Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa på landskapsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Gör den verkligen det vid landsskapfoto där man fokuserar rätt långt bort och har liten bländare för allt ska bli skarpt samt kort brännvidd?
När man kalibrerar så använder man största möjluga bländare på kort avstånd och lite längre brännvidder.

/Stefan

Känner mig också ytterst tveksam till att kalibrering av kamera/objektiv är problemet här.

Däremot tror jag att ett filter kan försämra skärpan.
Och en sak till, ta gärna bilden med spegeluppfällning. Det kan ibland göra skillnaden mellan ok bilder och den där sista krispiga skärpan tycker jag.
Sen gärna självutlösare eller timer. Man ska ju ha i åtanke hur lite kameran behöver röra sig för att den ska flytta sig någon pixel fram eller tillbaka....

Ok, jag skulle , efter att kontrollerat att SP90´n är ren, speciellt baklinsen, satt kameran på
stativ, man bl 5,6, koppla upp mot EOS util, kör live view-fönstret, och sedan fokuerat manuellt.

Nu ska du kunna fokusera hela vägen från oändligt till macro med detaljupplösning på pixelnivå.
Blir det inte så, så prova med något annat obj.

( nu kan man även enkelt se vilken bl som ger mest skärpa och upplösning, det brukar vara 5,6-8 ca. )

Blir det inte skarpt , så försök låna något annat hus och prova med.

Att något uv-filter skulle ge sån oskärpa på dessa brännvidder tror jag inte på, om det inte är i plastfolieklass, har däremot större betydelse vid längre brännvidder.
Nu ska vi väcka den diskusionen, det är nu enkelt att prova, bara skruva av/på och se på skärmen ( EOS-util, live view x10).

//MW

----------------

Du får satsa på drömmande eftertänksamma bilder ...................................

Tack så mycket för det tipset, tror att jag kommer göra så. Ska testa kameran grundligt, och kontrollera om den blir suddig även när jag använder datorn och macrot. Sedan göra samma sak med övriga objektiv. Om problemet kvarstår så antar jag att det enda jag kan göra är att lämna in kameran. Kontaktade canon med och enligt dem så bör jag lämna in de, men för att göra det så känns det ju bra att kontrollera den grundligt först, för jag vill ju helst inte vara kameralös, men samtidigt så vill jag ju kunna ta bra bilder.

Jag har uv-filter på samtliga objektiv, men de är av bra kvalité och borde inte påverka bilderna, men när jag sa kontrollera den så tar jag av filterna, Bara för att vara på den säkra sidan.

Är bortrest nu, så jag får göra detta när jag kommer hem. har jag klarat mig så här länge får jag klara mig ett tag till.

Tack så mycket för alla tips! Otroligt roligt med så många svar och så många engagerade, det uppskattar jag verkligen. Jag ska göra en grundlig koll av kameran och objektivet (objektiven), men problemet ligger nog antingen hos kameran eller normalobjektivet, eller kanske hos mig, (hoppas nästan det, så att det kan lösas fort!)
Återigen tackar!

Hur skarpa är era bilder?

En liten till vädjan om hjälp, jag skulle bli super glad om någon kan visa ett utsnitt ur en bild ni tagit i 100% förstoring. Nu har jag nämligen blivit tveksam till om kameran tar några skarpa bilder överhuvudtaget. Det här är min första systemkamera, så jag vet ju inte helt och hållet vad jag bör ha för förväntningar.
Vore intressant att se vad som är riktigt skarpt, hur det bör se ut, för kanske är mitt problem större än jag trott.

Här är ett 400*400 utsnitt ur en 100% bild tagen i morse (inte så mycket landskap), men för att jämföra skärpa överhududtaget kanske det funkar.
Fotograferad i raw och helt obearbetad. Endast beskuren och konverterad till jpeg i Picasa.
ISO 400 f 3,2 1/320
EOS 7D

Petter ...

Bilagor

• eye2.jpg
    eye2.jpg
    12.7 KB · Visningar: 518
Skarpt och skarpt, men här är en nytagen bild i 100%. Jag vet dock inte redigt vad det säger - skarpt blir det om allt är stilla, focus är rätt, objketivet är bra, lämplig bländare är vald. På grund av AA-filter på alla (ja utom foveon sensorer då) färgsensorer så får man aldrig en där 100% konstraten mellan två närliggande pixlar som man kan få med monokroma sensorer utan aa-filter.

Bilagor

• 400x400.JPG
    400x400.JPG
    67.3 KB · Visningar: 513
Från början:

Nej, vare sig 50/1.8 eller ditt Tamron 90 är något "problem" att fota landskap med. Båda är något av det skarpaste man kan hitta oavsett prisklass på bländare 5.6 till 11.

Men båda två måste användas med kontrollen som heter "CA correction" i PS CS5. Finns på flik nr 6, den som ser ut som ett objektivdiagram. Titta på ett hörn, som t.ex hörnet uppe till vänster i din exempelbild över sjön. Justera de två kontrollerna (mest magenta/grön) så att färgbilderna "passar ihop". Detta gör stor skillnad - men bara för områdena utanför den direkta mitten av bilden. som din bild ser ut nu passar magenta och grönt inte riktigt ihop, de "misspassar" så att det blir konstigt färgade kanter på grenarna. Se exemplet nedan - ett utsnitt från din bild.

Sedan kan du ju ställa upp grundskärpningen i ACR en del, orginalinställningarna här gör ju ingen glad.

Jag visar var i inställngarna du hittar detta
i denna bildlänken.

Sedan måste du (oavsett om bilden från början är jätteskarp!) skärpa en gång till efter att du har skalat ner den till web-storlek. Detta är tyvärr en funktion av skalningsrutinerna PS använder. Jag lade ett omarbetat exempel på din bild över sjän (med efterhandskorrigerad CA och lite efterskärpning)
i denna bildlänken.

Bilagor

• CAcrop.jpg
    CAcrop.jpg
    77.4 KB · Visningar: 488
Vad gäller skräpa så glöm inte att en lågkontrastbild som Petter Normans upplevs oskarpare än en högkontrasts dito som Bengt Rehnström.

Is?

En fråga bara, hade du IS (Image Stabilization) på eller av när du satte kameran på stativ? Om den är påslagen så kan bilderna bli oskarpare...

Från början:

Nej, vare sig 50/1.8 eller ditt Tamron 90 är något "problem" att fota landskap med. Båda är något av det skarpaste man kan hitta oavsett prisklass på bländare 5.6 till 11.

Men båda två måste användas med kontrollen som heter "CA correction" i PS CS5. Finns på flik nr 6, den som ser ut som ett objektivdiagram. Titta på ett hörn, som t.ex hörnet uppe till vänster i din exempelbild över sjön. Justera de två kontrollerna (mest magenta/grön) så att färgbilderna "passar ihop". Detta gör stor skillnad - men bara för områdena utanför den direkta mitten av bilden. som din bild ser ut nu passar magenta och grönt inte riktigt ihop, de "misspassar" så att det blir konstigt färgade kanter på grenarna. Se exemplet nedan - ett utsnitt från din bild.

Sedan kan du ju ställa upp grundskärpningen i ACR en del, orginalinställningarna här gör ju ingen glad.

i denna bildlänken.

Sedan måste du (oavsett om bilden från början är jätteskarp!) skärpa en gång till efter att du har skalat ner den till web-storlek. Detta är tyvärr en funktion av skalningsrutinerna PS använder. Jag lade ett omarbetat exempel på din bild över sjän (med efterhandskorrigerad CA och lite efterskärpning)
i denna bildlänken.

Funkar detta i elements 8 med ?? om man inte har cs5

Från början:

i denna bildlänken.

i denna bildlänken.

Tack så väldigt mycket!
Bilden blev verkligen avsevärt mycket bättre! Jag inser att jag måste lära mig hantera camera raw bättre.. För med dina inställningar blev bilden ju så otroligt mycket bättre.

Men jag har ändå fortsatta funderingar över om det är något som är lite galet med min kamera. Men jag ska göra en noggran undersökning av den.

tack för att jag fick se några av era bilder. Och visst är det en viss skillnad. Mina bilder är inte alls lika skarpa. Visst duger många av min kameras bilder, men det vore ju samtidigt kul att vara helt nöjd..

Tyvärr så är det så med skärpa att allt försämrar den - alla brister och fel drar ner den så att ha bra skärpa i slutbilden är att minimera alla felfaktorer. Rörelseoskärpa, att optiken inte levererar max vid aktuell bländare vid aktuell brännvidd, dåliga uv-filter (jisses vad det kan förstöra teleobjketivbilder...), focusfel, kameraskakningar, hårda aa-filter, ja allt detta strävar efter att reducera skärpan och upplevd skärpa i slutbilden definieras (i princip) av den faktor som råkar vara sämst - det är med andra ord sällan man lyckas nå maximal skärpa. glöm dock inte att alla bilder inte MÅSTE vara skarpa för att vara bra! betraktar man bilderna i mindre skala så är också kraven på skärpa lägre. vore man för mycket skärpegalning så kunde iaf jag slänga hälften av mina objketiv och 95% av mina bilder....

Ett exempel

här är maxskärpan rejält låg - Ef 50 f/1.4 på aps-c optik, medelhög iso och nästan för lång slutartid - dessutom tagen med kameran i rörelse - alla fel samtidigt och slutskärpan ÄR låg, men den upplevs inte som speciellt låg! Skärpa är inte allt - långt långt därifrån.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/2927489200/in/set-72157614506406869/

Det duger ofta med både mer brus, lägre skärpa och färre pixlar än vad man tror - i vissa sammahang iaf - macro däremot älskar skärpa....

ANNONS