The_SuedeII
Aktiv medlem
Hmmm.... Har Flickr bytt nerskalningsrutin? De mindre versionerna av din bild (Bengt) ser riktigt skarpa ut. Kanske skulle ta och titta seriöst på Flickr igen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
tack för att jag fick se några av era bilder. Och visst är det en viss skillnad. Mina bilder är inte alls lika skarpa. Visst duger många av min kameras bilder, men det vore ju samtidigt kul att vara helt nöjd..
Helt rätt. Inte förrän du verkligen behöver alla 15MP (ska skriva ut en halvmetersförstoring i maxkvalitet) ska man lägga för mycket vikt vid pixelskärpa. Det kan dock vara bra att göra det som övning för din egen skull - det är alltid bra att ha skarpa bilder. Det är dock viktigare att ta BRA bilder, så döda inte kreativiteten med skärpejakt, utan se det som en vidare bonus.
Att du skulle fått både 50/1.8 och 90-makro som inte presterar är statistiskt osannolikt. Att kameran inte fokuserar perfekt däremot är ganska sannolikt. Att den fokuserar MYCKET fel är däremot också ganska osannolikt.
Fortsätt öva med ACR (Lightroom, som är ett mycket trevligare program att arbeta i kostar f.ö bara 7-800kr om du har någon student i familjen!) och justera i kontroller som kontrast, skärpning och färgmätnad så att du kommer närmre ditt ideal. Efter hand som man lär sig vilka inställningar som "passar" till dig+kamera+objektiv blir det mycket bättre.
... bländarvärdena. F/11 och f/13 bör ge en synlig skärpeförlust på grund av diffraktion på en så pixelstinn sensor i APS-C-formatet. ...
Det har jag hört talas om.
Kan du föklara fenomenet lite mer detaljerat? Vad är det som gör att det faktiskt blir så?
Petter ....
Konstigt att ingen reagerat på bländarvärdena. F/11 och f/13 bör ge en synlig skärpeförlust på grund av diffraktion på en så pixelstinn sensor i APS-C-formatet. Prova f/7 eller så istället.
För det andra är det svårt att jämföra med närbilder. Även när den faktiska skärpan är likvärdig så upplevs ofta en närbild som mycket skarpare, eftersom detaljer i motivet sällan är såpass små att det har någon större betydelse med skärpa ner till enskilda pixlar. Dessutom lurar man sig lätt själv genom att tänka att "oj, man ser varje hårstrå!", medan ett hårstrå plötsligt är mycket mindre än en pixel på bara nån meters håll, och därför omöjligen kan synas alls. Samma sak gäller grenverk och liknande i landskapsbilder.
Stativ är för övrigt ingen garanti för skärpa. Om tiderna är det minsta långa, typ en halv sekund, så måste stativet vara stabilt om det blåser eller om marken är mjuk och du står bredvid och rör dig. Har man ingen fjärrutlösare så kommer även avtrycket att kunna ruinera skärpan, tyvärr.
Och till sist, som många redan nämnt: Man måste skärpa bilder om de ska se riktigt skarpa ut. Gärna i flera steg, även om det kan anses vara överkurs. Men absolut både före och efter nedskalning.
Diffraktion syns / är mätbar redan på F/2.8 med 5µm stora pixlar. Men det är så lite att det är löjligt.
Som i de allra flesta andra fall rekommenderar jag att man faktiskt provar själv för att se vad man tycker, och hur det påverkar ens egen utrustning. Det tar bara några minuter.
Använd gärna stativ, men det är inget måste. Det bör vara en dag med bra ljus annars, så att du inte får för långa slutartider. Det funkar precis lika bra att lägga kameran på ett fast underlag.
Ställ upp dig (stativet? kameran?) på en plats där du har detaljer i bakgrunden. Fokusera med LV på något i framkant av bakgrunden, stäng sedan av AF så att fokuseringen inte flyttar sig under arbetet. Ta ett foto på F5.6, ett på F8, ett på F11, ett på F16.
Gå hem och jämför bilderna. Bestäm dig själv om var din egen gräns för "acceptabelt" går.
Gjort. f16 med 24-70/2.8 och fullformatssensor börjar ha försämrande diffraktion.
När jag lärde mig om bländare och slutartid (på sjuttitalet) så var det av skärpeskäl alltid bättre ju mindre bländare man valde.
Är difraktion ett nytt fenomen som bara berör digitala kameror?
Hade man fel förr i tiden? Eller visste ´man inte bättre?
Petter ...