Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskarpa bilder, kamera eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

fantasi

Medlem
Hej,
I torsdags fick jag min eos 350d med ett sigma 28-300 objektiv. Har tagit många bilder med den nu men väldigt få blir skarpa. Jag har tagit med alla möjliga olika inställningar och både autofocus och manuell. I sökaren ser det jättebra och skarpt ut men när jag tar in dem i datorn är de oskarpa.
Det är både i inzoomat och utzoomat läge, inne och ute.

Är det kameran, objektivet eller mig det är fel på? Behöver verkligen hjälp, ska resa väg imorgon och vill gärna kunna ta lite bilder.

//Camilla
 
har du bara ett objektiv att testa med?

har du kollat dioptriratten så den inte är skrvad? då ser du skarpt i sökaren med resultatet blir oskarpt.

har du rätt slutartider? så du itne får rörelse oskärpa?

sätt upp en tidning på en vägg och plåta den rakt på eller tanka hem ett fokus test papper från internet men skala på. Då ser du ganska omgående omd et är fel på utrustningen elelr dig själv.
 
tack för ett snabbt svar!

Vart hittar jag den ratten?

Jag har haft bra slutartider, men tycker inte att detta gjort någon större skillnad...
Ska testa tidningen!
 
ratetn har du på höger sida om sökaren, en liten liten ratt med en liten vit prick som 0 värde.. på ratten sitter små ränder, men det skall finnas en blank yta som inte har en rand, den skall sitta rakt för den vita punkten elelr strecket
 
Den stod fel och nu när jag provar ser det bättre ut! Tack så jättemycket!

Ska gå ut och ta lite bilder och se hur det blir..

Tyvärr har jag inte möjlighet att testa det på en annan kamera, ser att du, mikael har ett likadant objektiv. Du har aldrig haft några problem med det?
 
Tiden??

fantasi skrev:
Hej,
.... Jag har tagit med alla möjliga olika inställningar och både autofocus och manuell. I sökaren ser det jättebra och skarpt ut men när jag tar in dem i datorn är de oskarpa.
Det är både i inzoomat och utzoomat läge, inne och ute.

//Camilla

Vilka tider tar du på? Kom ihåg regeln "ett genom brännvidden" dvs på 100mm skall tiden vara kortare än 1/100 del sekund, på 200mm kortare än 1/200 del osv. Och på 350D motsvarar 100mm 160mm så det är kortare än 1/160 sekund som gäller.
Dvs du måste ha kort slutartid så du inte får skakningsoskärpa.
Sedan om också motivet rör sig; då måste du ha tillräckligt kort tid för att inte få rörelseoskärpa. Typiskt för djur ca 1/200 del sekund eller kortare. För bilar gärna neråt 1/500 del.

Lägg gärna upp någon bild så kan vi titta på den och kanske bättre se vad som är galet.

/tibor
 
Tar du bilderna i Raw eller Jpg?
Raw filerna måste skärpas i efterhand.
Hur är kameran inställd på Jpg,där kan du bestämma hur mycket kameran ska skärpa själv.
Vill du inte pilla i tex Photoshop efteråt,så får du nog ställa in att kameran skärper hårdare.

Prova att skärpa i datorn efteråt,du kommer bli förvånad hur skarpt det kan bli
 
Jag har inte fått nån svensk manual så det går lite trögt såhär i början. Undrar, var ändrar man vilket format den ska spara i och hur skarpa dem ska va?
 
Har inte haft något problem med mitt Sigma 28-300 objektiv, men har däremot konstaterat att autofokusen inte jobbar om det är helt utdreaget.

/Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.