Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa på landskapsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !

Jag tycker det borde bliskarpare.

1 Hur converterar du bilderna ? Kolla i Canon DPP så du inte har någon lustig inställning.

2 Nu tror jag inte det är där, ser mera ut som överstrålning från ex kladdig baklins. Skulle kunna tänka mej att en immig sensor ger liknande resultat.

3 Använd live-view , förstora rejält ( x10 ) och fokusera manuellt, det ska bli skarpt, 17-85 är skarp på längre brännvidder ( tite taskig på kanterna i vidv , samtidigt med häftig dist, Canons straff till arkitekturfotografer, fixas i DPP ). Prova gärna något manuellt obj.
Testa även med Tamronmacrot, bl5,6, man fokus, där bör inte en pixel bli oskarp oavsett motivdistans.

Efter detta så får man väl se vad göra, AF-justering, nåt annat knas, eller dyl.

//MW

Bra med handfasta råd. Ska testa detta.
Ska testa att använda livewiev, har inte använt det vid annat är macro foto.

Okej, här kommer ett annat exempel, som inte borde lida av att något är i förgrunden, dåligt ljus osv.
denna är med tagen på stativ, dagsljus, iso 100 f /13 slutartid 1/100.
Är förbättrad i camera raw, som ni ser i förstoringen är skärpan inte bra här heller.

den förra bilden hade iso 200 (alltså ganska så lågt) f/11 slutare 1/10

okej, det kanske inte blev så oskart ändå, när jag ser det. kan kanske ha med belysning att göra och/eller imma samt konvertering..

Om det alltid är oskarpt på längre håll så kanske kameran och/eller objektiven behöver justeras?

Här kommer ett utsnitt av bilden, jag använder stativ.
Det här är dock bara en testbild, för att visa problemet och därför är den kanske inte är allt för snygg..
Jag brukar redigera mina bilder i raw converterare och ibland i ps, men jag upplever inte att jag får bilderna riktigt så bra som jag önskar. Men kanske ska jag satsa på att lära mig mer om redigering, för jag har inget emot att lägga ned tid och energi på det.
Det som jag tycker är så märkligt är det att bilderna bli bra på nära håll, men så pass mycket sämre på långt håll.

Det där ska inte lösas med "lite efterskärpning för att kompensera för AA-filtret".

Det där är en suddig bild. Leta efter problem med fokus eller fel på objektiv, "glömde så av VR", stativet var inte stabilt osv innan du börjar hålla på med efterskärpning på DELAR av en bild, eller byter bildformat, RAW.konverterare eller andra råd om har getts eller som är på gång.

Ta testbilder. Du har inte bara lite vanlig frontfokus då?

Om det alltid är oskarpt på längre håll så kanske kameran och/eller objektiven behöver justeras?

Men liten bländare och landskapsfoto torde det inte spela så vansinnigt stor roll om fokus sitter någon meter framför eller bakom vald punkt, så den tror jag personligen går bort. I så fall måste det vara något större fel än fokusfel.

Men liten bländare och landskapsfoto torde det inte spela så vansinnigt stor roll om fokus sitter någon meter framför eller bakom vald punkt, så den tror jag personligen går bort. I så fall måste det vara något större fel än fokusfel.

Hej !

Det borde gå att se på sanddynsbilden var skärpan hamnat, givetvis i stor först.

//MW

Mja, jag håller inte nödvändigtvis med om det, jag har provat objektiv som fokuserat väldigt mycket fel på längre avstånd men fungerat OK på nära och halvlånga avstånd. Samma borde vara möjligt med kamerahuset också.

Det är kanske inte den mest sannolika förklaringen men heller inte omöjligt.

Ett sätt att testa detta vore om man hade tillgång till ett andra kamerahus och tog jämförande bilder med samma objektiv, och olika objektiv av samma sort på detta kamerahuset. En kamerabutik kanske vill hjälpa till med extra prylar.

Mja, jag håller inte nödvändigtvis med om det, jag har provat objektiv som fokuserat väldigt mycket fel på längre avstånd men fungerat OK på nära och halvlånga avstånd. Samma borde vara möjligt med kamerahuset också.

Det är kanske inte den mest sannolika förklaringen men heller inte omöjligt.

Ett sätt att testa detta vore om man hade tillgång till ett andra kamerahus och tog jämförande bilder med samma objektiv, och olika objektiv av samma sort på detta kamerahuset. En kamerabutik kanske vill hjälpa till med extra prylar.

Jo att den fokuserar fel är sin sak, men då borde ändå skärpan finnas i bilden fast inte precis i det fokusplanet du tänkt dig.

har du försättslins som tex UV-filter?
Har du kollat så att objekivet inte är skitigt?
Manuell eller autofokus?
Var fokuserar du på vid landskapssfotografering?

/Stefan

det är lite det som är problemet, jag hittar ingen skärpa, förstoringen är bland det skarpaste jag hittar. Allt är liksom lite suddigt, lite "molnigt"

Ok, jag skulle , efter att kontrollerat att SP90´n är ren, speciellt baklinsen, satt kameran på
stativ, man bl 5,6, koppla upp mot EOS util, kör live view-fönstret, och sedan fokuerat manuellt.

Nu ska du kunna fokusera hela vägen från oändligt till macro med detaljupplösning på pixelnivå.
Blir det inte så, så prova med något annat obj.

( nu kan man även enkelt se vilken bl som ger mest skärpa och upplösning, det brukar vara 5,6-8 ca. )

Blir det inte skarpt , så försök låna något annat hus och prova med.

Att något uv-filter skulle ge sån oskärpa på dessa brännvidder tror jag inte på, om det inte är i plastfolieklass, har däremot större betydelse vid längre brännvidder.
Nu ska vi väcka den diskusionen, det är nu enkelt att prova, bara skruva av/på och se på skärmen ( EOS-util, live view x10).

//MW

----------------

Du får satsa på drömmande eftertänksamma bilder ...................................

Jag har själv ägt 50:d och haft problem med skärpa. Kalibrering gör väldigt väldigt mycket.

Gör den verkligen det vid landsskapfoto där man fokuserar rätt långt bort och har liten bländare för allt ska bli skarpt samt kort brännvidd?
När man kalibrerar så använder man största möjluga bländare på kort avstånd och lite längre brännvidder.

/Stefan

Hej !

Tänkte på en annan sak, har du uppgraderat mjukvaran ?

om inte, hämta den senaste härifrån, manual hur finns någonstans.
http://web.canon.jp/imaging/eosd-e.html

Jag ha hört liknande tidigare om 50D, men vet inte hur det löstes, så ev är det något annat än ditt "lokala" problem.

//MW

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto