ANNONS
Annons

oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bara att börja om från början=( Knäckande!

Låt inte lite motgångar förstöra nöjet!

Jag föreslår att du läser lite i kamerans manual. Ta några sidor då och då. Studera speciellt avsnitten om fokusmetoder och val av fokuspunkter.

Fota testbilder i kontrollerade förhållande, stillastående motiv så som flaskor, mjölkpaket osv. Ta upp bilderna i datorn, försök förstå hur slutartider, bländare och ISO hänger ihop och vilka effekter de får.

Läs artiklarna här på fotosidan, tror de heter Fotoskolan.

Läs manualen igen, testa mer. Det kommer att klarna!

Tack för hjälpen, nu ska jag börja om steg för steg. Roligt meden sådan uppslutning. hoppas jag också kan hjälpa någon stackare i framtiden=)Daniel

Jag kan bara ge ett råd - skaka inte kameran håll den stilla och krama avtryckaren, rycke inte av bilden stanna kvar i samma position med kameran. Sedan måste man på en enkel kamera ställa in motivet i mitten för det är där kameran mäter sin focuspunkt. Fixar du det så kan du sedan lära dig mer teknik. Min erfarenhet är att en lätt kamera skakar man mycket lättare, den tyngre håller man i ett fastare grepp.

Har du sedan snabb slutartid hinner inte bilden få in så många skakingar. Aldrig mindre slutartid än vad du har brännvidden. Om du tar 1/30 på en brännvidd på 50-80 får du garanterat en suddig bild utan stativ. En tummregel är också att rörelse i bilden, människor mm inte långsammare än 1/125 för att få bort rörelseoskärpan.

Senast ändrad:
Ser att en upprepning är nödvandigt, det var väldigt dåligt skrivet.

Jag skulle vilja komma åt bildinfo på mina redan tagna bilder, så som iso, slutartid osv. Finns den infon kvar hos bilden när den är sparad som en jpg-fil?

sedan måste man på en enkel kamera ställa in motivet i mitten för det är där kameran mäter sin focuspunkt.

Dett är inte helt korrekt enligt min erfarenhet. Samtliga mina kameror (2 system och ett antal kompakter) har möjlighet att sätta fokus på en annan punkt än mitt i bilden.

Daniel har en 400D och där kan han själv ställa in vilken fokuspunkt som skall användas.

Ett problem kan vara att när man använder en 400D i helautomatisk läge - "gröna rutan" - så är alla fokuspunkter aktiva, vilket lätt kan leda till att man sätter fokusen på en annan plats än där man önskar.

Samma sak om man har kameran i P/Av/Tv/M default inställningen är att alla fokuspunkterna är aktiva.

Enklast är oftast att slå över till att bara använda den centrala fokuspunkten. Då får man fokus "där man siktar" vilket oftast är en fördel när man lär sig hantera kameran.

Ser att en upprepning är nödvandigt, det var väldigt dåligt skrivet.

Jag skulle vilja komma åt bildinfo på mina redan tagna bilder, så som iso, slutartid osv. Finns den infon kvar hos bilden när den är sparad som en jpg-fil?

Ja den informationen sparas av kameran, den så kallade EXIF-datan.

Du kan se den genom att högerklicka filen, välja egenkskaper och sedan information (gäller Windows).

Bättre är dock att använda någon form av bildbehandlingsprogram. Canon skickar med en hel del programvara som gör det enkelt att se vilka inställningar du hade.

Daniel - ja, det finns den, om inte något av programmen du använt "på vägen dit" med vilje har tagit bort dem.

Om du tittar i ett bildprogram som t.ex ACDSee eller FastStone (mycket bra svenskt gratisprogram!) så kan man plocka fram dessa uppgifter i efterhand - eller t.o.m välja att ha dem synliga bredvid det foto man valt alltid.

Dubbelpost med Anders... :)

Nåja, skullebara tillägga att vissa saker, som t.ex blixtkompensering, vald kontrast, vald fokuspunkt osv kan antagligen bara läsas av ett program som din kameratillverkare har släppt. Detta ingår inte i "standarden" för EXIF-information eftersom det kan skilja sig i teknikaliteter mellan olika kameror eller märken. Man lämnar alltså en speciellt avdelad plats i filen åt tillverkaren, där kameran kan skriva "proprietär", dvs, icke allmän, information.

Har du en Nikon är det ViewNX, har du en Canon är det DPP osv, osv...

Jag föreslår att du läser lite i kamerans manual. Ta några sidor då och då. Studera speciellt avsnitten om fokusmetoder och val av fokuspunkter.

Läs artiklarna här på fotosidan, ... Fotoskolan.

Läs manualen igen, testa mer.

Alldeles för mycket råd och hjälp i olika riktningar (om än välmenade). Själv skulle jag bli snurrig i huvudet av alla olika instruktioner.

Råden AFJ (och några andra) ger, är vad jag skulle rekommendera för förståelse i ett lite längre perspektiv. Alltså: Grunderna i fotografering och Manualen. Det är i alla fall min uppfattning.

Sluta att ge en massa onödiga tips innan frågeställaren vet vad som är fel!

1 Ställ in mitt punkten
2. Fotografera av testkartan på lite olika avstånd (fokusera på mittlinjen) Ställ in kameran på M välj 1/250 s och största bländaröppning 100 ISO och den inbyggda blixten samt fota av kartan i 45 graders vinkel enligt instruktioner - Gör du så är det omöjligt att misslyckas med ditt test.
3 Kolla i inzommat läge (100%) var det är skarpast.

Svårare än så är det inte att kolla om det är fel på fokusautomatiken.

När man gjort detta kan man sedan gå vidare med olika tips som att lära sig använda rätt exponeringstid, se till att bilderna är tillräckligt skärpta osv.

Läs ordrentligt innan du kritiserar.

Nu var detta inte om skärpan utan om att han inte kunde öppna RAW i Elements. Så detta var ett sätt för honom att använda RAW om han inte vill uppgradera till nyare Elements.

Om varför det blev oskärpa hade inte med mitt svar att göra. Det får andra "experter" avgöra.

Är det elements daniel har? Jag har Elements 4 som följde med datorn när jag köpte den. Jag kunde inte heller öppna mina raw-filer. Jag laddade ner ny adobe raw från internet och lade den i elements, och vips kunde jag öppna rawfiler från min kamera. Enkelt och gratis. Dock passar inte allra nyaste adobe raw till elements 4, men har man tur funkar föregående version.

Daniel, är det Photoshop elements 4 du har? I så fall kan jag peka ut här i forumet hur man gör.

ja det har jag. Skulle uppskatta att kunna utnyttja raw!

Jag har varigt ute och fotat på förmiddan idag. (med ett nytt objektiv) och nu fungerar det bra. framför allt svarar kaneran på olika inst. det gjorde inte med det förra, pga trasig autofokus. Därav min hopplöshet. Tack för alla tips allihop!

När jag tittar så är senaste versionen av Camera Raw som passar till Elements 4 har versionsnummer 3.7

Då får vi hoppas att den förstår rawformatet som kommer ur Canon 400D.
Adobe Camera raw 3.7 finns på
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3582

Nerladdningsknappen finns på en liten bit ner på sidan, (inte den till höger).

Instruktioner på engelska finns på samma sida. Annars är det i korthet för Adobe Photoshop Elements 4.0:

Unzippa den nerladdade filen.
Stäng av Photoshop Elements
Navigera till Program Files\Adobe\Photoshop Elements 4.0\Plug-Ins\File Formats

Stämmer inte sökvägen, gör en sökning i programmappen efter Camera Raw.8bi och kontrollera om den du hittar verkar sannolik (med ledning av ovan sökväg).

Flytta originalfilen Camera Raw.8bi till ett säkert ställe i fall du tvingas byta tillbaka.

Kopiera den nya Camera Raw.8bi som du laddat ner, till samma plats som den gamla låg.

Starta Photoshop Elements och hoppas att din kameramodell stöds av Camera Raw 3.7.

Gör den inte det, börja spara till nya Elements 7, runt en tusenlapp om jag gissar rätt. Det har hänt en hel del sen 4.

Edit: När jag googlar verkar det som Canon EOS 400D funkar i Camera Raw 3.6

ja det har jag. Skulle uppskatta att kunna utnyttja raw!

Jag har varigt ute och fotat på förmiddan idag. (med ett nytt objektiv) och nu fungerar det bra. framför allt svarar kaneran på olika inst. det gjorde inte med det förra, pga trasig autofokus. Därav min hopplöshet. Tack för alla tips allihop!

Okej vad bra, tre sidor råd och nu är du nöjd! Visa gärna en bild om du har lust som inte är tagen med blixt på en ickeuppstoppad häst i ett mörkt stall. Får du örnskärpa? Det ska du kunna få, speciellt på lägre brännvidder med det objektiv du antagligen använder.

Inte världens bästa formulering kanske men jag menar att han (nu när han är nöjd) gärna får visa en bild tagen under lite mer kontrollerbara förutsättningar än vad som är möjligt med motivet(-n) i bifogad bild #2 (häst, blixt, mörkt stall).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar