Annons

oskärpa vid 1/500 !

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekan

Aktiv medlem
Fotade hästhoppning i helgen. Jobba med blixt (SB-800) pga det kraftiga solljuset. Min D50 ville inte ha snabbare slutartid än 500 trots slutarprioritet, där jag egentligen ville ha en kortare tid.
Fokuserade och låste skärpan strax innan hindret, knäppte när hästarna hoppade.De flesta bilder är hästarna (och ryttarna) i rörelseoskärpa, men hindret är knivskarpt, hela vägen. Så ekipaget finns helt bevisligen i skärpeområdet... och SÅ fort hoppar inte en häst att man inte ska kunna frysa den vid 1/500!
VARFÖR denna oskärpa? HUR ska jag gå till väga för att få en knivskarp bild?

Hej.
Du kan nog faktiskt behöva snabbare slutertid. Eller så får du helt enkelt panorera med hästarnas rörelse fram mot hindret.
/Jacob vP

Är 1/500 blixtsynktiden? Antar det, då kan du inte få kortare slutartid när du använder blixten, om du inte kör HSS...

Ekan skrev:
... och SÅ fort hoppar inte en häst att man inte ska kunna frysa den vid 1/500!
VARFÖR denna oskärpa? HUR ska jag gå till väga för att få en knivskarp bild?

Hur räknar du då? Min gissning är att en häst håller ungefär mopedfart:

36 km/h = 10 m/s = 1000 cm/s, dvs 2cm på 1/500 s

Om någonting rör sig 2 cm under exponeringen kan det ju tänkas bli suddigt. Hur mycket har hästarna rört sig på dina bilder?

Att panorera innebär också att jag behöver ha samma avstånd hela tiden, det har jag inte. Så då kommer jag få oskärpa pga att hästen "går ut ur skärpeområdet" Objektivet hinner inte följa skärpan. Annars har jag tänkt på den lösningen och ska be att få "träna" det när de har lektion nästa gång.
Jag låser ju skärpan vid hindret, och skjuter när hästen är i högsta läge. En häst SKA inte kunna springa ut med den slutartiden... Ändå gör den det. Klart det måste finnas en lösning, det här är ju löjligt.Blir bara så arg på mig själv för att jag inte kommer på den!
Och jo, visst är det synktiden för blixten. Men vad är HSS?

Till Bengt...
En häst kanske springer i mopedfart, men vid hindret är det ju ett långsammare moment. Den ska ju ta satts, och när den är som högst har den absolut inte "rusningsfart"

Ekan skrev:
Och jo, visst är det synktiden för blixten. Men vad är HSS?
Vet iofs inte om HSS finns med Nikongrejer, men det är en funktion för att kunna använda blixten vid tider snabbare än blixtsynktiden. HSS= High Speed Sync.

Jag hade två eller tre hinder som "mål" vid varje klass. Så hindret jag just nu tänker på specifkt var det ca: fem meter till, och så använde jag en zoom 70-210 1:4-5:6. Strålande solsken mitt på dagen... stenhårt ljus alltså, därför blixten. (själv hade jag solskyddsfaktor 30...8 timmar på banan...:))

1/500 är blixtsynctiden. Det finns ju en high-speed sync funktion också, men det blir på bekostnad av ljusstyrka i blixten.

Så antingen blir att hitta bättre vinklar och köra utan blixt, eller testa om det fungerar med high-speed sync eller om blixten blir för svag.

Skulle man kunna få se EXIF infon på bilden?

Jag misstänker att eftersom det var så ljust så blev det en upplättningseffekt och därför kör blixten på ganska svag effekt och du har lång slutartid med mycket liten bländare, skulle gissa runt 24 elelr liknande, då är effekten för liten troligtivs för att frysa ett såpass snabbt mål och därför är hindret skarpt eftersom du troligtvis inte panorerar lika snabbt som hästen rör sig eftersom du kanske inte sitter exakt brevid? bara rena spekulationer

Den hær tråden :

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Gfkg

på Photo.net verkar føreslå _minst_ (eller max, beror på hur man tænker) 1/500 slutartid før bra resultat, så du ligger lite i underkant som du sjælv antyder.

D50 støder inte High Speed Sync som låter blixten synka på kortare slutartider æn kamerans vanliga snabbaste tid (1/500 i detta fall), så jag vet inte riktigt vad løsningen blir. Kanske du kan skaffa en blixtsko-till-PCsync-adapter (billig) och prova om blixten løser ut på snabbare slutartider via synckabel.

TILLÆGG:

I denna tråden:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1034&message=8243461&changemode=1

beskrivs hur man kan lura en D70 att utløsa en SB-800 på alla slutartider, tricket går ut på att tejpa øver de bakersta två kontakterna på blixtskon och køra blixten på manuell styrka. Varning utgår som vanligt før hemkokta løsningar...

Senast ändrad:
Anddje skrev:
Vet iofs inte om HSS finns med Nikongrejer, men det är en funktion för att kunna använda blixten vid tider snabbare än blixtsynktiden. HSS= High Speed Sync.
Ja, det finns men inte med alla kombinationer av kameror och blixtar. På Nikonspråk heter det FP-Synkronisering.

Jag är nog inne på Kalles tankar.. Visst skulle du kunna få se EXIF infon... bara jag viste hur jag skulle överföra den hit...
Alltså datorer ÄR ju inte min starkaste sida...
Phu... ibland önskar jag tillbaka till den analoga tiden, då jag hade en bländarring och en slutartidsratt!! DÅ viste jag vad jag gjorde och varför...
Men nej, jag hade 1/500 i slutartid. OCH liten bländare. Så vad blixen däremot hittat på är en annan femma. Visst, upplättning...
EXIF säger 1/500 slutartid,F-stop f/10 zoomningsavstånd 110,0mm Blixt: avfyrad, stroboskopiskt returljus upptäcktes, automatiskt läge.

Jag vet inte hur stor skillnaden blir mellan tiderna 1/400 och 1/500 del. På en hopptävling glömde jag ställa tillbaka kamerainställningarna efter lite "lek". Mina bilder fick då slutartiden 1/400 och de blev då helt klart suddiga så det behövs kort slutartid, nu brukar jag ta mycket kortare för tat vara på säkra sidan...

Ekan skrev:
Till Bengt...
En häst kanske springer i mopedfart, men vid hindret är det ju ett långsammare moment. Den ska ju ta satts, och när den är som högst har den absolut inte "rusningsfart"

Du har inte svarat på min fråga om hur långt hästen rörde sig under exponeringen, men det här är ju lätt att räkna på:

Om hästen har rört sig långsammare än 10 m/s, som du säger, och om den har rört sig mer än 2 cm, som du antyder, så kan inte slutartiden ha varit 1/500 s. Omöjligt.

Kan det i så fall tänkas att kameran automatiskt har ändrat från 1/500 till en längre tid?

Prova med några kortare slutartider så får du i alla fall veta om 1/500 räcker eller inte. Det kanske krävs en 1/1000 sek.

Jag kan också tänka mig att fokus bör ligga en aning närmre kameran än på själva hindret. I alla fall om hästens huvud ska vara i fokus när den redan har hunnit en bit över (förbi) hindret och mot kameran. Studera situationen (hoppet) från sidan först så får du en uppfattning om var fokus bör ligga egentligen. Kanske inte på själva hindret?

Bengt... Tiden VAR 1/500... står även i EXIF...
Jan Olof... Självklart har jag tänkt på det och lagt "starten" av fokus där lite framför den tänkta linjen där hästens huvud kommer, när den hoppat snett mot mig. Men just på denna bilden är det i sidled.

Vad vi hela tiden kommer fram till är att det behövs en kortare slutartid än 1/500. OCH att en sb-800 har en synktid på 1/500.
OK... Så HUR löser man det. Stenhårt ljus, dvs kraftiga skuggor, hästar som springer "för fort" och kräver en kortare tid än vad blixten klarar av.
Vad jag VILL ha är en slutartid på... låt oss säga 1/1000 (för att ta i) OCH en upplättningsfunktion hos blixten, mot skuggorna som blir snett under häst och hjälmskärmar.
Hur fixar alla andra som fotar häst detta?

Laddar upp bilden... Men här blir den rätt liten, om jag har förstått maxstorleken rätt... Det är i alla fall knivskarpt hela bommens längd..

Bilagor

• dsc_6912 hästhopp.jpg
    dsc_6912 hästhopp.jpg
    54.6 KB · Visningar: 511
Laddar upp en delförstoring också, där man ser skärpa och oskärpa...

Bilagor

• dsc_6912 delförstoring.jpg
    dsc_6912 delförstoring.jpg
    54.4 KB · Visningar: 509
Hm, en blixt på kameran med ett sådant här motiv? Detaljerna närmast blixten kommer väl att bli utfrätta? Men, bilden tagen mer framifrån blir kanske annorlunda.

Personligen stör jag mig mer på den röriga miljön och bakgrunden, än på hög kontrast.

Jag tänker på att kör man RAW och på 100 ISO så kanske man kan jobba med kontrasterna i redigeringen.

Det är inte lätt att frysa en bild framifrån med exakt fokus med denna snabba rörelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar