Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

BiNo

Aktiv medlem
Nån som vet varför det blir sån oskärpa på bilderna man lägger in? När jag trycker på orginalformat ser det okej ut. Lite tråkigt tycker jag.

Gör du dina bilder i 600 pixlar på längsta sidan då? Annars skalar FS ned och du förlorar lite skärpa.

Provat igen

Nu har jag provat att lagt in min sista bild igen, men fortfarande oskärpa.
Mao ska jag alltså göra bilden exakt 600 pix för att få den bra?

Länka gärna till bilden i fråga. Nej du behöver inte göra den exakt 600 pixlar.. är den mindre än så blir den som den är, men om den är större så skalas den ned.

Vet inte vad du har för kamera, men oskarp mask förutsätter jag att du använder?

En lagom inställning för fotosidan borde ligga runt Mängd:100% Pixlar:0,4 Tröskelvärde:0 i Photoshop.

Jag la upp en bild som var 1024 pixlar på längsta sidan, och när den skalades ner så blev det en markant försämring av kvaliteten. Bland annat så blev kanterna taggiga (alias?). Så jag laddade upp den igen, fast då längsta sidan var 900 pixlar, och det funkade mycket bättre. Så min slutsats är att bilder som kan skalas ner i jämna steg funkar hyffsat.

Jag förstår faktiskt fortfarande inte hur man ska göra för att få en bilden att se ut som den gör i verkligheten, jag har även provat att lägga ut en bild på bara 350 pix, men då förstorar tydligen fs bilden så den blir suddig..:-(

Bilderna förstoras aldrig. Om du vill får du gärna e-posta mig ett exempel på en bild som du tycker ser sämre ut på fotosidan än i original så kan jag ta en titt på den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar