Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskärpa vid 1/500 !

Produkter
(logga in för att koppla)
Love hade två fina länkar i ärendet. Jag lägger till ytterligare en till en tråd på Photo.Net där jag postade bilderna från mitt experiment.

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00CZZW

Jag tror inte man ska vara så rädd att försöka, risken att något ska skadas är så vitt jag vet inte större än när jag ansluter mina studioblixtar till D70:n och det har jag gjort mer än en gång. (Någon kameratekniker får gärna berätta om det är helt galet att göra så här.) Man ska bara vara uppmärksam på att man förlorar allt det underbara som heter TTL och normalt gör livet lättare för fotografer som har bråttom och lite kontroll på hur miljön omkring oss ser ut.

Ekan skrev:
Äntligen börjar denna tråd leda nån vart...
Objektivet... Här kan det alltså finnas en bov i "dramat"
Jesper... Exakt vad har du använt för kamera och objektiv, samt vilken bländare, till dina bägge bilder?
Kan man få flera hundra hästkrafter (bilen) skarp ska det för sjuttsingen inte vara några problem men EN hästkraft!!!
Hur gör du med skarpt solljus när du fotar snabba bilar?

Har tyvärr haft strömavbrott och sedan fanns det inte tid att svara. Men många har ju svarat redan. Men jag använder en 1D MKII, som är Canons snabbaste modell, kameran är ett verktyg för mig och utan verktyg kan man ju inte jobba ;)
Sen har jag en del olika objektiv. Just det som jag använde till exempelbilderna tillhör det tyngre artilleriet (kostar en vänsterarm typ) men som kameran - ett verktyg. 500mm bländare f/4 har jag använt vid porsche-bilden och runt f5.6-6.3 vid panoreringsbilden. Men det spelar inte så stor roll i sammanhanget då det är slutartiden som är viktig. Men det går alltså att få skarpa bilder med långsammare tider om man panorerar.

Just utrustningen spelar en viss roll, men långt ifrån allt. Som jag ser det så är slutartiden boven i dramat. Hästen hade blivit skarpare med rätt panoreringshastighet och gärna då i kombination med följande AF. Resultatet hade blivit att hindret istället hade blivit lite oskarpt. Nu kan jag inte Nikon sådär vidare, men jag antar att även SB-800 har high-speed läge, Canon kallar det för FP-blixt, där man kan få blixten att synka på en kortare slutartid än kamerans blixtsynk. Men effekten sjunker och det är inte säkert att den räcker så långt som du behöver. Hurvida din D50 klarar kort synktid får någon annan svara på om de inte gjort så redan.

Starkt solljus är alltid problem, speciellt om motivet gömmer sig under en keps. Man kan fuska lite genom att i efterhand lyfta upp skuggorna lite. T.ex. i photoshop finns Highlights and shadows-funktionen. Jag använder inte blixt, men så försöker jag i största utsträckning att undvika gassande sol ;)

1000del f8 1/4 styrka på blixten

för enkelheten skull

befintliga ljuset är 1/500 del sek f11
avståndet 5 meter

om vi vill ha 1/1000 del får vi köra f8

för att belysa motivet fullt med blixt
f8 5meter behöver vi en blixt med ledtal 40
jag tippar att sb800 är ungefär så stark

ledtal brukar anges för iso100
och eftersom d50 har iso200 som lägsta känslighet
räcker det med halv effekt på blixten.
sen vill du inte ha för mycket blixt det är ju frågan om upplättningsblixt så 1/4 dels effekt
kunde nog vara lagom

tejpa blixten, kör den manuellt på 1/4 effekt (eller hitta en icke nikonblixt
med ledtal 20)
om du vill köra 1/2000del får du välja f 5,6
och i det fallet köra blixten på 1/8 effekt.

---
Det finns gott om felkällor, ledtalet för blixten
brukar vara aningen optimistiskt (tillverkaren räknar med studs från väggar tak)
Avståndet är inte lätt att bestämma exakt.
Det finns en anledning till att man använder
x-ttl teknik. Men en upplättningsblixt är inte lika kritiskt att den blir helt rätt.

Själv har jag synkat d50 på 1/1000 del med studioblixtar. Men dessa hann inte ge ifrån sig
full effekt på 1/1000 sek. Kamerablixtar brukar dock vara väldigt snabba så sb800 ska säker ge ifrån sig tillräckligt med effekt på 1/1000 dels sekund.

Lycka till

Tusen tack Jesper!

Visst är kameran ett verktyg. Och uppenbart behöver jag bättre sådana också vad det lider.
Ringde till Nikon. Det finns kortare synktid...och highspeedläge kompatibelt med D200 och proffskamrorna... ja ja...

Nu får jag plugga in instruktionsböckerna till min D70 och D50 (hatar teknik) men tydligen ett nödvändigt ont! Lära mig använda befintlig utrustning maximalt...
Ska ringa en hästhoppande vän och fråga om jag får träna panorering, och andra lösningar som framkommit här i tråden, på hennes träningspass...:)

Starkt solljus får jag leva med...Är det tävlingsdag så blir det det ljuset som råder! Får försöka få den rätt på och ljusa upp i PS efteråt, vilket jag gjort nu också. Normalt använder jag inte heller blixt, ett nödvändigt ont, men fick den dåliga "snilleblixten" på sista tävlingen i helgen...

Tack till dig också Jaan! Ska testa detta på min vän, då det finns tid och inga prestationskrav...

Tråden känns redan skapligt mättad, men jag går in på överkursen och kanske förvirrar, spårar ur lite och krånglar till allt. Men jag kör mitt gamla mantra om blixtar...

Det är blixtens brinntid som är mest spännande när man vill frysa rörelser, inte kamerans synktid.

En kort synktid är bra, men huvudsyftet är inte att frysa rörelser - utan att stänga ute det befintliga ljuset.

När man plåtar med blixt kan man säga att slutartiden bara styr hur bakgruden ska exponeras. Huvudmotivet (i det här fallet kallat "hästen") belyses av blixten och då är slutartiden ganska ointressant. Eftersom hästen inte får tillräckligt med befintligt ljus för att exponeras ordentligt är det blixten som står för ljuset och fryser rörelsen.

Även om slutartiden är 1/500 så brinner blixten i regel mycket snabbare och fryser därmed rörelsen bättre. Använd kamerans kortaste synktid och justera bländaren för att styra mängden blixt- och befintligt ljus.

Systemblixtarnas highspeed-läge hjälper inte till att frysa rörelser. Det läget fungerar mer som fastljus (en lampa alltså) där blixten (i princip) lyser under hela exponeringen.

Mycket babbel, och om du redan gäspar, kan du sluta läsa här... ;)

Det svåra är att få fason på ljuset så att det blir snyggt. Då är nästa steg att flytta blixten från kameran. Blixtens standardplacering är den största boven när det gäller fula blixtbilder.

Nu börjar det bli lite krångligt och kosta mycket pengar. Ett par bra radiosändare för att styra blixten går på flera tusen. Det finns säkert billigare om man letar. Dessutom bör du placera blixten i banan, helst brevid det hinder du vill plåta.

Det fina är att ljuset blir snyggare och eftersom blixten är närmare motivet behöver du mindre effekt och får således en ännu kortare brinntid. Och det är det vi är ute efter.

Jösses, det här går att grotta i hur mycket som helst. Jag ger mig här. Fråga om ngt känns snurrigt... ;)

Men, men, med en bra uppfattning om vad man vill, lite kunskap om blixtfoto och skaplig utrustning kan man vända det otäcka mitt-på-dagen-ljuset till någon riktigt användbart - en extra jättelampa.

men ett problem i just detta fallet är ju att det naturliga ljuset är hyfsat starkt, sâ ljuset som âterspeglas frân hästen fortsätter att exponera även efter att blixten lyst färdigt, detta bidrar till rörelseoskärpan.

Gunnar D skrev:
men ett problem i just detta fallet är ju att det naturliga ljuset är hyfsat starkt, sâ ljuset som âterspeglas frân hästen fortsätter att exponera även efter att blixten lyst färdigt, detta bidrar till rörelseoskärpan.

Det där är mer en teoretisk disskussion, i praktiken kommer blixljuset ha övertag och upplevelsen blir en skarp kuse. Det gäller bara att ha tillräckligt med tjong i blixten och så får man blända ner lite extra.

Den här bilden har noll och inget med hästar eller den önskade effekten att göra. Men den är gjord fullt i dagsljus och illustrarar hur man kan stänga ute ljuset om blixten är strak nog.

EDIT Rättade till ett litet syftningsfel...

Senast ändrad:
Jo, men Magnus, där är ju blixten placerad i modellens omdelbara närhet. Om man tittar på Elisbeths bilder så ser man ganska snabbt att det hade krävts en blixt á la fotbollsarena-storlek ;)

Tjong är ju just det som man bara har i närområdet.

Jeppe skrev:
Jo, men Magnus, där är ju blixten placerad i modellens omdelbara närhet. Om man tittar på Elisbeths bilder så ser man ganska snabbt att det hade krävts en blixt á la fotbollsarena-storlek ;)

Tjong är ju just det som man bara har i närområdet.

Det är precis vad jag förespråkar, att flytta blixten närmare motivet och radiostyra den lille filuren. Det ger fotografen väldigt mycket mer kontroll över ljuset. Och problemet med rörelseoskärpan försvinner.

Visst tappar man i flexibilitet och man måste få tillgång till banan i förväg, men som jag ser det är det den absolut bästa lösningen för att få lite finess på sportbilder i gassande sol.

Okay, snabb sammanfattning av løsningen, som jag ser saken (och jag lånar en del av Jaans utmærkta idéer):

1. Kør kameran på M-læge, så slipper du øver- eller underexponering beroende på hæstarnas færg etc. 1/1000s och blændare beroende på ljus. Zooma in på en solbelyst vit hæst och kolla att histogrammet inte sticker utanfør kanten åt høger.

2. Tejpa blixtkontakten, enda sættet att komma runt synctiden verkar det som. Kør blixten i manuellt læge. Kolla guidenumret och gør en lista med avstånd/blændare och læmplig blixteffekt så att blixten ligger 1-2 steg under allmænljuset.

3. Flytta runt lite så att du får en ren bakgrund - det ser mycket bættre ut och mer fokus hamnar på det viktiga, hæst och ryttare. Solen bakom ryggen om møjligt.

Jeppe skrev:
Å vad tror du hästen gillar att få en blixt upptryckt i ansiktet under hoppet?

Han kanske börjar skena? Vilket i sin tur vore festligt! :)

Det brukar inte vara något problem att blixtra ordentligt på sportande människor så det lär väl inte vara omöjligt med en kuse. Men man kanske ska vara lite försiktig...

För det första så vid kraftigt solljus reagerar inte hästen på blixten det minsta enlig alla de ryttare jag frågade vid en av tävlingarna i helgen. Det kan lika väl vara en reflekterande glasbit i backen...(liten histora bakom frågan var att andra ekipaget jag fota med blixt gick omkull fem meter efter hindret, fälttävlan i skogen... ryttaren hamnade illa på backen och ambulansen kom och hämtade henne... Jag blev förtvivlad och trodde det var mitt fel... Men gudskelov hade jag fel! Ryttaren piggnade sedermera till och ville ha den, enligt henne, jättefina bilden...)

MYCKET INTRESSANT MAGNUS... Tusen tack för din kunskap! SB-800 har en sån där liten fjärrutlösning (heter säkert nåt mycket finare på kameraspråk) av den fasta blixten på kameran... så ingen investering behöver jag för att testa. (Bara läsa instruktionsboken... phu!)

Problemet blir ju att jag bara kommer ha ett hinder / en chans per ryttare. Eller så kör man de andra utan blixt... lite snabba omställningar mellan exponeringarna blir det förståss... eller kanske inte...

Man kan ju faktiskt använda bägge kamerorna också... med olika objektiv, för att täcka fler hinder.

OCH panorera....

Självklart har jag tillträde till banan innan så jag ser inga hinder att använda metoden om den funkar...

Men du Love... bakgrunden får du klaga till banbyggaren om!!! :) (VARFÖR tänkte jag inte på VILKEN bild jag la ut HÄR.. *skratt*) Kan jag få till tre vettiga hinder med ljuset hyfsat rätt är jag glad... Man kan zooma in mer eller beskära i efterhand. Problemet med kraftigare inzoomning är att helt plötsligt kommer det en häst som hoppar betydligt högre än de andra över hindret....

Att jag aldrig tänkt på att använda forumet förut under min tid som medlem!!!! Det här och ni alla är ju toppen!

Ekan skrev:
SB-800 har en sån där liten fjärrutlösning (heter säkert nåt mycket finare på kameraspråk) av den fasta blixten på kameran... så ingen investering behöver jag för att testa. (Bara läsa instruktionsboken... phu!)
Tyvärr så är det lite komplicerat då det finns flera faktorer som spelar in.

SB-800 har två fjärrutlösningslägen om man inte vill koppla en sladd mellan. Det ena är trådlös blixt à la CLS (iTTL). Då pratar kameran och SB-800 med varandra via fjärrblixtar. För detta ändamål måste kameran också ha en blixt som stödjer detta. En sådan blixt måste vara dedikerad (dvs en som fullt ut pratar "nikonspråk" med kameran). Tyvärr är denna typ av blixtar olämpliga i detta fall eftersom de samtidigt säger åt kameran att inte använda snabbare slutartider. Genom att tejpa över kontakterna så lurar vi kameran att tro att det inte finns någon blixt där men då försvinner möjligheten till denna typ av fjärrblixt. Dessutom är "pratet" blixtarna emellan inte omedelbart utan tar en bråkdel av en sekund, lagomt mycket för att kunna missa bilder av denna typ så detta sätt är olämpligt ur flera synvinkar.

Det andra sättet är SU-4-läge. Då kommer SB-800:an tändas när den känner att en annan blixt går igång och släckas när den känner att den andra blixten slocknar. Ställer du blixten i helt manuellt läge antar jag att den bara tänds när en annan blixt går av, matar ut så mycket ljus som det manuella läget är inställt på och sen är det klart.

Nackdelen är att du måste ha en blixt till som utlöser SB-800:an ställd i SU-4-läge. Tyvärr är den interna blixten(*) diskvalificerad då den automatiskt ställer in kameran på 1/500 s om snabbare tid var inställd... Men man kan använda en gammal blixt eller "lura" kameran med tejptricket. Men en till blixt behövs.

(* Dessutom har kamerans blixt förblixtar för att exponeringsmäta. Dessa förblixtar kommer utlösa en SB-800 i SU-4-läge i förtid, innan slutaren öppnas. På D70 kan man slå av förblixtarna genom att ställa in den interna blixten till manuellt läge (då har man ju bestämt hur mycket ljus som ska avges och då behövs ingen mätning med förblixtar).)

Så om du inte har en till blixt tror jag tyvärr att du inte kommer ha så mycket framgångar med fjärrstyrd blixt.

Billigare är då att skaffa en blixtsko-till-PC-adapter, en lång PC-sladd (de är enkla tvåtrådiga sladdar och finns i långa längder) samt en PC-till-blixtskokontakt att sätta blixten i. Jag tror inte att PC-kontakten på SB-800 kan användas som ingång utan bara som utgång. Jag måste konsultera manualen eller testa för att kunna svara på detta. Dessa prylar är inte så värst dyra. Jag köpte den första av dessa två adaptrar för 85:- för något år sedan.

Eftersom adaptern är "dum" (dvs bara har en centerkontakt och inga modellspecifika kontakter) kan du utlösa din D50 med vilken slutartid du vill, kameran känner inte att något sitter i blixtskon.

Nackdelen är att det blir extra prylar, fler kontakter som kan glappa (PC-kontakter är allt annat än ofelbara) och kräver att du drar sladdar, kanse inte alltid möjligt.

Det jag skulle råda till är att vänta med att öppna plånboken och istället göra som Love säger (med undantag för bakgrunden som du redan sagt är svåravhjälpt). Måste blixten närmare får du antingen själv gå närmare, fixa sladd enligt ovan eller skaffa en till blixt du kan "lura" kameran med.

Att jag aldrig tänkt på att använda forumet förut under min tid som medlem!!!! Det här och ni alla är ju toppen!
Det är nästan brottsligt! Men du är förlåten eftersom du hittat hit nu... :)

Uj uj uj uj uj uj .......
Jobbigt med all teknik... *jätteskratt*

Ja,ja... jag gör som Love säger då...

Men man borde kunna panorera OCH använda fjärrstyrd blixt också.... Panoreringen ger skärpan och blixten underifrån nära hindret ger upplättning åt ansiktet under ridhjälms-skärmen... och andra hårda icke önskvärda skuggor....

Har en gammal SB-24 också....

Senast ändrad:
Ekan skrev:
Uj uj uj uj uj uj .......
Jobbigt med all teknik... *jätteskratt*
Jo, det är sant att med alla möjligheter som finns så är det lätt att gå bort sig i djungeln :)

Huvudsaken att vet man hur tekniken med all dess automatik funkar så man kan få den att arbeta med dig istället för mot dig. Personligen tycker jag att de individuella principerna är väldigt enkla, problemet är att de är många och samspelar.

Ja,ja... jag gör som Love säger då...

Men man borde kunna panorera OCH använda fjärrstyrd blixt också....
Absolut kan man göra det. Som sagt, enkla principer som går att kombinera :)

Har en gammal SB-24 också....
Men se där! Den borde du kunna använda för att experimentera med. Jag skulle testa att göra som följande:
  • Ställ ut din SB-800:a på blixtstativet där den ska stå. Vrid "kroppen" på den så att sensorn som uppfattar blixtljus är vänd mot platsen där du ska stå. Den finns på sidan brevid batteriluckan.
  • Ställ in SB-800:an i SU-4 läge för att den ska känna av när en annan blixt avfyras
  • Ställ in SB-800:an på M och med den styrka som behövs för upplättningsblixt (som beskrivits av bland annat Jaan och Love lite tidigare). Tänk på att avståndet är blixt till motiv och inte kamera-motiv.
  • Tejpa de bakre två kontakterna i blixtskon för att förhindra att D50:an känner av din SB-24.
  • Sätt dit din SB-24, och sätt även den i M-läge med ganska låg effekt. Den ska ju inte huvudsakligen bidra till exponeringen utan bara se till att trigga igång SB-800:an.
Om jag inte tänkt helt fel nu så borde det funka att utlösa SB-800:an med önskad effekt nu och där kameran kan ställas in på önskad slutartid.

Nackdelen med denna metod är att din SB-800:a kan komma att utlösas även av andra fotografers blixtar och är "urladdad" och under uppladdning precis när du ska ta din bild vilket gör att den inte avfyras då. Men, men... Man kan inte få allt :)

WOW! Nu får jag känna mig lite duktig en gång "mot" dig i teknikens värld (din, inte min) *skratt* D50 kan INTE lösa ut SB-800, den funktionen finns bara på min D-70... hi hi...

I resten kan jag bara säga att jag ska testa... Men du menar då att SB-24 ska sitta PÅ kameran? Varför? Det ska ju räcka med den inbygda blixten för att lösa ut SB-800 på håll? Eller menar du att tejpningen då förhindrar kameran att vägra snabbare tider än 1/500 del? Om jag panorerar var vi ju överrens om att 1/500 del kan räcka räcka, och blixtens enda funktion egentligen är att lätta upp skuggpartierna...

Tror inte jag skulle få problem med andras blixtar, publiken finns oftast på en sida, det är bara att inte låta sensorn peka dit... fast, det är klart... allt beror ju på solens vandring...

Ska passa på att ta tillbaka lite av mitt påstående om att hästarna INTE bryr sig om blixten... EN DEL hästar gör det... fick jag bakläxa på i dag när jag talade med min hästhoppande vän... som för övrigt gärna ställer upp med hela sitt hopplag nästa gång de har träning så att jag får träna alla varianter... men och utan blixtar och allt vad denna tråd gett mig ideér till...

Det värsta med alla finesser är att de ligger väl gömda i massa menyer som man i stressade ögonblick inte hittar... *skratt*

Ekan skrev:
WOW! Nu får jag känna mig lite duktig en gång "mot" dig i teknikens värld (din, inte min) *skratt* D50 kan INTE lösa ut SB-800, den funktionen finns bara på min D-70... hi hi...
Aha, jag trodde du hade en D50 från vad jag läste i första inlägget. Det är korrekt att en D50 inte har "Commander Mode", men om man kör SU-4-läge på en SB-800 bryr den sig inte om det. Blixten utlöses när en annan blixt går av. Problemet är förblixtarna som måste stängas av. Men nu när jag tittar efter i produktbladen blir jag lite osäker om förblixtarna går att stänga av på D50. På D70 stängs de av genom att man ställer den inbyggda blixten i manuellt läge, men hittar inte liknande uppgifter om D50. Läste det i en tråd på nätet tidigare, men det är risk att folk blandat ihop vilken kamera det var frågan om, som nu :)

Har du D70 vet jag att det funkar så, för det har jag testat med den som står i bokhyllan! ;-)

Men du menar då att SB-24 ska sitta PÅ kameran? Varför? Det ska ju räcka med den inbygda blixten för att lösa ut SB-800 på håll? Eller menar du att tejpningen då förhindrar kameran att vägra snabbare tider än 1/500 del?
Det går utmärkt att utlösa en SB-800 med hjälp av den inbyggda blixten (även om man kanske bör stänga av förblixtar på den inbyggda om man vill ha SB-800:an i SU-4-läge). Problemet är om man vill ha snabbare slutartid än vad D70 stödjer officiellt.

Så snart du fäller upp den inbyggda blixten kommer kameran att ställa in 1/500 s om du hade den inställd på snabbare tid. Det finns inget sätt att "lura" den inbyggda blixten så vitt jag vet.

Eftersom en SB-24 också bör ha de extra kontakterna som Nikonblixtar har kommer en D70 känna av att där finns en blixt (även om den inte stödjs fullt ut) och göra detsamma, så ja, genom att tejpa de bakre två kontakterna kan kameran inte känna av att det sitter en blixt i blixtskon.

Prova gärna med panorering också, tänk bara på att ha övat ordentligt innan det är skarpt läge. (Detsamma gäller iofs om du börjar laborera med fjärrutlösta blixtar). Man vill ju inte missa en massa tillfällen på bra bilder bara för att man ska justera in sin panorering/fjärrblixtarna.

Lycka till!

TACK MAX!

Nu känner jag mig positiv och triggad inför nästa tävling... sista helgen denna månad, eller kanske redan nästa helg... Denna helg slavar jag för tidningen, vilket jag gör varannan helg (fredag - mån) Å så lätt det är... i dag fotade jag bland annat en ung söt kock, som gjorde precis som jag sa och fint ljus i skuggan....

SB-24 är ju lite speciell... inte SÅ kompatibel egentligen. Kör den alltid helt manuellt. Jo, jag har en D50 OCH en D70. Men just nu är D70 inne på verkstad... sedan typ fyra månader!!! Är måttligt road... Har iof en lånekamera (D70) sedan några veckor... men ändå!!! Den fick lite vatten på sig när jag gjorde ett jobb för Aftonbladet på Kreta... lite vatten! iof saltvatten... men över fyra månader!!!! Nästa kamera blir en D2X eller en D2Hs... Har inte helt bestämt mig ännu.. Men en mer vädertålig behöver jag helt klart!

Panoreringen känner jag mig inte osäker inför... det har jag gjort mkt innan. Bland annat har jag faktiskt en bild här på fs tagen på min ponny med panorering... Och träna med blixtar kommer jag få chansen till via min hoppande kamrat...

Kul kul...

Nu ska jag fota en reklambild på en rapsolja... Den rör sig märkbart lite *skratt*... men kräver annat... Har allt lite mussel där... Men det får jag ta på tisdag... Om rapsen är fin då!!! OCH vädret!

Livet leker... tack Max för ditt engagemang!

Jag e alltid orolig för att skrämma kusen när jag kör med blixt. Brukar fråga ekipaget osv. Är det en överdriven försiktighet? Ska man räkna med att en pålle snällt hoppar även om man bränner en blixt i dess närhet?

Själv skulle jag nog hoppa till (!) om jag blev överraskad av en fjärrstyrd blixt under mej *s*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar