Annons

Oseriöst bildsnack!!!!!!!!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gepe

Aktiv medlem
ber om ursäkt för att jag varit oseriös i några av mina bildkommentarer :rolleyes: starter därför ett eget forum för hopplösa personer som mig...

Fråga: vad är en seriös kommentar?
ny fråga: vad är ett personangrepp?
ännu en fråga: hur bra fotograf är jag? gissa...
vi fortsätter: när blir en diskussion oseriös?

Denna diskussionen är enbart till för seriösa debattanter och bildsnackare.

Är du allmänt flummig går det också bra. Gillar du att argumentera fritt är du hjärtligt välkommen.

Huvudfråga: vad tycker ni om fotosidan, egentligen...???

:D roll on

- Tycker att du beskurit bilden något hårt och bilden hade blivit bättre om ljuset hade fallit från höger....

Seriös kommentar

- Jättebra bild

Oseriös kommentar?

Gepe du är ju helt tjock i huvet, ska du ha en tjottablängare mellan lysmaskarna så du får åka pling-plong taxi till plåsterhuset...

- Personangrepp.. :D ;)

Hur bra fotograf du är ?? Ingen aning, lägg upp några bilder du gjort...

Jag tycker personligen att fotosidan är en trevlig mötesplats för de som gillar att fotografera. MEN..det kunde ju vara lite hejd på vilka bilder som medlemmarna lägger upp här. Peronligen är jag inte intresserad av att se någons familje-snap-shot-hyfsade-intern-blixt-utfrätta bilder.
Jo jag tar också sådana bilder men jag lägger inte upp de här (jo jag ska lägga upp flera bilder som jag gillar, ska bar ha tid att scanna)

- Jättebra bild

Oseriös kommentar?

ja visst är det en aningen oseriöst,

men det tror jag ingen blir ledsen för..det är ju kul att någon gillar bilden, men naturligtvis är det mycket bättre om man kan motivera det :D

men om man skriver - skitdålig bild!!! eller ger en etta eller tvåa i betyg, då ska man fan i mig motivera det!!!
har kommit på mig själv att slarvat med det några gånger *skäms!* men om någon vill veta mer om motiveringen så fråga bara!
är nu mycket noga med att motivera mina betyg om de är låga speciellt! men som sagt..fråga gärna! :D

Man ska också tänka på hur man skriver. Ironi fungerar nästan aldrig i skriven form och missuppfattas av många, plus att vissa blir mer upprörda än andra av dem ibland. De fina smileygubbarna finns tyvärr inte när man gör bildkommentarer.
Det bästa är kanske att helt försöka undvika starka, negativa kommentarer.

Linmajon skrev:
Det bästa är kanske att helt försöka undvika starka, negativa kommentarer.

Nja, det håller jag inte riktigt med om. Visst ska man även kunna formulera negativ kritik. Men i en positiv, kontruktiv anda förstås. Inget förakt och ingen hånfullhet alltså.

Om alla bara skrev sockersött beröm, då skulle denna sajt bli outhärdlig att vistas på. Introverta sällskap för inbördes beundran finns det tillräckligt av redan.

Jag måste hålla med Jesper på at "jättebra bild" är en rätt oseriös kommentar. Det känns ju lite fattigt att inte ens försöka sig på någon form av motivation när man ändå bestämt sig för att kommentera bilden. Själv så medger jag att jag inte är jättebra på att ge kommentarer men det beror på att jag är ganska mycket nybörjare. Jag kan se bilder som jag direkt tyker är skitdåliga man jag har lite svårt att motivera det. Då avstår jag hellre från att ge en kommenter. Sedan kam man ju se blider sån är grymt bra men även där kan det j uvara rätt svårt att moteivera om man inte är en någorlunda erfaren fotograf. Tycker överlag det är många kommentarer av typ "jättebra", "Snygg", "Häftig". De är väl possitiva man inte speciellt seriösa.....men det finns väl ingen regel som säger att de måste vara det dock.

Själv tyvker jag nog att det är bättre att en person skriver "Snygg" istället för att låta bli att kommentera överhuvudtaget. Jag uppskattar det bättre i alla fall. Det är ju ett tecken på att man har lyckats. Jag skulle inte behöva en förklaring på hur jag har lyckats om det är en bild jag själv är väldigt stolt över...

Däremot "Dålig" bör följas av en motivering i alla lägen...

/Robert

Varför skulle "jättebra bild", "snygg" eller dylikt vara en oseriös kommentar? Det har jag lite svårt att förstå. Men det är klart att det är betydligt roligare (och nyttigare) att få en längre kommentar. Men jag håller klart med Robert om att det är bättre att få en kort kommentar (ex. "snygg") än ingen kommentar.

Hälsningar
Fredrik

Linmajon skrev:
Man ska också tänka på hur man skriver. Ironi fungerar nästan aldrig i skriven form och missuppfattas av många,

japp, håller med om ironi..har skrivit ett sådant (till Linus) på hans kommentar: ÄÄÄHH!
då skrev jag: lysande kommentar Linus!
hoppas och tror att alla fattade ironin..men det är som sagt inget bra med ironi i kommentarerna..så det ska inte upprepas ;)

Skott skrev:
Varför skulle "jättebra bild", "snygg" eller dylikt vara en oseriös kommentar? Det har jag lite svårt att förstå. Men det är klart att det är betydligt roligare (och nyttigare) att få en längre kommentar. Men jag håller klart med Robert om att det är bättre att få en kort kommentar (ex. "snygg") än ingen kommentar.

Hälsningar
Fredrik

japp..det var ungefär vad jag skrev oxå.. :D

Jag håller med Andreas att det kan vara svårt att motivera varför eller varför man inte gillar en bild. Personligen vet man direkt om en bild "känns" bra, men att veta varför är en annan sak. Så jag tycker att positiva reaktioner inte behöver motiveras så väl. Däremot bör ju negativa reaktioner motiveras, annars får ju inte fotografen någon feedback som gör honom/henne till en bättre fotograf. Det är väl det som är huvudsyftet med att lägga ut bilder här?

Toste skrev:
Jag håller med Andreas att det kan vara svårt att motivera varför eller varför man inte gillar en bild. Personligen vet man direkt om en bild "känns" bra, men att veta varför är en annan sak. Så jag tycker att positiva reaktioner inte behöver motiveras så väl. Däremot bör ju negativa reaktioner motiveras, annars får ju inte fotografen någon feedback som gör honom/henne till en bättre fotograf. Det är väl det som är huvudsyftet med att lägga ut bilder här?

Japp!!! bara att hålla med! på pricken! :)

kim99x skrev:

japp, håller med om ironi..har skrivit ett sådant (till Linus) på hans kommentar: ÄÄÄHH!
då skrev jag: lysande kommentar Linus!
hoppas och tror att alla fattade ironin..men det är som sagt inget bra med ironi i kommentarerna..så det ska inte upprepas ;)

Du menar när jag skrev "äsch"... det var en kommentar på din kommentar och därför behöver den inte vara konstruktiv.. (hm, det blev lite komplicerat skrivet...)

Tycker personligen att den konstruktiva kritiken är hela grejen men fotosidan.se.
Skriv att en bild är bra eller är dålig, men skriv också varför.
Om den som ger kritik har några idéer om hur bilden kunde blivit bättre, skriv det för tusan.

Såg nyss ett annat forum om att ge betyg helt utan att kommentera. Den möjligheten borde tas bort, om den inte redan gjort det.

Jeppe skrev:
- Gepe du är ju helt tjock i huvet, ska du ha en tjottablängare mellan lysmaskarna så du får åka pling-plong taxi till plåsterhuset...

- Personangrepp.. :D ;)

Hur bra fotograf du är ?? Ingen aning, lägg upp några bilder du gjort...

Fantastiskt!!! du har fattat pointen. jag e helt tjock i huvet, tjottablängaren mellan lysmaskarna har jag redan fått - många gånger...:D

Personangrepp - :D - jajamen, det diggar vi...

Om jag lägger upp några bilder vet ni svaret på frågan. då blir det ju för lätt... :p

:D Hej igen...
värst va alla verkar vara seriösa...
Seriösa är vi när vi kommenterar bilderna, i detta forum/fora (?) ska vi vara oseriösa. skärpning!!!

frågor:
- vilken är den löjligaste kommentaren ni läst till nån bild?
- vilken är den löjligaste kommentaren ni lämnat till nån bild?
- får vi vara avundsjuka på andras bilder?
- hur elak får vi vara till andras bilder?

kom ihåg: detta e en oseriös debatt. personangrepp e tillåtna å önskvärda.

roll on...sökkers!!!:D

SinusLinus skrev:

Du menar när jag skrev "äsch"... det var en kommentar på din kommentar och därför behöver den inte vara konstruktiv.. (hm, det blev lite komplicerat skrivet...)

va!??? tycker den ska vara konstruktiv i alla fall! ville ju veta om du höll med eller inte! fick alldrig någon klarhet i det! :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar