du spara justeringarna (eller delar av) som en egen profil som du kan använda automatiskt på efterföljande bilder.

Tillverkarnas egna råkonverterare är vanligen optimerade för att få en "tryckbar" kopia direkt, och använder därför en standardprofil som kastar bort en hel del information för att få den efterfrågade stunsen i bilden direkt. Sedan kan du backa tillbaka ytterligare information om du så vill och om informationen finns (alltså den direkta motsatsen till Adobes tankesätt).

Gillar du det sistnämnda tankesättet bättre skall du direkt ändra Förinställningarna för Standardframkallning till att inte använda Automatiska Tonjusteringar (Redigera -> Inställningar -> Förinställningar), välj sedan den förinställning som du tycker är lämplig (Allmän -Hål eller Allmän - Nollad) och den kamerakallibreringprofil (eg. Camera Standard) som matchar dina val i kameran. Både förinställningarna och profilen kan du sedan justera efter tycke och smak och därefter använda som standard i fortsättningen.

Det låter naturligtvis ganska krångligt för nybörjare (och de ät det) men det är mestadels ett engångsarbete, som du itererar ett par gånger tills du hittar något som ger snarlikt resultat som tillverkarens egen råkonverterare (eller hellre ett ännu bättre resultat). Att ändra tankesätt kan ibland vara lättare och resultatet blir inte nödvändigtvis samma utan bättre, arbetssättet med automatisk toning strävar ju efter att utnyttja informationen i varje råbild maximalt.
 
Exakt. Det där tyder nog på att Ola inte riktigt behärskar hur LR fungerar fullt ut. Och dessutom använder jpeg-filen som referens.

Varför är det fel att använda JPEG-filen som referens? Den ser bra ut samt ligger väldigt nära vad som NX2 visar.

Varför är det jag som saknar kunskap och inte Adobe när bilden inte blir lika bra som med Nikons produkter?
 
Om man gillar jpg bilden man ser i kamerans display, eller i previewfönstret i LR, så finns det ingen anledning att gå omvägen via RAW / LR / NX2 / DPP / PS eller något annat. Ställ kameran i läge JPG Fine och använd bilderna så som dom är. Det ni inte vet kommer ni inte att ha ont av. Om ni vill ha ut lite mer ur bilderna så gå den lite längre vägen. Men både PS och LR käns lite "tårta på tårta". NX2 är för tungarbetat för att vara värt den lilla förbättring som det der gentemot PS CS5.

Jag använder bara NX2 för raw-konverteringen. Sen byter jag direkt till PS.

Att gå direkt till jpeg var lite konstigt förslag, då kan man ju inte bildbehandla alls, det är alldeles för få bitar.
 
Varför är det fel att använda JPEG-filen som referens? Den ser bra ut samt ligger väldigt nära vad som NX2 visar.

Varför är det jag som saknar kunskap och inte Adobe när bilden inte blir lika bra som med Nikons produkter?

Det är inget fel att använda jpeg-filen som referens om man gillar den, men det blir fel när man som du försöker hävda att det är den korrekta tolkningen och då dissar andra konverterare som tolkar bilden annorlunda.

Läs Saras långa inlägg!
 
Vad som är "bra" är ju rätt subjektivt, Adobe kan väl inte lastas för att olika personer har olika bildseende eller gillar en defaultinställning eller en arbetsmetod bättre än en annan. :)

Gör som Sara beskriver, ställ in din egen defaultinställning så att förhandsvisningen av bilderna ser mer ut som du vill själv.
 
Att gå direkt till jpeg var lite konstigt förslag, då kan man ju inte bildbehandla alls, det är alldeles för få bitar.

Det är sådana påståenden som gör att myten om att det enda som går att bildbehandla är råformat hålls vid liv.

Jag frilansar som retucshör åt reklambyråer, kosmetikaföretag etc. Det är omöjligt att göra den typen av bildbehandling i råformat. Istället används TIFF, PSD eller i sämsta fall Jpeg. Allt i 8-bitars. På ett kosmetikaföretag där jag var inhyrd jobbade man dessutom i CMYK-läge (vilket jag tyckte var väldigt konstigt). Men att påstå att Jpeg inte går att bildbehandla sänder felaktiga signaler för nybörjare som hänger på den här sidan.
 
Senast ändrad:
Det är sådana påståenden som gör att myten om att det enda som går att bildbehandla är råformat hålls vid liv.

Ok, det var för kategoriskt. 8 bitar är svårare och har färre marginaler än 14 raw eller 16 bitar tiff.

(känns bandning i den blå himlen igen?)

Bildbyråernas kunder jobbar ju med jpeg så det går ju bevisligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.