Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Oskarpa bilder på datorn
- Trådstartare tropico
- Start datum
oyegie
Aktiv medlem
Hej har märkt att alla mina bilder är perfekt skarpa på kameran, men på datorn är dem mycket suddigare och fulare. Det är så med alla datorer jag testat, så vad gör jag för fel? Fotar i RAW och största storleken, d3100 och 50 1,8 (fotar oftast i 1,8- om det hjälper).
Du får kanske skärpa till bilderna med nån oskarp mask eller liknande och sen ska man helst blända ner några steg och inte köra fullt öppet.
Sen kan du ju knappast jämföra kamerans skärm med en stor datorskärm.
Hur bedömer du bilderna på datorn,kör du med 100% storlek?
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Den bild som visas på kamerans LCD är en tumnagel jpeg skapad av kameran. Den är ofta väldigt färgmättad och har hög kontrast.
När du sedan tar in RAW bilden i datorn så tolkas den väldigt neutralt för att ge dig maximalt med utrymme för justeringar. Detta kan upplevas som att bilden är färglös och platt. Men tanken är att du ska lägga på dina egna justeringar, dvs öka färgmättnad och kontrast om det är det du är ute efter, eller kanske dra ned kontrasten ytterligare och byta till svartvitt.
Detta är alltså fullt naturligt och avsikten med de båda bilderna. Du är inte den första att fråga och säkerligen inte den sista
När du sedan tar in RAW bilden i datorn så tolkas den väldigt neutralt för att ge dig maximalt med utrymme för justeringar. Detta kan upplevas som att bilden är färglös och platt. Men tanken är att du ska lägga på dina egna justeringar, dvs öka färgmättnad och kontrast om det är det du är ute efter, eller kanske dra ned kontrasten ytterligare och byta till svartvitt.
Detta är alltså fullt naturligt och avsikten med de båda bilderna. Du är inte den första att fråga och säkerligen inte den sista
Scratchen
Aktiv medlem
Hej har märkt att alla mina bilder är perfekt skarpa på kameran, men på datorn är dem mycket suddigare och fulare. Det är så med alla datorer jag testat, så vad gör jag för fel? Fotar i RAW och största storleken, d3100 och 50 1,8 (fotar oftast i 1,8- om det hjälper).
Hur framkallar du raw-filen?
AFJ
Aktiv medlem
Jag skulle bli mycket förvånad om ditt 50/1.8 är "perfket skarpt" redan på största bländaren. Sannolikt krävs det att du bländare ner något för att få maximal skärpa.
Att du inte ser oskärpan på kamerans display beror sannolikt på att bilden är så nedskalad så att du inte kan se oskärpan.
På en kamera eller mobiltelefons display ser alla bilder bättre ut än vad de gör om du studerar dem i full upplösning på en datorskärm.
Sedan är det som redan påpekats så att en RAW-fil kan kräva en del efterbehandling för att bli optimal, men jag gissar att du kommer se liknande skillnader mellan display och dator även om du fotar i JPG.